برخورد فیزیکی با دست‌فروشان غیرموجه است

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: براساس قانون، برخورد فیزیکی مأموران تخلفات شهری با دست‌فروشان، امری غیرموجه است و طبق آموزش‌ها، فرایندها و قوانین، تذکرات لسانی همراه با خوشرویی در دستور کار قرار دارد.

روح‌الله ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برخی از افراد متخلف برای برانگیختن احساسات شهروندان با رفتارهای ناشایست و حتی تحریک‌آمیز درصدد ایجاد تنش و مظلوم‌نمایی هستند؛ در این خصوص از تمام شهروندان درخواست می‌شود به این مهم توجه کنند و با یاری از عوامل شهرداری، شهر سالم را با مشارکت عمومی شکل دهند.

وی افزود: فصول سال در امر وقوع تخلفات نقش مستقیم دارد؛ به طوری که سرتیم‌های به‌کارگیری کودکان خیابانی در ایام تابستان با تعطیلی مدارس نسبت به انتقال آن‌ها به کلان‌شهرها مبادرت می‌کنند و باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان و ایجاد نازیبایی و دیگر تبعات و مشکلات می‌شوند.

مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: در ایام زمستان با کاهش فعالیت کشاورزی، شاهد افزایش حضور کارگران فصلی و جویای کار در میادین و چهارراه‌ها هستیم.

وی گفت: شهرداری اصفهان طی سه دهه گذشته با ایجاد گشت‌های شبانه‌روزی از افزایش روزافزون دست‌فروشی جلوگیری کرده که این امر، مانع از پابند شدن این تخلف در شهر اصفهان شده است.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: وضعیت دست‌فروشی در اصفهان نسبت به دیگر کلان‌شهرها غیرقابل قیاس است؛ از سویی دیگر تعدد افراد دست‌فروش در برخی از کلان‌شهرها، مسئولان را ناگزیر کرده است تا در قالب ساماندهی، به صورت نسبی در امر جلوگیری و رفع تخلف ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: بر اساس وسعت، جمعیت و مناطق مستعد، تخلفات نیاز به تأمین عوامل انسانی برای شناسایی و اعمال اقدامات بازدارنده دارد که پرسنل پیشگیری و رفع تخلفات در سه شیفت مختلف کاری در خدمت شهروندان به‌کارگیری شده‌اند.

مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، مناطق پرتردد و شلوغ را از مناطق مستعد وقوع سدمعبر توسط دست‌فرشان دانست و تصریح کرد: به‌طورمثال مناطق مرکزی شهر و اطراف و اکناف اماکن توریستی و تفریحی از محل‌های تجمع دست‌فروشان است.

وی خاطرنشان کرد: با استناد به قوانین و مقررات، دست‌فروشی فاقد وجاهت صنفی است و به علت بساط‌گستری در سطح معابر، طبعاً نازیبایی و مزاحمت در رفت و آمد و تضییع حقوق عامه را به دنبال دارد. بی‌شک دست‌فروشان یکی از قشرهای آسیب‌پذیر هستند که به علت عدم مهارت شغلی یا نبود سرمایه برای ایجاد شغل رسمی، ناگزیر به انتخاب گزینه دست‌فروشی و امرار معاش می‌شوند که طبق نظر کارشناسان ذی‌ربط، دست‌فروشی همواره با تبعات و مشکلات جانبی و مخل مشاغل رسمی و صنوف است.

ابوطالبی گفت: جمع‌آوری دست‌فروشان در وظایف قانونی و ذاتی شهرداری‌ها تعریف شده است. در سنوات گذشته در مواردی که دست‌فروش از تذکرات استنکاف می‌کرد و عوامل شهرداری با بساط رها شده دست‌فروش روبه‌رو می‌شدند، اقلام به انبار منتقل و پس از تهیه صورت‌جلسه و به صورت امانت، نگهداری و با مراجعه صاحبان، تمام وسایل مسترد می‌شد؛ اما در روش نوین در صورت مواجهه، مأموران مکلف به گزارش مقامات بالادست هستند و انتقال اجناس به انبار منتهی می‌شود.

وی افزود: روش نوین، حاکی از عدم انتقال اجناس دست‌فروشان به انبارها است و در مواردی که عوامل ناگزیر به انتقال شود، سریعاً مراتب برای مقام قضائی گزارش می‌شود و طبق عوامل اقدام خواهد شد.

کد خبر 572861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.