شهدایی که جان در راه آزادی قدس گذاشتند

آزادی قدس، آرمان همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان است. موضوع فلسطین، نزاع بر سر دین و مذهب نیست، این موضوع ارزش و آرمانی است که تمام انبیای الهی، تمام فلاسفه اخلاقی و تمام وجدان‌های بیدار در طول تاریخ برای آن ارزش زیسته‌اند و برای احیای آن آرمان تا پای جان تلاش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهره‌های شاخص بسیاری در راه آزادی قدس و دفاع از آرمان فلسطین، خون پاکشان بر زمین ریخته شده است تا مبادا قبله اول مسلمانان جهان به دست نااهلان بیفتد. در آستانه روز جهانی قدس نگاهی به شهدای شاخص قدس انداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سیدعباس موسوی

علامه سیدعباس موسوی که در صف مقدم ستیز با رژیم اشغال‌گر قدس قرار داشت، با هم‌فکری جمعی از علما و گروهی از شاگردان خود، جنبش انقلابی «حزب‌الله لبنان» را در سال ۱۳۷۰ بنیان گذاشت و به عنوان دبیرکل این حرکت شیعی، با ایمان و شجاعت خود، اقشار گوناگون و به خصوص نسل جوان را شیفته خود ساخت. حزب‌الله لبنان با تأثیرپذیری سیدعباس موسوی از اندیشه امام خمینی (ره) و نهضتی که بنیان‌گذاری کرد، در فعالیت‌های خود به مبارزه با رژیم صهیونیستی بسنده نکرد و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی لبنان حضور گسترده یافت و متولی بسیاری از امور محرومان، کارگران و مردمان ساکن در نواحی عقب‌افتاده شد.

سیدعباس موسوی، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بیست‌و هفتم دی‌ماه سال ۱۳۷۰ پس از سخنرانی در مراسم هشتمین سالگرد شهادت شیخ‌راغب حرب، به همراه همسرش «ام یاسر» و فرزند خردسالش «حسین»، با شلیک مستقیم موشک بالگرد رژیم صهیونیستی به خودروی حامل آن‌ها، در سن چهل سالگی به شهادت رسید.

فتحی شقاقی

فتحی شقاقی، بنیان‌گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین است. فتحی در سال ۱۹۷۴ برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه «الزقازیق» مصر شد. حضور فتحی شقاقی در مصر را می‌توان از پربارترین و مهم‌ترین مراحل سیاسی و فکری زندگی وی به‌شمار آورد؛ دوره‌ای که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ یعنی تاریخ اخراج او از مصر به درازا کشید. در دانشگاه الزقازیق بود که نطفه یک جنبش واقع‌گرای اسلامی منعقد شد و نخستین هسته‌های این سازمان متشکل از برخی دانشجویان جوان فلسطینی این دانشگاه به رهبری او شکل گرفت و بعدها این هسته به قلب فلسطین انتقال یافت و هسته اولیه سازمان جهاد اسلامی در داخل فلسطین ایجاد شد.

فتحی شقاقی به دلیل حمایت از انقلاب اسلامی ایران و دیگر فعالیت‌های اسلامی سیاسی خود تحت پیگرد دولت‌مردان مصر قرار داشت و سرانجام به جرم بنیان‌گذاری جنبش جهاد اسلامی در سال ۱۹۸۰ پس از تحمل چند ماه زندان از خاک مصر اخراج شد و در سال ۱۹۸۱ وارد سرزمین فلسطین شد.

شقاقی بلافاصله پس از بازگشت به فلسطین در نوامبر ۱۹۸۱ به تأسیس هسته‌های سازمان جهاد اسلامی در سرتاسر اراضی اشغالی و به خصوص در غزه و کرانه باختری پرداخت و هم‌زمان برای آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساختن نیروی نظامی و عقیدتی آن اقدام کرد تا اینکه سرانجام فعالیت‌های سیاسی وی توجه نیروهای اشغال‌گر صهیونیستی را جلب کرد.

شاید ترسناک‌ترین خاطره صهیونیست‌ها از فتحی شقاقی و جنبش تحت فرمانش، عملیات منحصربه‌فرد «بیت‌لید» باشد. عملیاتی که بیش از ۱۰۰ سرباز اشغال‌گر را به درک واصل کرد و اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل آن را با حمله ۳۰ جنگنده برابر دانست.

بعد از این عملیات بود که اسرائیل عزم خود را برای ترور شقاقی جزم کرد و نهایتاً در چهارم آبان سال ۱۳۷۴ زمانی که با هبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در حال بازگشت از کنفرانسی در کشور لیبی بود، در مقابل هتل اقامتش در جزیره مالت توسط جوخه‌های ترور رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

شیخ احمد یاسین

شیخ احمد اسماعیل یاسین، معروف به شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار جنبش مقاومت اسلامی حماس و ریاست مجمع اسلامی غزه در سال ۱۹۳۷ در روستای الجوره از توابع شهرستان مجدل در جنوب نوار غزه به دنیا آمد.

وی سه سال بیشتر نداشت که پدرش را از دست داد و به همراه خانواده‌اش پس از جنگ ۱۹۴۸ به نوار غزه پناهنده شد. احمد یاسین در جوانی در اثر یک حادثه فلج شد، اما این حادثه وی را از فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی دور نکرد و او به عنوان معلم ادبیات عرب و تربیت اسلامی به کار مشغول شد.

شیخ احمد به شاخه اخوان‌المسلمین در فلسطین پیوست، اما تا سال ۱۹۸۷ و آغاز انتفاضه اول فلسطینیان از شهرت چندانی برخوردار نبود. سپس به تشکیل جنبش مقاومت اسلامی حماس پرداخت و در آغاز انتفاضه اول اعلام موجودیت کرد. او در سال ۱۹۸۷ به همراه گروهی از فعالان اسلام‌گرا، جنبش مقاومت اسلامی حماس را در غزه بنیان گذاشت.

وی در سال ۱۹۸۵ در چارچوب تبادل اسرا میان صهیونیست‌ها و جبهه آزادی بخش فلسطین پس از تحمل ۱۱ ماه زندان، آزاد شد. در سال ۱۹۸۸ نیروهای دفاعی صهیونیست‌ها با یورش به منزلش، او را مورد بازجویی قرار دادند و به تبعید به لبنان تهدید کردند.

در شانزدهم اکتبر ۱۹۹۱ دادگاه نظامی صهیونیست‌های اشغال‌گر با کیفرخواستی در ۹ بند، شیخ احمد را به حبس ابد محکوم کرد. وی در سال ۱۳۷۶ در توافقی که میان اردن و صهیونیست‌ها صورت گرفت و در مقابل آزادی دو جاسوس موساد که در جریان ترور «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس دستگیر شده بودند، آزاد شد.

شهید شیخ احمد یاسین، در سحرگاه بیست‌ودوم فروردین‌ماه ۱۳۸۳، پس از ادای نماز صبح هنگام خروج از مسجدی در شهر غزه، هدف موشک‌های پرتاب شده از سوی بالگردهای نظامی صهیونیست‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

کد خبر 571517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.