۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
سنجش فرونشست اصفهان با ژئوئید

«از مهم‌ترین پروژه‌های اجرا شده سازمان فاوای شهرداری اصفهان در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ می‌توان به تهیه و نصب پلاک‌های هوشمند مناطق هشت و ۱۰ اشاره کرد که این پروژه اصفهان را به عنوان اولین کلان‌شهر کشور در اجرای این نوع پلاک‌ها تبدیل کرده است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگ و تمدن کهن اصفهان و همگام با رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا، شهرداری اصفهان به‌منظور ارائه خدمات سریع و به‌هنگام به شهروندان و حوزه‌های مختلف شهرداری، در سال ۱۳۶۹ برای تأسیس سازمان «آمار، اطلاعات و خدمات کامپیوتری شهرداری» اقدام کرد و این سازمان در اواخر سال ۱۳۸۵ به «سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداری اصفهان» تغییر نام داد.

سازمان فاوا از بدو تأسیس، ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به شهرداری اصفهان را به صورت مکانیزه و برخط برعهده گرفت؛ این سازمان در سال‌های اخیر به استانداردسازی فرایندها و استفاده از روش‌های علمی در ارائه خدمات و تحقق اهداف سازمانی توجه کرده است.

تلاش‌های مدیران و کارکنان سازمان فاوا باعث شد تا به نمایندگی از شهرداری و شهر اصفهان با حضور در اولین و دومین همایش شهر هوشمند کشور، طی دو سال متوالی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ عنوان شهر هوشمند منتخب کشور را برای اصفهان به ارمغان بیاورد و در سیزدهمین کنفرانس روز ملی مهندس در سال ۹۵ نیز این سازمان به‌عنوان سازمان برتر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان معرفی شود.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در تلاش است با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از قبیل زیرساخت‌های ارتباطی، مرکز داده، تشکیلات راهبری مناسب فاوا و آموزش و فرهنگ‌سازی کارکنان، مدیران شهرداری و شهروندان و خودکارسازی فرایندهای کسب‌وکار شهرداری در قالب سیستم‌های اطلاعاتی مکان‌مند یکپارچه، باعث نظام‌مند کردن امور داخلی شهرداری و ارائه خدمات شایسته و مناسب به شهروندان شود و با نیل به مدیریت شهری پویا و شهرداری الکترونیکی با رویکرد شهروندمداری، شهر اصفهان را به جایگاه ویژه منطقه‌ای و رتبه‌برتر در بین شهرهای با کیفیت زندگی بالای جهان سوق دهد.

به‌منظور آگاهی بیشتر از فعالیت‌ها و اقدامات سازمان فاوا گفت‌وگویی را با سیدحمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین اقدامات سازمان فاوا در شش ماهه دوم سال گذشته چه بود؟

از مهم‌ترین پروژه‌های اجرا شده در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ می‌توان به تهیه و نصب پلاک‌های هوشمند در مناطق هشت و ۱۰ شهرداری اشاره کرد؛ پروژه‌ای که اصفهان اجرای آن را به عنوان اولین کلان‌شهر کشور آغاز کرده است.

اجرای پروژه تهیه و نصب پلاک‌های هوشمند در مناطق هشت و ۱۰ شهرداری با بودجه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال و با نصب حدود ۱۴۳ هزار پلاک با همکاری سازمان زیباسازی، مناطق هشت و ۱۰ شهرداری، اداره کل پست و معاونت‌های برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و خدمات شهری انجام شده است.

از دیگر پروژه‌های مهم زیرساخت شهر هوشمند می‌توان به نصب آزمایشی سیستم اعلان صوتی در پنج نقطه شهر اشاره کرد؛ اعلان صوتی در شهرها می‌تواند در مواقع بحران، مانند بلایای طبیعی و یا برای اطلاع‌رسانی عموم شهروندان در زمینه‌های ترافیکی، فرهنگی و مذهبی مورد استفاده قرار گیرد.

انعقاد قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی برای ایجاد فضای کار اشتراکی در ساختمان خیابان آمادگاه از دیگر اقدامات مهم سازمان فاوا است که می‌تواند زمینه حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را جهت کمک به پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات شهرداری فراهم کند.

تجاری‌سازی فیبر نوری سازمان فاوا نیز برای نخستین بار عملیاتی شده است و اولین درآمد قابل ملاحظه سازمان فاوا از محلی به غیر شهرداری اصفهان پس از ۳۰ سال رقم خورده است که به‌زودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد و با این قرارداد در مسیر مورد تاکید شهردار اصفهان قدم می‌گذاریم.

