لزوم برخورد قاطع با اجرای طرح بن-بروجن/افزایش همکاری‌های مشترک مدیریت شهر و دادگستری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از دیرباز قضات معتقد بودند که شهرداری، وضعیت مالی خوبی دارد و باید بی‌حساب و کتاب، خرج کند؛ بر این اساس محکومیت‌هایی علیه شهرداری با بالاترین حد خود صادر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل قربانی امروز _یکشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه_ در چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که با میزبانی از رئیس کل دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: از دیرباز قضات، معتقد بودند که شهرداری وضعیت مالی خوبی دارد و باید بی‌حساب و کتاب خرج کند و بر این اساس محکومیت‌هایی علیه شهرداری با بالاترین حد خود صادر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه مبالغی را در بودجه برای پرداخت این محکومیت‌ها در نظر می‌گیریم که در نهایت بیشتر از آن می‌شود که پیش‌بینی شده است، ادامه داد: هر چه مبالغ محکومیت‌های مدیریت شهر بیشتر باشد، به منزله آن است که از پولی که باید به شهر خدمات دهیم کسر کنیم و انصافاً ارقامی که اخیراً تعیین شده نگران‌کننده است و بیشترین محکومیت‌ها از طریق وکلایی فراهم می‌شود که رانت اطلاعاتی دارند که برای مدیریت شهر و دادگستری مشکلاتی را ایجاد کردند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه جرم و جریمه که درباره فسادهای درون مجموعه شهرداری صادر می‌شود، هم‌خوانی با هم ندارد و بازدارندگی ایجاد نمی‌کند، گفت: بداخلاقی‌ها در فضای مجازی اعتماد افکار عمومی را از بین می‌برد و تأثیر خود را در اقدامات بعدی می‌گذارد.

دستگاه قضائی در توقف طرح بن-بروجن قاطع عمل کند

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: در حوزه عمران در برخی از شهرها اتفاقات خوبی رقم خورده که نتیجه هم‌دلی مدیریت شهری و دادگستری آن‌ها بوده است.

وی ادامه داد: شاهد اتفاقات ناگواری در شهر هستیم که در بسیاری از اراضی متعلق به ارگان‌ها، بدون مجوز ساخت و ساز انجام می‌شود، همچنین در مقابل نظارت مدیریت شهر نیز تحکیم برخورد می‌کنند؛ این در حالی است که اگر حادثه و حریقی در این مناطق رخ دهد امکانات مدیریت این حوادث وجود ندارد که نیازمند یاری دستگاه قضائی هستیم تا این تخلفات ادامه نیابد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به مشکلات آب از سیستم قضائی انتظار داریم نسبت به طرح بن _ بروجن که حکم توقف قضائی را هم دارد قاطع‌تر عمل شود، زیرا به دلیل اصفهان ستیزی که وجود دارد امید به بهره‌مندی از منابع بیرون از استان نداریم پس مانع انتقال همین منابع آبی داخلی استان شوید.

شرایط برای تسهیل اقدامات نهادهای خدمت‌رسان فراهم نیست

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: مسئله امروز رضایت اجتماعی و جلب رضایت مردم است که امیدوارم با همکاری نهادها و مدیریت شهر یک جریان خدمت مؤثر رقم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط برای تسهیل اقدامات نهادهای خدمت‌رسان از جمله شهرداری فراهم نیست، اضافه کرد: مسئله و جریان خدمت‌رسانی نهادهای پیشتاز تقویت و تسهیل شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قائل بر نظارت‌های چندگانه در راستای کاهش انحرافات هستیم و دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر نیز بوده است، ادامه داد: گاهی بحث نظارت در حدود اختیارات بعضی دستگاه‌ها نیست که باعث افزایش بوروکراسی شده و نارضایتی‌ها را به همراه داشته است، بنابراین در این راستا نیازمند به تعامل و تمرکز نظارتی هستیم تا خروجی به نفع مردم باشد.

