لزوم برگزاری جشنواره اصفهان در هفته فرهنگی/ روز اصفهان در تقویم رسمی کشور ثبت شود

برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان امروز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه در چهلمین جلسه علنی شورای شهر تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نور صالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان امروز _ یک‌شنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: لازم است زمینه مشارکت بقیه دستگاه‌ها و ادارات را در هفته فرهنگی اصفهان و درگیر کردن تمام محلات، مردم و مناطق را برای امسال و سال‌های آتی فراهم کنید.

وی افزود: هفته فرهنگی اصفهان نباید تنها هفته فرهنگی توسط شهرداری اصفهان باشد، در این راستا باید این برنامه فرهنگی را به یک رویدادی برای کل استان تبدیل کنیم، حتی معتقد هستم کارگروه این هفته در استانداری تشکیل و وظایف هر دستگاه مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: این خواسته صحیحی است که باید زمان دقیق هفته فرهنگی اصفهان در سال مشخص و با کمک دیگر دستگاه‌ها برای ثبت روز اصفهان در تقویم رسمی کشور اقدام شود.

نگاه ویژه به صنایع دستی در هفته فرهنگی اصفهان

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: اصفهان در زمینه‌های مختلف از جمله فلسفه، موسیقی و هنر دارای سبک بوده که زبانزده است در این راستا باید مسئولان فرهنگی نسبت به این امر در هفته فرهنگی اصفهان توجه بیشتری کنند.

وی ادامه داد: صنایع دستی از دیگر موضوعاتی است که در اصفهان بسیار شاخص است و به نوعی هنر صنایع دستی با نام و اسم اصفهان گره خورده است، لذا نباید به کارهای جزئی در این زمینه چون نامگذاری تنها چهارراهی به نام صنایع دستی اکتفا کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در باب صنایع دستی خاصه در هفته فرهنگی اصفهان باید نگاه ویژه‌ای داشت و از هنرمندان و پیشکسوتان در این عرصه دعوت به کار و تجلیل شود.

حرکت در جهت اعتلای اصفهان

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: هفته گذشته سخنی را درباره هفته فرهنگی اصفهان در صحن علنی شورای اسلامی شهر مطرح کردم که قابلیت‌های اصفهان در حوزه‌های مختلف، علمی و فناوری، دینی، فقهی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید به نمایش گذاشته شود.

وی ادامه داد: این هفته فرصت خوبی است تا در راستای اعتلای اصفهان اتفاقات خوبی رقم بخورد در این راستا می‌طلبد که در هفته فرهنگی نگاه ویژه و متفاوتی داشته باشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ضمن تشکر از حضور مردم اصفهان در راهپیمایی روز قدس، گفت: حقیقتاً حضور مردم در راهپیمایی روز قدس بی‌بدیل بود و باید اذعان کرد سیل عظیم مردمی ما این گونه است.

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: تمام اقشار جامعه را با هر گرایش و تفکری، مردم خود می‌دانیم، اما آنچه که اصل است این بوده که مردم روزه‌دار در جهت اعتلای نام نظام جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود حضور یافتند.

مشارکت دیگر نهادها در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه ضمن خدا قوت به کارکنان سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: انصافاً در ابعاد مختلف و خیلی متواضع و متعادل به زوایای مختلف هویت اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان می‌پردازند.

وی تصریح کرد: شایسته بود که در این هفته مشارکت دیگر نهادها را نیز داشته باشیم، لذا استدعا دارم برای سال آینده، برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را فراتر از دستگاه شهرداری اصفهان ببینیم و بقیه نهادها هم همراهی لازم را بکنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: نباید هفته فرهنگی اصفهان صرفاً با لگوی شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان منتشر شود و در این مسیر همراهی، همکاری و مشارکت دیگر دستگاه‌ها در هفته فرهنگی اصفهان ضرورت دارد.

وی ادامه داد: مأموریت تمام دستگاه‌ها قلمرو شهر اصفهان است، بنابراین باید هفته فرهنگی را از برنامه‌های خود بدانند و در این زمینه مشارکت کنند.

نباتی‌نژاد اظهار کرد: موضوع قالب اهمیت دیگر رصد و ارزیابی برنامه‌های فرهنگی است، این رصد می‌تواند مکان محور، موضوع محور و رویداد محور نیز باشد، بخشی از رویدادها ریشه در تاریخ و هویت ما دارد که شهرداری روی موج آن سوار می‌شود و بخش دیگر رویدادها اینگونه است که باید خلق و به نوعی اجتماعی شود.

وی گفت: لازم است علاوه بر ارزیابی شاخص‌های عملکردی، شاخص‌های خروجی و پیامدی برنامه‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد، به عنوان نمونه فایلی که چند سال گذشته در رصدخانه فرهنگی و اجتماعی استان برای جشنواره فیلم کودک تهیه شده است را در صورت امکان برای برنامه‌های فعلی خود، بومی گزینی و متناسب‌سازی کنید.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: باید ارزیابی را بر اساس شاخص داشته باشیم تا بتوانیم هر ساله بر اساس آن از جمله میزان شرکت کنندگان در برنامه، میزان بازنشر مطالب، تعلق شهروندان نسبت به رویدادها و نقش‌آفرینی مردم در این برنامه‌ها بتوانیم یک تحلیل طولی داشته باشیم.

