عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۵ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد افشای جزئیات نسل جدید موتور ویدیویی VCN 4 شرکت AMD، تصمیم جدید ایلان ماسک درباره احراز هویت کاربران توییتر و مدل جدید تبلت سامسونگ گلکسی تب اس شش لایت می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

افشای جزئیات نسل جدید موتور ویدئویی VCN 4 شرکت AMD

به تازگی کدهای نسل بعدی موتور ویدئویی AMD موسوم به VCN 4.x برای پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 منتشر شده که جزئیات جدیدی از عملکرد آنها را بر ملا می‌کند.

با نزدیک شدن به زمان معرفی نسل بعدی کارت‌های گرافیک AMD ، مهندسان نرم‌افزار مشغول توسعه قابلیت‌های مهم این معماری هستند. در همین رابطه جزئیات جدیدی از نسل بعدی موتور ویدئوی موسوم به VCN منتشر شده است.

پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 از موتور ویدئویی VCN 3.0 و VCN 3.1 و VCN 3.1.2 بهره می‌برند. در همین رابطه با بررسی یکی از وصله‌های جدید AMD برای سیستم‌عامل لینوکس نشان می‌دهد نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 احتمالاً از موتور ویدئویی VCN 4.0 بهره خواهند برد.

خطرات امنیتی نهفته در اینترنت نسل پنجم

کارشناسان می‌گویند سطح حملات سایبری با اینترنت 5G گسترش یافته است.

عجیب به نظر می‌رسد اما صنعت مخابرات در حال اتصال به اینترنت 5G است. اینترنت 5G فقط به معنای عملکرد بهتر یا اتصال سریع‌تر نیست، بلکه نشان دهنده تغییری بزرگ در نحوه مدیریت زیرساخت هاست. به‌طور سنتی، سخت‌افزارهای مخابراتی از بیرون قابل دسترسی نبودند و بین زیرساخت‌های آن‌ها و اینترنت باز «شکاف هوایی» وجود داشت.

با 5G همه چیز در حال تغییر است. نشست زیرساخت مخابرات و اینترنت باز به معنای تغییر اساسی برای اپراتورهای شبکه خواهد بود. یکی از ویژگی‌های اساسی 5G این است که می‌توان آن را روی پلتفرم‌های فقط نرم افزاری میزبانی کرد. با این حال، ارتباطات از راه دور را نیز به محیطی می‌کشاند که ممکن است برای آن آماده نباشد. همانطور که اپراتورهای شبکه از زیرساخت‌های مبتنی بر سخت‌افزار به شبکه‌های تلفن همراه مبتنی بر نرم‌افزار حرکت می‌کنند، بردارها حمله جدیدی را برای مجرمان سایبری و خطرات جدیدی را برای دیگران باز می‌کنند.

تصمیم جدید ایلان ماسک درباره احراز هویت کاربران توئیتر

باتوجه به اظهارات ایلان ماسک، او قصد دارد تغییراتی در احراز هوبت پلتفرم خود ایجاد کند.

همانطور که ایلان ماسک ادعا می‌کند، می‌خواهد ربات‌های اسپم را در توئیتر شکست دهد. یکی از راه‌ها گسترش احراز هویت است.

مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک در پاسخی که منتشر شد، به احراز هویت اشاره کرد. احراز هویت مهم است، اما ناشناس بودن برای بسیاری از کاربران نیز مهم است که در این امر باید تعادل برقرار شود.

در ۳۰ آوریل، فرماندار سابق آرکانزاس، مایک هاکبی، در توییتی ابراز امیدواری کرد که ماسک از همه کاربران توئیتر بخواهد "از نام واقعی خود استفاده کنند." روز بعد، ماسک به توییت هاکبی با پاسخی که اهمیت احراز هویت و ناشناس بودن را تأیید کرد و خاطرنشان کرد که "باید تعادل بین تمامی کاربران برقرار شود."

کوالکام سری وای فای هفت نتورکینگ پرو را معرفی کرد

کوالکام در دسترس بودن مجموعه پلتفرم‌های Qualcomm Networking Pro Series Gen 3 مجهز به Wi-Fi 7 را اعلام کرده است. سری Qualcomm Networking Pro Gen3 اکنون هم برای نمونه‌برداری و هم برای شرکای توسعه جهانی قابل دسترسی است. این پلتفرم زیرساخت شبکه Wi-Fi 7 با بالاترین عملکرد در حال حاضر موجود است.

Qualcomm Networking Pro Series 3 معیارهای عملکرد صنعت جدیدی را برای پلتفرم‌های شبکه تعیین می‌کند. برای اتصالات نقطه به نقطه، این خانواده حداکثر ظرفیت بی سیم ۳۳ گیگابیت بر ثانیه را می‌دهد. با تشخیص تداخل پیشرفته و عملکرد چند پیوندی، Wi-Fi ۷ Network Pro Series عملکرد برنامه قابل مقایسه با طیف خصوصی را در موقعیت‌های بی‌سیم مشترک سخت ارائه می‌دهد.

سری هواوی نوا ۱۰ در بازه زمانی خرداد تیر رونمایی خواهد شد

جدیدترین سری گوشی‌های نوا احتمالاً با تراشه اسنپدراگون 778G عرضه خواهد شد.

