عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۰ فروردین

در این بسته خبری در مورد جنگ بزرگ کوالکوم با اپل، اسنپ پهپاد ساخت، رکوردشکنی سامسونگ در بازار فروش به لطف پرچمداران Galaxy S22 می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

طرح اولیه اینترنت همراه 6G تا سال ۲۰۲۶ توسط کره جنوبی راه‌اندازی می‌شود

5G نه‌تنها برای سازندگان گوشی‌های هوشمند، بلکه برای دولت‌ها نیز به میدان رقابت تبدیل شد. حالا که این فناوری کمی به پایداری و توسعه رسیده، تمرکز و حساسیت روی 6G تغییر کرده است.

برخی از الزامات عملکرد نسل جدید اینترنت همراه عبارت‌اند از حداکثر سرعت داده یک ترابیت بر ثانیه (یعنی ۱٬۰۰۰ برابر پهنای باند یک درگاه اترنت معمولی) و تأخیر کمتر از ۱۰۰ میکروثانیه (یک ۱۰٬۰۰۰ ثانیه). هدف از توسعه‌ اینترنت 6G در مقایسه با 5G، رسیدن به حداکثر سرعت ۵۰ برابر بیشتر و داشتن ۱۰ برابر تأخیر کمتر است؛ همچنین در زیر نموداری از سامسونگ آمده که اهداف 5G (آبی روشن) و 6G (آبی) را مقایسه می‌کند.

تنها شرکت‌‎ها به‌دنبال گسترش نسل جدید اینترنت نیستند و دولت کره جنوبی نیز علاقه زیادی دارد که در عصر بعدی شبکه‌های تلفن همراه نقشی اساسی داشته باشد.

عکس‌های جدید Moto E32 جزئیات طراحی آن را نشان می‌دهد

موتورولا همچنان روی معرفی گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده تمرکز دارد.

چند سالی است که دیگر گوشی‌های موفقی از موتورولا مشاهده نمی‌کنیم و به دلیل وجود بازیگران موفق‌تری چون سامسونگ و شیائومی، خبرهای مربوط به این شرکت قدیمی دنیای موبایل به حاشیه رانده می‌شود. اما همان‌طور که احتمالاً می‌دانید موتورولا طی یکی دو سال گذشته مشغول توسعه گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده متعددی بوده و حتی در کشورمان نیز جایگاه خوبی را در این دسته‌بندی‌ها کسب کرده است.

رندرهای فاش‌شده Moto E32 مشخصات این گوشی مقرون‌به‌صرفه را نشان می‌دهند. به‌تازگی عکس‌هایی از گوشی اقتصادی بعدی موتورولا با نام Moto E32 منتشر شده است که جزئیات طراحی آن را در زوایای مختلف نشان می‌دهد. البته اولین باری نیست که طراحی دستگاه به همراه مشخصات سخت‌افزاری آن منتشر می‌شود؛ اما با انتشار عکس‌های جدید می‌توانیم نگاهی دقیق‌تر به جزئیات طراحی آن داشته باشیم.

جنگ بزرگ کوالکوم با اپل/ عرضه تراشه‌های رقیب سری M اپل تا ۲۰۲۳

شرکت کوالکام عرضه کامپیوترهای مجهز به تراشه رقیب سری M اپل در اواخر ۲۰۲۳ را تایید کرد.

اواخر سال گذشته میلادی شرکت کوالکام از عرضه پردازنده‌ای برای رقابت با تراشه‌های سری M اپل در سال ۲۰۲۳ خبر داد و حالا این کمپانی تایید کرده که اواخر ۲۰۲۳ کامپیوترهای مجهز به این چیپ وارد بازار می‌شوند.

در جدیدترین جلسه مربوط به گزارش مالی کوالکام، مدیرعامل و رئیس این کمپانی، «کریستین آمون» اعلام کرد تیم Nuvia در حال پیشرفت در رسیدن به هدفش برای یک جهش در عملکرد پردازنده‌های مبتنی بر معماری Arm است. پردازنده‌ای که این تیم طراحی می‌کند، به دنبال بهترین‌های بازار می‌رود و لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به آن اواخر ۲۰۲۳ در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

انتشار اولین اطلاعات پردازنده های AMD Venice با معماری Zen

۶ اخیراً یکی از افشاگران نام‌آشنای حوزه سخت افزار اولین اطلاعات مربوط به پردازنده‌های سری AMD EPYC با معماری Zen 6 را منتشر کرد و از اسم رمز Venice برای آن‌ها استفاده نمود.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead که در حوزه سخت افزار فعال است، اخیراً اطلاعاتی در مورد پردازنده‌های چند نسل بعد AMD EPYC با معماری Zen6 افشا کرد.

