معرفی رشته ریاضی+دروس کاربردی، گرایش، نحوه ادامه تحصیل و بازار کار

انتخاب رشته، گام بسیار مهم و تاثیرگذاری برای آینده محسوب می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است پیش از انتخاب، گزینه‌های مورد نظر خود را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب رشته نیاز دارند تا اطلاعات کاملی درباره رشته‌های مختلف دفترچه انتخاب رشته کنکور کسب کنند تا بتوانند بهترین و مناسب‌ترین رشته را انتخاب کنند. در بین رشته‌های موجود در دفترچه کنکور سراسری، رشته ریاضی مشاهده می‌شود که در دبیرستان نیز وجود داشت. در گذشته ریاضیات در کنار جنبه‌های ادراکی نظری به صورت ابزاری کاربردی برای دریانوردی، ساخت بناهای بزرگ و غیره استفاده می‌شد. در ادامه به بررسی بیشتر رشته ریاضی می‌پردازیم:

رشته ریاضی مناسب چه کسانی است؟

طبیعتاً رشته ریاضی مناسب افرادی است که علاقه بسیاری به مباحث ریاضی و حل مسائل آن دارند. معمولاً اشخاصی که وارد تحصیل در این رشته می‌شوند، باید ذهن ریاضی قوی و قدرت تحلیل بالایی به دست آورند تا بتوانند در حوزه‌های مختلف علم ریاضی ادامه تحصیل دهند و به تدریس آن مشغول شوند. علاقه‌مندی به حل مسائل مختلف ریاضی و مسائل فکری و چالش‌های جدید ذهنی از جمله فاکتورهای مهم برای انتخاب رشته ریاضی محسوب می‌شود.

دروس کاربردی دبیرستان برای رشته ریاضی

قاعدتاً داشتن پایه قوی در دروس ریاضی، حسابان و هندسه دوره دبیرستان برای کسانی که می‌خواهند وارد رشته ریاضی در دانشگاه شوند بسیار حائز اهمیت است؛ این افراد حتماً باید مباحث ریاضی یک، دو و سه و حسابان یک و دو را به خوبی فرا بگیرند.

گرایش‌های رشته ریاضی برای ادامه تحصیل

در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته ریاضی به دو دست کلی محض و کاربردی تقسیم می‌شود که هر کدام از این دو زیرگرایش‌های مختلف و متفاوتی دارد. ریاضی محض دارای زیرگرایش‌های آنالیز، جبر و هندسه است، اما ریاضی کاربردی زیرگرایش‌های آنالیز عددی و تحقیق در عملیات را در بر می‌گیرد.

زیرگرایش‌های محض بیشتر به مفاهیم محض و اصول اساسی ریاضی می‌پردازد و مطالبی که در این گرایش‌های وجود دارد بیشتر جنبه ذهنی دارد. در گرایش‌های مورد اشاره عمدتاً قضایای مهمی که در ریاضی کشف شده مورد توجه قرار می‌گیرد و اثبات آن‌ها به صورت دقیق مطرح می‌شود؛ بنابراین افرادی که تمایل بیشتری به اثبات و مطالب تصوری و موهومی دارند از این شاخه‌های ریاضی بیشتر لذت خواهند برد. کاربرد این گرایش‌ها در ریاضی کاربردی نیز به صورت محسوس دیده می‌شود و تقریباً در بسیاری از رشته‌ها دیگر نقش پر رنگی ایفا می‌کند.

زیرگرایش‌های ریاضی کاربردی بیشتر جنبه محاسباتی دارد و دانشجویانی که از محاسبه و عملیات محاسباتی لذت می‌برند، بهتر است این گرایش‌ها را انتخاب کنند. کسانی که از اثبات متنفر هستند، می‌توانند به راحتی به این گرایش وارد شوند که در تمام نقاط رشته‌های دانشگاهی ردپایی از دروس ریاضی کاربردی دیده می‌شود.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته ریاضی

  • ریاضی یک
  • ریاضی دو
  • ریاضی سه
  • معادلات دیفرانسیل
  • آنالیز عددی
  • جبر خطی
  • جبر یک
  • آنالیز یک
  • هندسه دیفرانسیل

صنایع و شغل فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی

فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی می‌توانند در حوزه بانک، آموزش و پرورش، تألیف مباحث آموزشی و تدریس خصوصی فعالیت کنند. امروزه رشته‌هایی مانند ریاضی و آمار در زمینه‌های هوش‌مصنوعی و داده بسیار کاربرد دارد و به همین دلیل بازار کار این رشته‌ها نسبت به گذشته که تنها در موارد معدودی تعریف می‌شد، بسیار گسترده شده است.

بازار کار رشته ریاضی

در گذشته بازار کار رشته ریاضی محدود بود، اما امروزه با توجه به کاربردهای این رشته بازار کار گسترده‌تر شده است. تدریس خصوصی در بازار کار این رشته بسیار جایگاه ویژه‌ای دارند و بسیاری از افراد از همین طریق درآمد مناسبی کسب می‌کنند. بانک‌ها و برخی از مؤسسات مالی نیز اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی می‌کنند.

امکان ادامه تحصیل در ایران

یکی از محاسن رشته ریاضی این است که تقریباً تمام دانشگاه‌های سراسری به علت ازدیاد اساتید اقدام به جذب دانشجو در کلیه مقاطع این رشته می‌کنند؛ بنابراین ادامه تحصیل در این رشته بسیار ساده است، اما دانشجو باید واقعاً از روی علاقه تحصیل را انتخاب کند. گفتنی است که برخی از دانشجویان رشته ریاضی در مقطع ارشد به رشته‌های اقتصاد، MBA و مهندسی صنایع روی می‌آورند که در این رشته‌ها ریاضی نقش پررنگی را ایفا می‌کند؛ بنابراین دانشجویانی مقطع کارشناسی خود را در رشته ریاضی گذرانده‌اند برای ادامه تحصیل در رشته‌های ذکر شده هیچ مشکلی نخواهند داشت و بسیار موفق می‌شوند.

امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور

در خارج از کشور به رشته‌های علوم پایه اهمیت بسیاری می‌دهند؛ به همین دلیل اگر شخصی برای تحصیل در رشته ریاضی به خارج از ایران سفر کند در مقایسه با سایر رشته‌های دانشگاهی شانس بیشتری برای دریافت پذیرش خواهد داشت؛ البته استانداردهای تدریس رشته ریاضی در ایران بسیار نزدیک به استانداردهای دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی است و اگر کسی در زمینه ریاضی علاقمند به تحصیل در خارج از کشور باشد با داشتن سوابق مناسب، می‌تواند به دانشگاه‌های سرشناس و دارای اساتید به نام وارد شود تا موفقیت‌های بیشتری کسب کند. انجام فعالیت‌های پژوهشی و ارائه مقاله فرآیند دریافت بورسیه برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در خارج از کشور را آسان‌تر خواهد کرد و به این ترتیب افراد می‌توانند ادامه تحصیل راحتی داشته باشند.

کد خبر 573623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.