سزارین‌های بسیار، هویت کار «ماما»ها را خدشه‌دار کرده است

نماینده مامایی در هیئت مدیره نظام پزشکی قم گفت: درحال‌حاضر در شبکه بهداشت، هویت ماما تبدیل به واژه‌ای به نام مراقب سلامت شده است و وظیفه اصلی ماما که مراقبت‌های دوران بارداری و انجام زایمان طبیعی بوده، دچار خدشه شده است؛ به همین علت سیر سزارین همچنان صعودی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «فرانک رزاقی» اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلاتی که جامعه مامایی با آن مواجه است، مشکل هویتی و خدشه‌دارشدن استقلال حرفه‌ای، از شبکه‌های بهداشت تا در درون زایشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر در شبکه بهداشت، هویت ماما تبدیل به واژه‌ای به نام مراقب سلامت شده است و وظیفه اصلی ماما که مراقبت‌های دوران بارداری و انجام زایمان طبیعی بوده دچار خدشه شده؛ به همین علت سیر سزارین همچنان صعودی است.

نماینده مامایی در هیئت مدیره نظام پزشکی قم ادامه داد: ماماها در درون زایشگاه‌ها هم نمی‌توانند مطابق با استانداردهایی که در دنیا وجود دارد و کوریکولومی که تربیت شدند، ارائه خدمت کنند.

وی افزود: ماهیت بارداری و زایمان یک پدیده طبیعی است و تنها ۱۵ درصد آن نیازمند خدمات تخصصی است؛ اما با این وجود بارداری و زایمان هر دو حالت مدیکالیزیشن یا بیماری تلقی می‌شود و ماما آن طور که آموزش دیده، نمی‌تواند کارش را انجام دهد؛ زیرا نظام ارجاع در زنان و مامایی نهادینه نشده و مداخلات تخصصی شکل می‌گیرد که این مداخلات منجر به مسائلی مثل افزایش سزارین می‌شود.

رزاقی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین چالش حرفه مامایی کشور، چالش هویتی است که ماهیت این رشته را دچار خدشه کرده و روی نحوه ارائه خدمت ماماها تاًثیر گذاشته است، افزود: با توجه به اینکه مقوله سلامت باروری به خصوص در کشور ما که نرخ باروری به صورت نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است، باید حرفه مامایی در جایگاه ویژه‌ای قرار بگیرد و مشکلاتش حل شود تا منطبق باسیاست‌های کشور خدماتش را ارائه دهد.

سازمان‌های بیمه‌گر، نسخه ماماها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند

وی اظهار کرد: عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر و پذیرش سونوگرافی در دفترچه بیمه از سوی ماماها کشور موجب می‌شود بیماران نتوانند از بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی استفاده کنند؛ خواسته‌ای که داریم این است که تمام خدمات و داروهای مجاز در شرح وظایف مامایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

نماینده مامایی در هیئت مدیره نظام پزشکی قم افزود: از پوشش خدمات ما توسط بیمه گرفته تا مشکلاتی که بر سر حضور در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی برای مراقبت نفر به نفر مامایی از مادر در قالب مامای همراه و مامای عامل زایمان برایمان وجود دارد باید حل شود.

وی گفت: مسئولان باید در برنامه‌های پزشک خانواده در شبکه‌های بهداشت و حتی در بخش‌های خصوصی یک سری خدمات سلامت بارداری و زایمان را به ماماها برون‌سپاری کنند.

رزاقی اظهار کرد: با این امر سرعت بهبود نرخ باروری و کاهش سزارین چشمگیر خواهد بود که می‌توانند این طرح را به شکل پایلوت در یکی از استان‌ها آزمایش کنند.

وی اضافه کرد: به هر حال جامعه مامایی این آمادگی را دارد که در خدمت سیاست‌های جمعیتی اجرای قانون جوانی جمعیت باشد ولی انتظار هم دارد که در کنار آن مشکلاتش حل شود.

نماینده مامایی در هیئت مدیره نظام پزشکی قم تصریح کرد: از مسئولان تقاضا داریم تمام بندهای قانون جوانی جمعیت که اشاره به بهبود خدمات مامایی و مراقبت نفر به نفر مامایی از مادر کرده اجرا شود؛ همچنین در اتاق‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حوزه جمعیت، سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان، جامعه علمی مامایی هم حضور داشته باشند و از انجمن علمی مامایی، برد مامایی و اساتید مامایی نظریه مشورتی اخذ شود.

به گزارش ایمنا، ماماها اولین کسانی هستند که در بدو تولد با آنان روبه‌رو می‌شویم، کسانی که از همان ابتدا تا دوران سالمندی با زنان همراه هستند. روز جهانی ماما فرصت مناسبی است که مردم و مسئولان بیش از پیش به اهمیت جایگاه و حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تأمین سلامت جامعه توجه کنند؛ زیرا این افراد می‌توانند نقش بسزایی در کنترل و تنظیم جمعیت و سلامت جامعه آینده ایفا کنند.

کد خبر 572896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.