آیین گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید دانشگاه شهرکرد برگزار شد

آیین گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یاسر پیرعلی امروز - یکشنبه یازدهم اردیبهشت - در آیین گرامیداشت مقام معلم، ضمن تبریک عید فطر و روز معلم، یاد و خاطره‌ی معلمان بزرگ تاریخ از جمله معلم بزرگ استاد شهید مرتضی مطهری، اظهار کرد: با توجه به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه به ویژه در مورد مقاطع کارشناسی، نقش اساتید در حوزه تربیتی و پرورشی مهم بوده و اساتید معلمان دانشگاه هستند و دانشگاه هم ادامه آموزش و پرورش است و در هیچ مقطعی آموزش را بدون تربیت و پرورش نخواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه شهرکرد، ادامه داد: آموزش مباحث علمی توسط استاد در کلاس درس اتفاق می‌افتد اما نحوه صحبت کردن، زبان بدن، نوع پوشش و آراستگی ظاهر همه انتقال دهنده مباحث تربیتی است.

پیرعلی با اشاره به اینکه تربیت امری قصدیه نیست، اضافه کرد: این گونه نیست که دانش آموز یا دانشجو بگوید من به قصد تربیت به مدرسه یا دانشگاه می‌روم یا استاد بگوید قصدم این است که تربیت کنم، بلکه استاد چه بخواهد و چه نخواهد در هنگام آموزش دروس تخصصی خود، مورد برداشت دانشجو از صحبت، پوشش و زبان بدن قرار می‌گیرد و اینچنین تاثیر تربیتی دارد و البته اساتید می‌توانند خیرخواهانه مطالبی تربیتی را در کنار مطالب علمی به دانشجویان منتقل کنند.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده محل اصلی و پایگاه اول تربیت و شکل گیری فطرت انسان است، افزود: بالاتر از خانواده محیط‌های آموزشی قرار داد و دانشگاه هم در ادامه آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و همان نقش‌ها را دارد و البته نقش دانشگاه می‌تواند مهمتر هم باشد چراکه هم می‌تواند نقش مخرب و هم نقش سازنده داشته باشد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد، اضافه کرد: در محیط آموزشی باید فطرت خداجوی انسان شکوفا شود و پرورش پیدا کند و بعد شاهد اثرگذاری آن روی محیط شغلی خواهیم بود.

پیرعلی با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) که فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازی است، گفت: محیط دانشگاه از این نظر مهم است که حلقه وصل بین خانواده و جامعه است چراکه دانشجویان بعد از پایان تحصیلاتشان وارد محیط جامعه و کار می‌شوند و بحث تربیتی کنار بحث آموزشی بسیار مهم است.

سرپرست دانشگاه شهرکرد، افزود: به عنوان اساتید دانشگاهی باید حواسمان باشد که در بحث آموزش کم فروشی نکنیم چراکه قطعاً کم کاری امروز من به عنوان استاد در رفتار آینده دانشجویان در محیط کار و جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

پیرعلی اظهار کرد: دیدگاه من در اداره دانشگاه شهرکرد این است که اگر کار را بر اساس فعالیت‌های اداری روزانه انجام دهیم به جایی نخواهیم رسید و انتظار بنده این است که روحیه تعاون در دانشگاه تقویت شود و کارها را جهادی و البته در چارچوب قانون، نظم و کارشناسی شده پیش ببریم.

حجت الاسلام سعید صفی مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری، ضمن تبریک روز استاد و تبریک ایام پایانی ماه مبارک رمضان در سخنانی، گفت: شب و روز عید رمضان آثار و برکات فراوانی دارد به خصوص برای عزیزانی که از این ماه بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند: تمدن غرب به بن بست رسیده و باید تمدنی بر اساس توحید و ایمان پایه ریزی کنیم، تمدن‌سازی سخت است اما آنچه به آن سرعت می بخشد نقطه و ثقلش دانشگاه و علم است.

حجت الاسلام صفی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: چند سال پیش رهبر فرمودند که باید ۵۰ سال آینده به جایی برسیم که اگر کسی بخواهد به علم روز دست یابد، باید زبان فارسی یاد بگیرد.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی در ۲۰ سال گذشته به اندازه دویست سال کار کرده است و نقش دانشگاه در قدرت آفرینی خیلی مهم است و دشمنان ایران اسلامی روی دانشگاه حساس و هزینه می‌کنند تا بتوانند مسیر دانشگاه را منحرف کنند و نقش اساتید در اینجا بسیار مهم است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه شهرکرد، افزود: حضرت محمد (ص) فرمود، من معلم مبعوث شدم خداوند متعال بهترین انسان‌ها را جمع کرده و بهترینشان را به آموزش و تعلیم گمارده است.

حجت الاسلام صفی اضافه کرد: ما دربعد آموزش وظیفه داریم ولی بعد تربیتی خیلی مهم است. مجموعه عالم یک پرورشگاه است و همه موجودات تحت تربیت پروردگار عالم هستند لذا تکراری ترین اسم خدا در قرآن رب است به معنای معلم و تربیت کننده. قرآن تاکید دارد، ربویت را به رخ عالم بکشد. قرآن با اشکال مختلف بحث رویت و مربی بودن خدا را به رخ همگان می‌کشد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری، گفت: باید پژوهش مسئله و نیاز محور داشته باشیم تا گره از مشکلات مردم باز کنیم و بتوانیم مشکلات را حل کنیم و نباید در پژوهش‌های خود خام‌فروشی کنیم و بهترین مقالات را اساتید ما می‌نویسند که این مقالات گاهی در خدمت منافع دشمنان کشور قرار می‌گیرد.

در بخش دیگریاز این آیین حمدالله مشتاقی، معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد، خاطرات خود از دوران ۳۳ ساله خدمت در دانشگاه شهرکرد را بیان کرد و دکتر محمد ربیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد، نیز به به بیان مباحثی در خصوص ایجاد فضای عاطفی در کلاس در دوران پس از کرونا پرداخت.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم از اساتید بازنشسته، ارتقا مرتبه علمی یافته و منتخب ایثارگر با اهداء لوح تقدیر شد.

کد خبر 572288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.