هواوی چندی پیش به طور رسمی اعلام کرد که سری نسل بعدی هواوی نوا ۱۰ به زودی رونمایی خواهد شد. همانطور که از نام آن پیداست، سری هواوی نوا ۱۰ جانشین سری فعلی هواوی نوا ۹ محسوب می‌شود. حالا براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، به نظر می‌رسد جدیدترین سری میان‌رده هواوی ماه بعد میلادی در چین رونمایی خواهد شد که مصادف با بازه زمانی خرداد تیر خواهد بود. البته باید اشاره کرد تاریخ دقیق رویداد رونمایی سری هواوی نوا ۱۰ هنوز مشخص نیست.

طبق یک گزارش دیگر که از چین منتشر شده است، سری هواوی نوا ۱۰ احتمالاً به تراشه اسنپدراگون 788G و یا تراشه معرفی‌نشده اسنپدراگون هفت نسل یک مجهز خواهد شد. به علاوه، شایعه شده است که سری هواوی نوا ۱۰ با تمرکز ویژه بر دوربین توسعه داده خواهد شد. در گزارشی دیگر ذکر شده است که سری هواوی نوا ۱۰ از تراشه مشابه هواوی نوا ۹ بهره خواهد برد که همان تراشه اسنپدراگون 778G است.

مدل جدید تبلت سامسونگ گلکسی تب اس شش لایت در راه است

جدیدترین تبلت میان‌رده غول فناوری کره جنوبی از تراشه اسنپدراگون 720G و حافظه رم چهار گیگابایتی بهره می‌برد.

سامسونگ که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تبلت در سطح جهان به شمار می‌رود چند ماه پیش از جدیدترین سری تبلت پرچمدار خود موسوم به سری گلکسی تب اس هشت رونمایی کرد. حالا اما به نظر می‌رسد سامسونگ در حال توسعه نسخه‌ای جدید از سری قدیمی گلکسی تب اس شش است که به احتمال فراوان مدل جدید گلکسی تب اس شش لایت محسوب خواهد بود.

نسخه جدید گلکسی تب اس شش لایت در گواهی‌های مختلفی دیده شده است که وجود این تبلت را تأیید و حتی به رونمایی و عرضه زودهنگام آن اشاره داشته‌اند. به علاوه، این تبلت جدید در گواهی بلوتوث SIG نیز قرار گرفت و در بنچمارک گیک‌بنچ نیز دیده شد که بخشی از مشخصات فنی آن نیز لو رفت.

لپتاپ گیمینگ ریزر بلید ۱۵ با نمایشگر ۲۴۰ هرتزی رونمایی شد

جدیدترین لپتاپ گیمینگ برند ریزر با قیمتی ۳۵۰۰ دلاری در سه‌ماهه چهارم سال میلادی جاری به فروش خواهد رسید.

ریزر امروز از لپتاپ جدید گیمینگ خود موسوم به بلید ۱۵ رونمایی کرد که اولین لپتاپ مجهز به نمایشگر اولد ۲۴۰ هرتزی در جهان محسوب می‌شود. به علاوه، سخت‌افزار این محصول گیمینگ این بروز شده است و حالا از پردازنده نسل دوازده اینتل i9-12900H Core بهره می‌برد.

نمایشگر ریزر بلید ۱۵ با رزولوشن تصویر QHD عرضه خواهد شد که طبق ادعای این برند گیمینگ نرخ پاسخگویی آن برابر با ۱ میلی ثانیه است. از دیگر مشخصات فنی این نمایشگر می‌توان به پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از فضای رنگی DCI-P3 و روشنایی ۴۰۰ نیتی اشاره کرد. در بخش سخت‌افزار، ریزر بلید ۱۵ به نسخه لپتاپ پردازنده گرافیکی انویدیا RTX 3070 Ti، حافظه رم ۳۲ گیگابایتی DDR5 و SSD 1 ترابایتی مجهز خواهد بود که از آن انتظار عملکرد پردازشی فوق‌العاده‌ای می‌رود. البته باید اشاره کرد که این لپتاپ از حافظه خارجی M.۲ برای افزایش حافظه پشتیبانی می‌کند.

موتو E32 در سکوت کامل خبری برای بازار اروپا رونمایی شد

گوشی جدید مقرون به صرفه موتورولا از نمایشگر ۹۰ هرتزی و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

ماه پیش بود که گزارش‌هایی درباره جدیدترین گوشی مقرون به صرفه موتورولا به نام موتو E32 در دسترس کاربران قرار گرفت که خبر از عرضه زودهنگام آن می‌داد. حالا این گوشی هوشمند به صورت رسمی برای بازارهای اروپا رونمایی شد که البته هیچ پوششی خبری از طرف موتورولا برای آن انجام نشد. به هر روی، موتو E32 در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری روانه بازار خواهد شد. البته باید اشاره کرد که اول رنگ نقره‌ای آن عرضه خواهد شد و سپس رنگ خاکستری آن در دسترس قرار گرفت.

شایان ذکر است که موتو E32 تنها در یک کانفیگ رم چهار گیگابایتی و حافظه داخلی قابل افزایش ۶۴ گیگابایتی و با قیمت ۱۴۹ یورویی روانه بازار خواهد شد. در پنل جلویی جدیدترین گوشی مقرون به صرفه موتورولا نمایشگر حفره‌دار ال‌سی‌دی ۶.۵ اینچی HD+ قرار دارد که از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. همچنین قلب تپنده موتو E۳۲ تراشه Unisoc T606 است که توسط باتری ۵۰۰۰ میلی‌امپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ ۱۸ واتی تغذیه خواهد شد.

کد خبر 573001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.