دلیل محدودیت استفاده از واکسن J&J چیست؟

سازمان غذاوداروی آمریکا، استفاده از واکسن کووید J&J را به‌دلیل خطر بالای لختگی خون محدود کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه واکسن J&J به دلیل تک‌دوزی بودن، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته بود، اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که در دریافت‌کنندگان این واکسن نوع نادری از لخته خون به نام سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) مشاهده شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده که TTS سندرم لخته خون نادر و تهدیدکننده جان افراد به همراه میزان پایین پلاکت‌های خون است.

در برخی افراد، معمولاً مردان جوان، علائم مربوط به این سندرم تقریباً یک یا دو هفته پس از تزریق واکسن J&J آشکار شد. داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که لازم است استفاده از واکسن ذکر شده محدود شود. به گفته متخصصان، استفاده از واکسن J&J به افراد خاصی محدود خواهد شد. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز بر نظارت بر ایمنی این نوع واکسن و دیگر واکسن‌های موجود کرونا ادامه خواهد دارد و اطلاعات ایمنی جدید را به صورت کامل ارزیابی خواهد کرد.

سازمان ذکر شده در بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود واکسن‌های دو دوز ایمن‌تر که به صورت گسترده در دسترس افراد قرار گرفته‌اند، استفاده از واکسن یک دوز J&J باید محدود به افراد بالای ۱۸ سال باشد که دیگر واکسن‌های تأیید شده برای آن‌ها در دسترس نیست یا از نظر بالینی مناسب آن‌ها نیست.

کد خبر 573523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.