البته باید در نظر داشت هم‌اکنون حتی مشخص نیست که آیا AMD همین نام Zen را برای معماری‌های آینده‌ی خود نیز استفاده می‌کند یا نام دیگری برای نسل‌های بعدی خود در سر دارد؟ اما افشاگر مزبور مدعی است این اطلاعات از چندین منبع مختلف جمع‌آوری شده است و دلیلی برای نادرستی آن وجود ندارد. در هر حال هنوز هم احتمال دارد که شرکت AMD در سال آینده برنامه‌ای جدید برای پردازنده‌های بعدی خود در نظر گیرد.

همانطور که می‌دانید تیم سرخ دنیای سخت افزار به تازگی نسل سوم پردازنده‌های سری EPYC خود را با معماری Zen 3 و به همراه فناوری 3D V-Cache معرفی کرده است. از این رو می‌توان گفت پردازنده‌های AMD EPYC Venice با معماری Zen شش مربوط به سه نسل بعدی خواهند بود و در بهترین حالت در سال ۲۰۲۴ معرفی می‌شوند.

اسنپ پهپاد ساخت

اسنپ تنها عامل ساخت اپلیکیشن محبوب اسنپ چت نبوده و یک سازنده سخت افزار هم به شمار می رود که جدیدترین محصولش، پهپاد کوچکی به نام پیکسی (Pixy) است.

اسنپ پیش از این عینک هوشمند اسپکتکل (Spectacles) را معرفی کرده بود که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و جدیدترین مدل آنکه هنوز عرضه نشده، یک عینک واقعیت افزوده است. اما جدیدترین نوآوری سخت افزاری اسنپ، پهپادی به نام پیکسی است: یک پهپاد زردنگ که اساساً یک دوربین پرنده است.

پیکسی یک پهپادی پلاستیکی بزرگ مشابه آنچه از سوی سازندگان پهپاد واقعی مانند دی جی آی مشاهده شده است، نیست بلکه یک دستگاه کوچک و قابل حمل با چهار ملخ کوچک است. این دستگاه اندازه کف دست است و تنها ۱۰۱ گرم وزن دارد. هیچ کنترل یا شکاف کارت حافظه ندارد و یک دایل دوربین دارد که به کابر اجازه می دهد نحوه پرواز پهپاد را تنظیم کند و تصاویر و ویدئوها در بخش حافظه در اپلیکیشن اسنپ چت کاربر ذخیره می‌شود.

گوشی آیفون اکتیو چیست و چه تفاوتی با نات اکتیو دارد؟

اگر در مورد اصطلاح اکتیو و نات اکتیو که در مورد آیفون‌ها شنیده می‌شود و باعث اختلاف قیمت می‌شود، کنجکاو هستید، این مقاله را از دست ندهید.

احتمالاً هنگام خرید گوشی های آیفون نو، واژه اکتیو و نات اکتیو (یا نان اکتیو) را کنار اسم آن مشاهده کرده یا شنیده‌اید و زمانی که متوجه اختلاف قیمت بین این دو مدل شده‌اید، برای دانستن علت این اختلاف کنجکاو شده‌اید. اگر قصد خرید آیفون را داشته باشید و بین انتخاب آیفون اکتیو (Active) و نات اکتیو (Not Active) تعلل کنید، احتمالاً فروشندگان به شما خواهند گفت که تفاوت چندانی وجود ندارد و تنها باید به جیبتان نگاهی بیندازید و تصمیم نهایی را بگیرید.

با دانستن تفاوت بین آیفون اکتیو و نات اکتیو، به دلیل اصلی اختلاف قیمت بین این دو مدل پی برده و همچنین در مورد نحوه تشخیص آیفون اکتیو و نات اکتیو اطلاعات داشته باشید.

رکوردشکنی سامسونگ در بازار فروش به لطف پرچمداران Galaxy S22

سامسونگ اخیراً به صورت رسمی گزارش مالی مربوط به سه ماه اول سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است که در آن شاهد درآمد هنگفت غول کره‌ای به لطف فروش پرچمداران سری Galaxy S22 هستیم.

به تازگی شرکت سامسونگ گزارش مالی سه ماهه‌ی اول سال جاری را منتشر کرده است و با رکوردشکنی در درآمد نسبت به سه ماهه‌ی قبلی، این کمپانی هم‌اکنون سه فصل متوالی است که درآمد خود را بهبود بخشیده و فروش خود را افزایش داده است.

براساس مستندات منتشر شده، سود عملیاتی شرکت سامسونگ در سه ماه اخیر حدود ۱۱ میلیارد دلار (۱۴.۱۲ تریلیون وون کره جنوبی) گزارش شده که این رقم نسبت به سود ۷.۱ میلیارد دلار مربوط به همین بازه زمانی در سال گذشته حدود ۵۱ درصد رشد یافته است. افزون بر این، بخش DX (Device Experience) سامسونگ که مربوط به محصولات هوشمند مانند گوشی و تبلت این کمپانی است نیز در سه ماه اخیر بیشترین میزان سود از سال ۲۰۱۳ به بعد را ثبت کرده است.

