لزوم توجه به معضل زباله‌گردها در قم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: توجه به معضل زباله‌گردها و گاراژهای غیرمجاز تفکیک پسماند بسیار مهم و ضروری است، زیرا این رویه ضمن آلودگی محیط زیست، نارضایتی شهروندان و نازیبایی شهر، زنجیره معیوبی از تولید و توزیع مواد بازیافتی ناسالم را تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعبدالله میرابراهیمی با اشاره به ضرورت ارائه طرح از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان برای مدیریت بهتر پسماند شهر قم، اظهار کرد: در سال گذشته به صورت میانگین روزانه بیش از ۶۰۳ تن زباله در سایت پسماند البرز دریافت شده است، در حالی که این میزان در سال ۹۶ حدود ۷۱۹ تن بوده است.

وی با بیان اینکه طی پنج سال گذشته سالانه چهار تا پنج درصد تحویل زباله به سایت پسماند کاهش یافته است، ادامه داد: با وجود افزایش جمعیت و توسعه شهری، این مقدار کاهش یافته است که یکی از دلایل آن افزایش پسماند خشک خانوارها به حدود ۳۰ درصد کل پسماندها است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش تحویل زباله به سایت پسماند تفکیک آنها توسط پیمانکاران و گاراژهای غیرمجاز است و روزانه حدود ۹۰ تن پسماند خشک توسط نیروهای رسمی و زباله‌گردها در مبدا تفکیک می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیمی از زباله‌های دریافتی در سایت پسماند البرز پردازش و جداسازی می‌شود، گفت: ۲۰ درصد از پسماندهای پردازش شده پلاستیک و نایلون هستند که ۱۰ درصد آن تبدیل به گرانول می‌شود و در نهایت ۴۰ درصد پسماندها در خط پردازش، منسوجات، مواد سلولزی و بخشی از نایلون‌ها قرار می‌گیرند که برای تبدیل آنها به مواد و انرژی در حال مطالعه هستیم.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: در رابطه با معضل زیست‌محیطی پلاستیک نگرانی جهانی وجود دارد، کاهش مصرف پلاستیک به ویژه کیسه‌های پلاستیکی ضروری است و شهروندان باید هرچه بیشتر نسبت به تفکیک پسماندها از مبدا توجه و دقت نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه خط دوم پردازش زباله‌های شهری برای جداسازی و تفکیک تمام زباله‌های تحویل داده شده به سایت پسماند راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: در صدد راه‌اندازی دستگاه تبدیل کیسه‌های پلاستیکی، منسوجات و مواد پایه پلیمر به مواد قابل استفاده در صنعت هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در خصوص اهمیت توجه به معضل زباله‌گردها و گاراژهای غیرمجاز تفکیک پسماند، گفت: این رویه ضمن آلودگی محیط زیست، نارضایتی شهروندان و نازیبایی شهر، زنجیره معیوبی از تولید و توزیع مواد بازیافتی ناسالم را تشکیل داده است.

کد خبر 571493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.