پیشتازی گروه پالایشی در بورس

بازار بورس امروز با رشد شش هزار ۲۳۷ واحدی توانست به محدوده یک میلیون ۵۲۹ هزار ۷۰۸ واحد برسد، در بازار بورس ۲۴۹ نماد و در بازار فرابورس ۱۵۵ نماد روند مثبت داشتند، شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱۹ واحدی به محدوده ۲۰ هزار ۹۱۹ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروه پالایشی امروز رهبری رشد بازار را به عهده گرفتند و بیشترین میزان تأثیر مثبت بر روی شاخص کل را داشتند.

پالایش یکم رشد ۱.۶ درصد و دارا یکم کاهش ۰.۶ درصدی را تجربه کردند.

بیشترین نمادهای تأثیرگذار مثبت در بازار بورس امروز به ترتیب شپنا، رمپنا، شبندر، پارسان، وبصادر، شبریز و شتران بودند و نمادهای فولاد، وتجارت، وبصادر، کگل، وبملت و شستا بیشترین تأثیر منفی را بر بازار امروز داشتند اما در مجموع وزن اثر مثبت بیشتر بود و منجر به رشد شاخص کل شد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد شش هزار ۲۳۷ واحدی به سطح یک میلیون ۵۲۹ هزار ۷۰۸ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار ۳۶۷ واحدی در سطح ۴۲۲ هزار ۴۷۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۴۱ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۸۰ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۴۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۱۶

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با افت ۱۹ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۹۱۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۰۹ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۵۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۸۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۶ هزار ۲۰۷ و ۲۳ هزار ۵۶۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد ۳۹۰ و دو میلیارد ۳۷۳ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

  1. کمند
  2. پالایش
  3. شپنا
  4. شتران
  5. خگستر

بیشترین حجم معامله

  1. کمند
  2. خگستر
  3. خساپا
  4. خودرو
  5. شستا

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد.

پیش بینی: حرکت تا محدوده یک میلیون ۵۵۰ هزار واحدی.

مهم ترین‌های بازار

اقبال ۴۸ میلیاردی حقیقی‌ها به سهام «پارسیان»

در بورس امروز حقیقی‌ها حدود ۳۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۵ درصد یعنی چهار هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد.

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی»، «فرآورده‌های نفتی» و «مواد و محصولات دارویی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «سرمایه گذاری‌ها» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

سه نماد پارسیان، شپنا و حکشتی لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به فملی، البرز و وتجارت معطوف بود. مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت بیمه پارسیان معادل ۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی ملی صنایع مس ایران با برتری ۳۵ میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۶۹ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۷۳ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۲۸۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۴۰ میلیارد تومان بود.

گزارش عملکرد کحافظ در فروردین ماه

میانگین تولید شرکت در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، به ترتیب ۳۶۲,۵۴۶ و ۳۹۸,۷۵۳ متر مربع کاشی بود و تولید فروردین ماه سال جاری ۴۷۱,۳۷۴ مترمربع گزارش شده است. فروش در این ماه ۲۶۷,۸۷۶ متر مربع ثبت شد. فروش اسفند سال گذشته، ۳۵۴,۷۵۳ متر مربع بود و متوسط فروش سال گذشته، ۳۷۶,۳۲۲ مترمربع گزارش شد.

فروش شرکت در فروردین سال جاری، ۳۶ میلیارد تومان گزارش شده است. متوسط فروش سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان در هر ماه بوده است نرخ فروش در فروردین سال جاری، ۱,۳۵۰ هزار ریال و میانگین در سال گذشته ۹۹۵ هزار ریال گزارش شده است و بیشترین نرخ در اسفند سال گذشته ۱,۶۱۹ هزار ریال به ثبت رسیده است.

عملکرد ارفع در زمستان

آهن و فولاد ارفع در سه ماه زمستان ۳۲ تومان به ازای هر سهم سود ساخته است. سهم در فصل بهار ۳۹، تابستان ۷۳ و پاییز ۲۴ تومان سود ثبت کرده بود. بدین ترتیب در مجموع سال مالی ۱۴۰۰، به ۱۶۸ تومان سود رسیده است. سود سال قبلی سهم ۲۱۶ تومان بوده است.