مرورگر اج مایکروسافت به یک وی پی ان داخلی مجهز می‌شود

مایکروسافت تصمیم گرفته تا درست مثل مرورگر اپرا به مرورگر اج خود نیز یک وی پی ان داخلی اضافه کند. هدف از اضافه کردن VPN اما افزایش امنیت و بهبود حریم شخصی کاربران است.

برخلاف کاربران ایرانی که از وی پی ان برای دور زدن فیلترینگ و تحریم‌های خارجی استفاده می‌کنند، VPN در اکثر کشورهای دنیا برای بهبود امنیت و حریم شخصی استفاده می‌شود. با استفاده از وی پی ان مطمئن، امکان ردیابی کاربر و سواستفاده از الگوی کاربری او دشوارتر می‌شود. حالا مرورگر اج مایکروسافت نیز قرار است به یک وی پی ان داخلی مجهز شود.

مایکروسافت این ویژگی را «شبکه امن اج» یا Edge Secure Network می‌نامد. این شرکت در حال تست شبکه VPN قدرت گرفته از Cloudflare است. این ویژگی قرار است در آپدیت‌های آینده به عنوان یک ویژگی امنیتی منتشر شود.

وقتی شبکه امن اج را روشن کنید، تمام ترافیک مرورگر اج از این شبکه امن عبور می‌کند. به این ترتیب سرویس‌دهنده اینترنت شما نمی‌تواند متوجه شود از چه سایت‌هایی بازدید می‌کنید. در نتیجه جمع‌آوری اطلاعات شخصی شما مثل جستجوهای مربوط به سلامتی و یا علایق شما نیز غیرممکن می‌شود. بسیاری از سرویس‌دهنده‌های اینترنت از این اطلاعات برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند.

دوربین وان‌پلاس ۱۰ پرو در بررسی DXOMARK ضعیف‌تر از Mi 10 Pro شیائومی ظاهر شد

امتیاز DXOMARK به وان‌پلاس ۱۰ پرو این گوشی هوشمند را از نظر عملکرد دوربین در جایگاهی پایین‌تر از شیائومی Mi 10 Pro قرار داد.

معیار DXOMARK بررسی خود از دوربین وان‌پلاس ۱۰ پرو را منتشر کرد و به‌نظر می‌رسد نتیجه آن با سایر بررسی‌های انجام‌شده روی دوربین این گوشی مطابقت دارد. نتیجه این است که گوشی هوشمند مورد اشاره مشکلات درخورتوجهی دارد که آن را در جایگاهی پایین‌تر از رقبایش قرار می‌دهد. این گوشی در رتبه‌بندی جهانی DXOMARK در جایگاه ۲۷ قرار گرفت؛ درست پس از گوشی‌هایی مثل شیائومی Mi 10 Pro، شیائومی Mi 11 Pro، ویوو X60 پروپلاس و اپل آیفون ۱۲ پرو که همه‌ی آن‌ها پرچم‌داران معرفی‌شده در سال گذشته هستند.

درخورتوجه‌ترین معایب دوربین وان‌پلاس ۱۰ پرو که DXOMark به آن‌ها اشاره کرده، مصنوعات رنگی مایل به صورتی، بخصوص در شرایط کم‌نور و محوشدگی است. مشکلات دوربین فوق‌عریض نیز شامل عدم تعادل در رنگ سفید در نور کم و عدم ثبت جزئیات در ویدئوها حتی در شرایط نوری مناسب است.

اتحادیه اروپا احتمالاً اپل را به رفتار ضدرقابتی در قبال تراشه NFC آیفون متهم می‌کند

منابعی ناشناس به فایننشال تایمز گفته‌اند اتحادیه‌ی اروپا به‌زودی اتهامات جدیدی به اپل وارد می‌کند. ظاهراً این اتهامات بر عدم دسترسی اپلیکیشن‌های متفرقه به تراشه‌ی NFC آیفون متمرکز هستند.

اتحادیه اروپا قصد دارد اتهامات جدیدی با محوریت نقض قوانین ضدرقابتی به اپل وارد کند. منابعی ناشناس می‌گویند اتحادیه‌ی اروپا احتمالاً همین هفته اتهامات را به‌صورت رسمی ابلاغ خواهد کرد.

گفته می‌شود مقامات اتحادیه اروپا معتقد هستند اپل با تبلیغ سرویس Apple Pay و جلوگیری از دسترسی سرویس‌های مالی مشابه به تراشه‌ی NFC گوشی‌های آیفون، به‌شکلی ناعادلانه سیستم پرداخت آیفون‌ها را در انحصار خود نگه داشته است.

کد خبر 571985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.