صالحی با تاکید بر نقش بیشتر دیگر نهادها در مفاسدی که در شهرداری شکل می‌گیرد، گفت: مردم مطالباتی از شورای اسلامی شهر دارند که در حیطه وظایف مدیریت شهر نیست که پیشنهاد می‌کنم، برای رفع این مشکلات با محوریت دستگاه قضا پارلمان شهری واقعی شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه موضوعاتی میان دستگاهی وجود دارد که شهرداری هم جزئی از آن دستگاه‌ها است و شاهدیم این موضوعات منبع تولید بزه و بزهکاری هستند، خاطرنشان کرد: در این موضوعات نوک پیکان به سمت مدیریت شهر است که طبق قانون حداقل وظایف در آن موضوع با شهرداری است و شاهد ترک فعل از سوی نهادهای دیگر هستیم که بار آن روی دوش مدیریت شهر افتاده است، هر چند مدیریت شهر فراتر از تعهدات به میدان آماده است.

صالحی با اشاره به برخی صنایع که سهم خودشان را بابت معضل آلودگی، فرونشست، مشکلات آب و اشتغال ادا نمی‌کنند، تاکید کرد: آن‌ها وظایف خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند.

لزوم افزایش همکاری‌های مشترک میان مدیریت شهر و دادگستری

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: به واسطه منش و روش ریاست قوه قضائیه و رئیس دادگستری استان اصفهان و بازدیدهای سرزده که انجام می‌شود، اتفاقات خوبی در کشور و استان رخ داده که منجر به تسهیل خدمات قضائی شده است.

وی با اشاره به پاسخ‌گویی به موقع به افکار عمومی از سوی رئیس کل دادگستری و ارتباط موثرشان با رسانه‌ها، گفت: اداره کل حقوقی مدیریت شهر با مجموعه دادگستری مرتبط است و ۷۰ کارشناس خبره این اداره با مجموعه قضائی مشکلات و پرونده‌ها را پیگیری می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در یک دهه گذشته از چهره‌های دانشگاهی در مدیریت اداره کل حقوقی مدیریت شهر بهره گرفته می‌شود، افزود: در این راستا کتابی با گردآوری آرای تخصصی در این حوزه منتشر و در میان کلان‌شهرها توزیع شده است.

وی پیشنهاد افزایش همکاری‌های مشترک میان مدیریت شهر و دادگستری را ارائه کرد و گفت: از ندامت‌گاه مرکزی که در منطقه ۱۳ شهری واقع شده است، بازدید داشتیم که زندانیان نیازهای مختلفی داشتند که در این راستا می‌توان در قالب کار مشترک اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور با اشاره به اینکه دادگستری در برخی موضوعات برای ایجاد وحدت رویه قضائی شورای مشورتی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: می‌توان از تخصص کارشناسان شهری در کمک به قضات برای انتقال تجربیات استفاده شود، همچنین مدیریت شهر کمک کند تا مجموعه‌های قضائی که در سطح شهر وجود دارد در یک نقطه متمرکز شوند تا معضلات فرهنگی کاهش یابد و تسهیل در خدمات امکان‌پذیر شود.

نظارت بر بداخلاقی‌های فضای مجازی در کشور متولی ندارد

احمد مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: مردم اصفهان باهوش و مطالبه‌گر هستند؛ بسیار خرسندیم که در شهر اصفهان به صورت مرتب هر اشکالی که در گوشه گوشه شهر دیده می‌شود را منعکس می‌کنند، به ویژه در فضای مجازی که آن را به فال نیک می‌گیریم؛ زیرا مطالبه‌گری بحق و درست و از سر دلسوزی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به بداخلاقی‌ها در فضای مجازی که به تعبیر رهبری خلاف تقوا، اخلاق، ادب و انصاف است، افزود: به نظر می‌رسد نظارت بر این بداخلاقی‌ها در کشور متولی ندارد، اما امیدواریم در شهر اصفهان فکری برای آن شود.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: در شأن اصفهان و شهروندانش نیست که صداقت شأن در بیان مطالبات با بداخلاقی‌ها در فضای مجازی یکی شود.

محل فعلی پزشک قانونی جابه‌جا شود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: باید برای کسانی که به واسطه مسائل مالی زندانی می‌شوند، فکری کرد.

