نقد سرمایه‌داری در کتاب «کاپیتال مارکس»

نشر نی به‌تازگی کتاب «کاپیتال مارکس» را با زیرنویس راهنمایی برای خواندن سرمایه، منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «میشاییل وین» کتاب «کاپیتال مارکس» را نوشته و «نرگس ایمانی مرنی» آن را به فارسی برگردانده است.

«کالا»، «مبادله کالا»، «گردش و خرید نیروی کار»، «ارزش»، «کار تحت سلطه سرمایه‌داری»، «بازتولید و بحران‌ها»، «بت‌وارگی کالایی و ایدئولوژی» و «پس از سرمایه‌داری» عناوین هشت فصل این کتاب اقتصادی هستند.

این مجموعه به نوعی نقدی بر اقتصاد سیاسی است و در بخش‌هایی نیز نظام سرمایه‌داری را نقد کرده است.

مارکس در پیشگفتار ویراست اول نوشته که که اگرچه «به هیچ وجه تصویر خوش‌بینانه‌ای از سرمایه‌دار و مالک زمین ترسیم نکرده‌ام»، اما نه آن‌ها را دیو جلوه داده است و نه مسئول کاستی‌های نظام سرمایه‌داری می‌داند: «در اینجا به افراد، تنها به عنوان شخص انگاری مقوله‌های اقتصادی، حاملان مناسبات و منافع خاص طبقاتی پرداخته شده است.»

در بخش دیگری از این کتاب که پیش از این توسط مترجمان دیگر از جمله حسن مرتضوی و ایرج اسکندری هم ترجمه شده آمده است: به نظر مارکس، آنچه به سرمایه‌داری «سرشت تاریخی و اقتصادی خاصش را می‌دهد، شیوه تولید آن است. چه این شیوه تولید در شکل جامعه رقابتی مالکان اتمیزه ظاهر شود، چه به صورت جامعه جمعی شده که در آن کل سرمایه به «یک فرد واحد تعلق دارد»، ذات آن تغییر نمی‌کند.

به این ترتیب، خود مارکس تأکید کرد، هدف اصلی این بود که نشان دهد رقابت و مالکیت متکثر، تغییری در قوانین ارزش و ارزش اضافی نمی‌دهند.

آن‌ها فقط شکل‌هایی را تغییر می‌دهند که این قوانین در قالب آنها ظاهر می‌شوند؛ این قوانین در کل جامعه دقیقاً به همان نحو که مارکس در مجلد یکم بسط و شرحشان داد، جلوه می‌کنند.

کتاب میشاییل وین، تنها کتابی درباره اقتصاد نیست. استلزامات آن هم فقط علم اقتصاد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. تمام قلمرو آگاهی و فرهنگ انسانی در نظام سرمایه‌داری قویاً متأثر از آن چیزی است که ما عموماً آن را «شیوه‌های بازاریِ اندیشیدن» می‌نامیم.

قدرت تبیین‌کنندگی محدود مقوله‌های بازاری، که مقارن است با حضور همه‌جاگستر بازار در تمام جنبه‌های زندگی ما، دست بر قضا شیوه‌هایی از اندیشیدن را تشویق می‌کند که به‌شدت برای تبیین واقعیت نابسنده هستند. در اعماق واقعیت چیزی سراسر متفاوت از سطح جریان دارد.

کتاب «کاپیتال مارکس» با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در ۱۹۰ صفحه، به قیمت ۷۶ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 572402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.