در زمستان فروش ۳،۰۸۴ میلیارد تومان، حاشیه سود هشت درصد، سود عملیاتی ۳۲۳ میلیارد و سود خالص ۳۸۳ میلیاردی را داشته است. فروش ۴۶ درصد رشد فصلی داشته است. حاشیه سود از فصول قبلی از ابتدای سال ۹۹ تا تابستان ۱۴۰۰ به طور میانگین ۳۲ درصد بوده است. اما در دو فصل اخیر خرید آهن اسفنجی عامل اصلی کاهش حاشیه سود بوده است.

دلایل کاهش سودآوری شرکت در کل سال ۱۴۰۰ را می‌توان به شرح زیر برشمرد: کاهش ۱۵ درصدی مقدار تولید که ناشی از قطع گاز و توقف ۴۸ روزه خط تولید به جهت اجرای پروژه افزایش ظرفیت، افزایش ۸۴ درصدی قیمت گندله در طی سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره‌ی قبلی و افزایش سه برابری قیمت هر متر مربع گاز (هفت درصد بهای تمام شده آهن اسفنجی را قیمت گاز تشکیل می‌دهد). این موارد همین موضوع سبب افت سودآوری این فولادساز در سال گذشته شده است.

اندازه بازار تأمین مالی جمعی به یک هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال رسید

عارف علی‌قلی‌پور مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران با تشریح وضعیت اندازه بازار تأمین مالی جمعی فرابورس از رشد چشمگیر این بازار در سال ۱۴۰۰ و رسیدن آن به یک هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال خبر داد.

علیقلی‌پور با اعلام اینکه ۱۵۲ درخواست صدور مجوز سکوی تأمین مالی جمعی در فرابورس ثبت شده است، درباره وضعیت این درخواست‌ها عنوان کرد: از میان ۲۰ درخواستی که موافقت اصولی دریافت کرده‌اند، ۱۲ سکو موفق به دریافت مجوز شده و چهار سکو نیز در حال تکمیل مستندات هستند.

عرضه‌های روز چهارشنبه بورس کالا به شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه موکول شد

یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته عرضه محصولات در بورس کالای ایران که طبق اطلاعیه قبلی قرار بود در روز چهارشنبه هفته جاری انجام شود، به شنبه آینده مورخ شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه جاری موکول شد. همچنین تسویه معاملات نیز طبق روال عادی معاملات بورس کالای ایران انجام می‌شود.

نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا ایجاد می‌شود

معاون وزیر صمت از امضای قرارداد ایجاد خزانه‌داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا در روزهای آینده خبر داد.

جعفری افزود: ایمیدرو با همکاری بانک ملت و سازمان بورس کالا طرح تأسیس نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا را در کشور اجرایی می‌کند.رئیس هیأت عامل ایمیدرو افزود: با ایجاد خزانه‌داری در بانک ملت و نگهداری شمش تولیدی طلای زرشوران در آن، به ازای شمش‌های نگهداری شده، اوراق سپرده طلا در مقیاس‌های کوچک (مثلاً یکصد سوت یا یک‌دهم گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می‌شود.

حسن لو معاون فناوری توسعه سپرده گذاری مرکزی گفت: سهامدار اگر در سجام ثبت کرده باشد می‌تواند سهم خود را وثیقه و از بانک تسهیلات اخذ کند. باید اپلیکیشن و سامانه‌ای بانکی در این موضوع ایجاد شود که برخی از بانک‌ها به این سامانه متصل شده‌اند و امید می‌رود تا پایان فصل بهار تمام شبکه بانکی به این سامانه متصل شوند.

وی ادامه داد: این تجربه بر روی سهام عدالت اجرایی شده و حدود ۲۰۰ هزار نفر این اقدام را کرده و سهام خود را وثیقه اخذ وام کرده‌اند و حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد ارزش سهم خود را تسهیلات بگیرد. البته این امکان در اپلیکیشن بانک ملی بارگذاری شده و نیاز به مراجعه حضوری ندارد. سهم وثیقه شده تا زمان تسویه، آزاد شدنی نبوده اما امکان تعویض شدن آن با سهمی دیگر به جهت وثیقه را دارد.

کد خبر 572496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.