روز اصفهان را در تقویم کشور ثبت کنیم

محمد رضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان باید یک جشنواره بزرگی در شهر برگزار شود، چرا که شاهدیم بعضاً شهرهای کوچکی، برای خود برند سازی کرده و با دعوت از میهمانانی از سراسر کشور جشنواره‌ای برگزار می‌کنند و در این راستا یک کار خوب و نمادین انجام شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در اصفهان باید این اتفاق مبارک روی دهد، در واقع باید همه مناطق شهرداری، تمام سازمان‌ها، دستگاه‌ها و حتی ادارات اصفهان درگیر این موضوع شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ورود جدی استانداری، فرمانداری، اداره کل ارشاد و دیگر ادارات کل در برنامه هفته فرهنگی اصفهان یک ضرورت است، در واقع نباید هفته فرهنگی اصفهان مختص فعالیت شهرداری اصفهان باشد.

وی خاطرنشان کرد: هفته فرهنگی اصفهان باید به نحو احسن برگزار شود و در این راستا تمام امکانات و ظرفیت‌های شهر اعم از مفاخر و مشاهیر بزرگ اصفهان، ابنیه تاریخی، نخبگان و متخصصان علمی، سرداران شهید، علما و میراث ناملموس به نمایش گذاشته شود.

فلاح خاطرنشان کرد: در هفته فرهنگی اصفهان باید نهایت استفاده را حتی از شهرهای خواهر خوانده ببریم.

وی با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان را باید یک بار برای همیشه تثبیت کنیم، اظهار کرد: لازم است با پیگیری‌های مجدانه روز اصفهان را در تقویم کشور از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت و ضبط کنیم تا تکلیف تمام ادارات برای این روز مشخص شود و به ارائه برنامه بپردازند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در هفته فرهنگی اصفهان نباید برنامه‌ریزی برای مناطق محروم فراموش شود، همچنین باید سعی کنیم تا حد ممکن اماکن برای بازدید عموم مردم در این هفته رایگان باشد و شایسته است خیابان شیخ بهایی به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان آذین بندی شود.

خدمات ۴۲ ساله انقلاب در هفته اصفهان تبیین شود

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: بزرگان زیادی در ایران و جهان داریم که علاقه و عُلقه‌ای خاص به شهر اصفهان دارند، اگر این بزرگان در قالب همایشی در هفته فرهنگی اصفهان به صورت حضوری یا مجازی دعوت شوند و از آنها پیرامون ارائه راهکار و یا بعضاً نحوه مشارکت و خدمتشان به اصفهان توضیح بدهند، شایسته است.

وی خطاب به معاون فرهنگی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم مدنظر در هفته فرهنگی اصفهان می‌تواند در عرصه جهاد تبیین باشد، به عنوان مثال تبیین خدمات ۴۲ ساله انقلاب به اصفهان که بعضاً این موضوع برای شهروندان مغفول مانده لازم است تذکر داده شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تذکر داد: در راستای درگیر کردن ادارات و دستگاه‌های شهر در هفته فرهنگی اصفهان، می‌توانیم بر موضوع مشارکت هیئت‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی برای اجرای برنامه‌هایی نیز در این زمینه تدبیر کنیم.

تهیه پیوست رسانه‌ای در خصوص چرایی رایگان شدن ابنیه‌های تاریخی اصفهان

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه پیشنهاد داد: یک توضیح و پیوست رسانه‌ای مختصر در عین حال جامع و جذاب برای چرایی و مناسبت رایگان شدن مکان‌ها و ابنیه برای بازدیدکنندگان در هفته فرهنگی اصفهان از سوی معاونت فرهنگی تهیه شود.

وی تاکید کرد: این پیوست رسانه‌ای در فضای مجازی و در محل مکان‌های مورد بازدید برای شهروندان نصب شود تا مردم بتوانند با این پیوست یک ارتباط هویتی برقرار و شهرداری اصفهان را در انتقال این پیوست رسانه‌ای یاری کنند.

پیش‌بینی ویژه برنامه‌های فرهنگی در مناطق محروم شهر

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: از مسئولان فرهنگی دستگاه‌ها طی مکاتباتی که صورت گرفته، درخواست اعلام پیشنهاد برنامه و حتی مشارکت در برنامه‌ها را برای هفته فرهنگی اصفهان داشتیم.

وی با بیان اینکه در این مسیر افزایش مشارکت‌ها به صورت پله به پله در حال حال انجام است، گفت: امسال سازمان میراث فرهنگی در هفته فرهنگی در کنار شهرداری اصفهان قرار گرفته است و باید این همکاری را تقویت کنیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان درباره ثبت روز اصفهان در تقویم توضیح داد: با شهردار اصفهان گفت و گویی‌ها شده است که بتوانیم در زمان حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان که احتمالاً در تیرماه اتفاق خواهد افتاد، رایزنی داشته باشیم و به امید خدا تثبیت این روز انجام شود.

وی افزود: هدف از رایگان کردن اماکن بازدیدی و تاریخی و نیم بها شدن امکانات تفریحی در هفته فرهنگی اصفهان این است که همه مردم و اقشار بتوانند از این ظرفیت استفاده بهینه کنند و البته رویدادهای فرهنگی نیز برای مناطق محروم پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نقطه نظرات خود را برای بهتر برگزار شدن هفته فرهنگی اصفهان مطرح کردند.

کد خبر 572271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.