زنده‌گیری گونه‌های وحشی چگونه انجام می‌شود؟

یک دام‌پزشک حیات‌وحش گفت: آتش‌نشانان و مسئولان محیط‌زیست، باید مدیریت تعارض را بلد باشند. نقش پلیس، حفظ امنیت و جلوگیری از آسیب به جان مردم است و باید سازمان حفاظت محیط‌زیست و آتش‌نشانی به‌نسبت وظایفی که میان خود تقسیم کرده‌اند، دانش مدیریت شرایط را بدانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان معماریان با اشاره به واکنش نادرست مردم و مسئولان در مواجهه با گونه‌های وحشی، اظهار کرد: اتفاقی که برای خرس قهوه‌ای در اردبیل و پلنگ ایرانی در قائمشهر رخ داد، مصداقی از تعارض انسان با حیات وحش است. این موضوع از ابعاد مختلفی قابل بررسی است؛ ابتدا دلایل بروز چنین حوادثی باید بررسی و اصلاح شود.

وی افزود: برخی از علل وقوع چنین اتفاقاتی قابل اصلاح هستند؛ به عنوان مثال تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه گونه، نبود طعمه و در واقع از دست رفتن خانه و غذای گونه از مواردی است که به علت فعالیت‌های انسانی رخ داده است و می‌توان با مدیریت صحیح آن‌ها را اصلاح کرد.

این دام‌پزشک حیات‌وحش با بیان اینکه غذا ریختن در سطح شهر و مدیریت نادرست پسماند نیز در کنار این عوامل می‌تواند تأثیرگذار باشد، ادامه داد: برخی از عوامل تعارض حیات‌وحش و انسان قابل اصلاح نیستند. برخی گوشت‌خوارها در سن پایین قلمرو مشخصی ندارند و ممکن است وارد محل زندگی انسان شوند. همچنین برخی گوشتخواران پیر نیز توانایی حفظ قلمرو خود را ندارند و این موارد از عهده ما خارج است.

تأثیر کاهش استرس بر راحت‌تر شدن فرایند زنده‌گیری

وی با بیان اینکه وقتی به مرحله مدیریت تعارض می‌رسیم، باید این نکته را درنظر بگیریم که در وهله اول انسان‌ها آسیب نبینند و در مرحله دوم، گونه آسیب نبیند و به زیستگاه خود منتقل شود، تصریح کرد: بخش اورژانسی مدیریت تعارض، وظایف گوناگونی دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کاهش استرس است. کاهش استرس به راحت‌ترشدن فرایند زنده‌گیری کمک و داروهای بیهوشی نیز در این شرایط مؤثر تر عمل می‌کنند.

معماریان با اشاره به وظایف گروه‌های مختلف در چنین شرایطی، گفت: هیچ فردی که وظیفه‌ای برای انجام دادن در چنین موقعیتی ندارد، نباید در محیط باشد و مردم باید از محل حضور گونه دور شوند. نیروی انتظامی این وظیفه را دارد اما مردم نیز باید به این فرایند کمک کنند.

وی اضافه کرد: مرحله بعدی، زنده‌گیری یا هدایت گونه به سمت زیستگاه است. زنده‌گیری گوشت‌خواران بزرگ توسط داروهای شیمیایی انجام می‌شود که به آن «مقیدسازی شیمیایی» گفته می‌شود. برای انجام این فرایند از دارت بیهوشی استفاده می‌شود و باید انتقال گونه نیز در باکس‌های مناسب صورت بگیرد. اگر گونه به وسیله قفس جابه‌جا شود و به هوش بیاید به خود آسیب خواهد زد. زنده‌گیری علف‌خوارها و پرندگان نیز به وسیله تورهای خاص انجام می‌شود.

این دام‌پزشک حیات‌وحش ضمن اشاره به نبود دانش کافی در مدیریت تعارض حیات‌وحش و انسان، اضافه کرد: آتش‌نشانان و مسئولان محیط‌زیست باید مدیریت تعارض را بلد باشند. نقش پلیس، حفظ امنیت و جلوگیری از آسیب به جان مردم است و باید سازمان حفاظت محیط‌زیست و آتش‌نشانی به نسبت وظایفی که میان خود تقسیم کرده‌اند، دانش مدیریت شرایط را بدانند.

تجهیزات موردنیاز برای فرایند زنده‌گیری

وی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز برای فرایند زنده‌گیری، اظهار کرد: تجهیزات لازم برای فرایند زنده‌گیری گونه‌ها شامل دارت، داروهای لازم و وسیله پرتاب آن نظیر پیستول یا دارت گان است که نیاز به بودجه بالا و گزافی نیز ندارد. تمام استان‌ها و ادارات محیط زیست آن‌ها نیز مجهز به این امکانات هستند؛ اما مشخص نیست که چرا این امکانات در شرایط حساس وجود نداشته است. در واقع چیزی که بیش از همه کمبود آن محسوس است، دانش برخورد با موضوع است. باید از این حوادث درس گرفته شود تا چنین اتفاقاتی به طور مکرر رخ ندهد.

معماریان ادامه داد: اتفاقی که برای خرس قهوه‌ای در اردبیل افتاد کمی با حادثه پلنگ در قائم‌شهر تفاوت داشت. در اردبیل مسئولان محیط‌زیست بعد از مردم به خرس رسیدند و مدیریت درستی انجام ندادند، همچنین دارت کردن گونه به صورت غلطی انجام شد و علاوه بر آسیب‌هایی که مردم محلی به آن وارد کردند، صدمه بیشتری نیز به آن زده شد. در فرایند دارت کردن خرس، نباید خلف بدن آن دارت شود و باید اندام قدامی موجود مورد اصابت قرار گیرد نه اندام بطنی.

وی خاطرنشان کرد: در حادثه پلنگ قائم‌شهر تفکیک وظیفه به درستی وجود نداشته است. امید است در این مسئله نیز مانند موارد قبلی صرفاً هیاهو ایجاد نشود و سپس از یاد مردم و مسئولان برود. باید این بار از این مسئله درس گرفته شود اشتباه رخ ندهد.

اداره ناصحیح عملیات زنده‌گیری پلنگ

به گزارش ایمنا، صبح روز یکشنبه چهارم اردیبهشت، چند شهروند قائم‌شهری صحنه عجیبی را در خیابان کارگر یا همان خیابان ساری مشاهده کردند؛ حضور یک قلاده پلنگ در پیاده‌رو! تصویری عجیب که انتشار فیلمی از آن بلافاصله در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های خبری رسانه‌های کشور تبدیل شد.

در این شرایط نه‌تنها محیط و فضا مدیریت نشد و ترددها کاهش نیافت؛ بلکه شهروندان زیادی برای تماشای پلنگ و از نزدیک دیدن عملیات زنده‌گیری حضور یافتند و حتی پس از خروج پلنگ از محل اولیه، به دنبال حیوان رفتند و بازهم اجازه اینکه عملیات به‌درستی انجام شود را ندادند.

کد خبر 572119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.