وی با اشاره به معضلاتی که محل فعلی پزشک قانونی برای شهروندان ایجاد کرده است افزود: این مرکز باید جابه‌جا شود که اگر این مهم تحقق یابد شهروندان آن منطقه رضایت خاطرشان فراهم می‌شود و مدیریت شهر نیز در این راستا کمک خواهد کرد.

چیزی بیشتر از حق و حقوقی که طی دو دهه از دست رفته برای اصفهان نمی‌خواهیم

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: در موضوع آب حقی از مردم ضایع شده است که اگر آنها برای گرفتن حق خود نیز مطالبه کنند، معاندان از آن سو استفاده می‌کنند، به طور مثال آبان ماه سال گذشته شاهد شکل‌گیری یک حرکت مسالمت‌آمیز بودیم که در نهایت به چیزی مبدل شد که زیبنده نظام نبود و خسارت به مردم وارد شد.

وی با تاکید بر اینکه دادگستری از ظرفیت کارشناسان حقوقی در حوزه آب بهره مند است و آنها می‌توانند از منظر دستگاه قضائی اتفاق تازه‌ای را در حمایت از مردم رقم بزنند، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ شهر نیز ردیف بودجه خاص برای موضوع آب و اقدامات در این حوزه اختصاص دادیم؛ در این راستا پویش اجتماعی فرهنگی با راه‌اندازی دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در راستای افزایش آگاهی مردم ایجاد شد که در هفته بزرگداشت اصفهان به مردم اطلاع‌رسانی بیشتری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه هر گاه اصفهان و اصفهانی برای گرفتن حق خود اقدام کرده در سطح کشور به عنوان یک شهر و استان زیاده خواه تلقی می‌شود که این زیبنده اصفهان نیست، گفت: انتظار داریم در یک پویش جمعی علاوه بر مردم، مدیران استان نیز فعال شوند تا این حق استیفا شود، اگر چه ریاست قوه قضائیه به صورت کامل نسبت به مسائل اشراف دارند اما مطالبه‌گری از سوی ما و شما انجام و برای سران سه قوه این موضوع طرح شود.

وی تاکید کرد: چیزی بیشتر از حق و حقوقی که طی دو دهه از دست رفته برای اصفهان نمی‌خواهیم و خواستاریم، منابع آبی اصفهان را برای مصرف به نقطه‌ای دیگر انتقال ندهند.

فضای سبز شهر میراث چند ساله اصفهان است

امیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز، اظهار کرد: مساحت شهر اصفهان و حریم آن ۶۰ هزار هکتار است که پنج هزار هکتار آن به فضای سبز اختصاص دارد، البته ۵۰ سال پیش نیمی از شهر به باغات اختصاص داشته و امروز آنچه مانده بخشی از همان میراث گذشتگان است.

وی با بیان اینکه با توسعه شهر باغات از بین رفته است گفت: این باغات در گذشته از رودخانه زاینده رود تغذیه می‌شده است که امروز در دادن حقابه آن به گونه‌ای عمل می‌شود که گویا باغات مهمان ناخوانده هستند در حالی که در طومار شیخ بهایی بر حق آنها تاکید شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: فضای سبز شهر میراث چند ساله اصفهان است و آخرین نقطه امید مردم شهر محسوب می‌شود که وظیفه حفظ آن را داریم و بر این اساس سال‌های قبل بیش از ۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده تا آب فضای سبز تأمین شود.

مرز مشترک اصفهان و شاهین‌شهر مشخص شود

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: برای خدمت‌رسانی بهتر و تسهیلگری مجوز فعالیت دفاتر قضائی در نقاط مختلف شهر صادر شود.

وی ادامه داد: اگر واحد حل اختلاف در سیستم شهرداری شکل بگیرد بار فشار بر دادگستری کم خواهد شد، زیرا در خود سیستم اختلافات را رفع می‌کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به وضعیت زاینده رود اشاره کرد و گفت: به حقابه انهار و مادی‌ها نیز باید توجه شود زیرا اسناد آن موجود است.

وی تصریح کرد: اختلافاتی در منطقه محمودآباد و شهرک صنعتی جدید وجود دارد و مرز مشترک میان شاهین شهر و اصفهان مشخص نیست و با وجود این مشکل چند ساله ساخت و سازها نیز انجام می‌شود که باید این موضوع رفع شود.