با توجه به رشد و توسعه روزافزون حجم داده‌ها و ظرفیت پردازشی سامانه‌ها و سیستم‌های مستقر در مرکز داده شهرداری اصفهان و برای تأمین حیاتی‌ترین منابع زیرساختی مورد نیاز جهت پیاده‌سازی و تحقق سرویس‌های شهرداری الکترونیکی، سازمان فاوا با برنامه‌ریزی‌های سالانه خود دو پروژه طراحی، تأمین و راه‌اندازی سیستم ذخیره‌سازی به میزان ۱۲۰۰ ترابایت و پروژه تأمین و راه‌اندازی زیرساخت سرورهای پردازشی جدید مرکز داده شهرداری اصفهان جهت پوشش این نیاز و همچنین افزایش قابلیت اعتماد و پایداری زیرساخت‌های ارائه سرویس در مرکز داده را در دستور کار قرار داد و پایان سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

سازمان فاوای شهرداری اصفهان در حوزه نرم‌افزار نیز پروژه‌های مختلفی انجام داد که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تأمین و راه‌اندازی مجوز نسخه همراه سامانه حضور و غیاب کسرا، توسعه سامانه مدیریت عملیات و پروژه‌های شهرداری اصفهان شامل فاز سوم سیگما و طراحی نرم‌افزار جامع بانک اطلاعاتی امور مناطق و سازمان‌ها به سفارش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، سامانه راهبری و مدیریت بر عملیات پیمانکاری تجهیزات کنترل ترافیک به سفارش مرکز کنترل ترافیک، تأمین و راه‌اندازی نرم‌افزار آرشیو چندرسانه‌ای اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل، تأمین سامانه جامع سرور رسانه شورای اسلامی شهر و سامانه مکانیزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری به سفارش معاونت خدمات شهری اشاره کرد.

در نیمه اول سال ۱۴۰۱ چه برنامه‌هایی مدنظر دارید؟

در نیمه اول سال جاری به اجرای نصب پلاک‌های پستی هوشمند ادامه خواهیم داد و مناطق یک، چهار، هفت، ۱۲ و ۱۴ شهرداری در اولویت برای انعقاد قرارداد و تهیه و نصب قرار دارند و در خصوص تجاری‌سازی فیبر نوری نیز با شرکت‌های مختلف در حال مذاکره هستیم.

تیم‌های فنی سازمان فاوا در حال بررسی راه‌های کسب درآمد از مرکز داده هستند تا از خدمات ابری ( Cloud services) بتوانیم مسیری را برای توسعه مرکز داده، کسب درآمد و کاهش وابستگی مالی به شهرداری فراهم کنیم.

سنجش فرونشست اصفهان با ژئوئید

در خردادماه امسال فضای کار اشتراکی به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین پروژه ژئوئید و ترازیابی جهت محاسبه فرونشست زمین، مدیریت آب‌های سطحی و استفاده در پروژه‌های شهرسازی و عمرانی با محوریت کمیته فنی اطلاعات مکانی شهرداری و دانشگاه اصفهان در نیمه اول سال جاری توسط سازمان فاوا اجرا خواهد شد، البته کارفرمای این پروژه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان است.

اجرای پروژه مرکز عملیات و امنیت شهرداری اصفهان نیز در نیمه نخست امسال کلید می‌خورد؛ پروژه دیگری که به سفارش و بهره‌برداری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری با نظارت سازمان فاوا در دست اجرا است، تجهیز برخی ایستگاه‌های اتوبوس به نمایشگر برخط و ایجاد سامانه یکپارچه حمل‌ونقل همگانی است که در این سامانه تمام اتوبوس‌ها به دستگاه‌های جدید پرداخت کرایه و موقعیت‌یاب برخط مجهز می‌شود و در قالب سامانه یا اپلیکیشن در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. پروژه‌های نرم‌افزاری بانک اطلاعات املاک و توسعه سامانه «اصفهان من» نیز در دست اقدام است.

در راستای ایجاد شهرداری هوشمند چه پروژه‌هایی در دست اقدام دارید؟

شهرداری هوشمند نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که سازمان فاوا در این راستا گام‌های بلندی برداشته است و نسبت به توسعه مرکز داده و شبکه فیبر نوری اقدام کرده است؛ اقدام مؤثر دیگری که در رابطه با تحقق شهرداری هوشمند در این دوره مدیریت شهری انجام شد، ایجاد میز هوشمندسازی به ریاست شهردار اصفهان و دبیری مشاور شهردار اصفهان در حوزه هوشمندسازی شهر و عضویت معاونت‌های مربوطه است که می‌تواند یکپارچگی مناسبی را در این حوزه ایجاد کند.

سازمان فاوا تأمین نیازهای فناورانه را بر عهده دارد و سایر قسمت‌های شهرداری تأمین نیازهای غیرفناورانه را عهده‌دار هستند؛ به‌عنوان مثال پروژه مانیتورینگ و ارتباط بی‌سیم تجهیزات و مخازن پساب خدمات شهری با همکاری معاونت خدمات شهری و سامانه یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل عمومی نیز با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و پروژه اعلان صوتی با همکاری اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل و در حال اجرا است و پروژه زیرساخت اینترنت اشیا نیز در دست تحقیق و بررسی است.

در جهت تحقق شعار سال چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید؟

در صدد هستیم با برگزاری رویدادهای ویژه فضا را برای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات فراهم کنیم. به‌زودی با همکاری تعدادی از مراکز اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان، رویداد «Reverse Pitch» را برای ارائه پروژه‌های مورد نیاز شهرداری اصفهان برگزار خواهیم کرد، همچنین تعدادی از پروژه‌ها را نیز فراخوان عمومی می‌کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در اجرای آن‌ها مشارکت کنند.

کد خبر 572769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.