وی ادامه داد: ضمانت و امنیت شغلی در سیستم‌های اداری به ویژه در مدیریت شهر باید مورد توجه قرار گیرد برای مثال فردی با ۱۷ سال کار اخراج می‌شود که باید به حق و حقوقش برسد.

لزوم پیگیری وضعیت زنان بی‌خانمان در اصفهان

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ مصوب شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از معضلات اصلی اصفهان آلودگی هوا است در قانون وظایف تمام دستگاه‌ها مشخص شده است با این وجود ترک فعل‌هایی انجام می‌شود که از قوه قضائیه درخواست برخورد با دستگاه‌هایی را داریم که به وظایف شأن بی‌توجهی می‌کنند.

وی بر پیگیری وضعیت زنان بی خانمان در اصفهان و توجه سیستم قضا بر این موضوع تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های زیادی در این موضوع متولی هستند که باید بر حسن انجام وظایف هر دستگاه نظارت شود.

تحقق شهری امن و عدالت محور با همکاری دادگستری و شهرداری

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: اطاله دادرسی یکی از موضوعاتی است که همه اعضا نسبت به طرح آن پرداختند که اهمیت آن را می‌رساند که شهرداری و دادگستری با هم و به موازات هم باید خدمات خوبی را برای شهروندان و شهر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه قضات در راستای برقراری امنیت و آرامش مدعی العموم و احقاق حقوق شهروندان گام برمی‌دارند، گفت: خداوند در قرآن به شهر امن قسم یاد کرده است که باید تلاش کنیم به کمک دادگستری شهر امن و عدالت محور را تحقق ببخشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مدیران ما چه شهری و استانی یک شعبه مخصوص در دادگستری ندارند و هنگام احضار مدیران برای بررسی پرونده در کنار مجرمان قرار می‌گیرند که در شأن مدیران نیست، ادامه داد: بعضی احکام که در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود از روی آگاهی نداشتن و اشراف به قوانین شهرداری است که امیدوارم فرصت گفتگو و دیدار اعضای شورا با اعضای دیوان عدالت اداری فراهم شود.

وی با طرح این سوال، گفت: دستگاه قضا درباره زاینده رود، آلودگی هوا، فرونشست، بدهی دولت به شهرداری‌ها چه کرده است؟

فلاح با بیان اینکه برای شهرداری امکانی فراهم شود تا بتواند با متخلفان در حوزه ساخت و ساز مورد برخورد کند، افزود: مجتمع قضائی در منطقه پانزده‌گانه احداث شده که فضای فیزیکی و پارکینگ مناسبی ندارد و معضلاتی را ایجاد کرده است.

پرونده‌های مدیریت شهر در یک شعبه خاص تجمیع شود

محسن شکرچی‌زاده، مدیر کل حقوقی شهرداری اصفهان نیز در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: از رئیس کل دادگستری تقاضا داریم پرونده‌های مدیریت شهر را در یک شعبه خاص تجمیع کنند.

وی با بیان اینکه مبالغ بالایی برای محکومیت‌های مدیریت شهر در نظر گرفته می‌شود که شهرداری‌های مناطق توانایی پرداخت آن را ندارند که درخواست قسط‌بندی و استهمال آن را داریم، افزود: البته در مواردی پرونده‌ها حق با مردم است که ساز و کاری برای اعطای آن حق تعیین شود.

وی با اشاره به مرور زمان که شامل پرونده‌ها می‌شود، گفت: پرونده‌هایی داریم مربوط به ۵۰ سال پیش که باید به روز برای آن پرونده‌ها پول پرداخت کنیم که با اعمال ممنوعیت نگهداری اسناد بعد از ۱۰ سال می‌توانیم از بار مالی زیاد نجات یابیم.

به گزارش ایمنا، اعضای شورای شهر اصفهان در جلسه علنی امروز درخواست‌ها، مشکلات و نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل قضائی و حقوقی با رئیس کل دادگستری در میان گذاشتند.

کد خبر 572209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.