غذاهایی که به بهبود مه مغزی ناشی از کرونای طولانی‌مدت کمک می‌کند

مصرف غذاهایی مانند دانه کتان، دانه چیا، ماهی، گردو، روغن کانولا، لوبیا و آووکادو به بهبود مه مغزی ناشی از کرونای طولانی‌مدت کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از علائم رایج بیماری کووید -۱۹ از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا مه مغزی بوده است؛ حتی برخی افراد تا چندین ماه پس از بهبود یافتن از بیماری درگیر این عارضه خواهند بود. واژه مه مغزی برای طیف وسیعی از علائم مانند عدم تمرکز و احساس گیجی به کار می‌رود.

تأثیر ویروس کرونا بر مغز بیماران

متخصصان معتقدند با وجود اینکه مشکل مه مغزی با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند، اما در صورتی که این مشکل به دلیل بیماری کووید -۱۹ ایجاد شده باشد، تأثیر قابل توجهی بر سلامت مغز می‌گذارد. از آنجایی که ویروس کرونا می‌تواند هر قسمتی از بدن را آلوده کند و باعث بروز علائم متفاوت شود، از طریق سد خونی مغزی، وارد مغز می‌شود و به سلول‌های سالم مغز آسیب وارد می‌کند.

بهبود رشد سلول‌های سالم مغز

آسیب ناشی از ویروس کرونا بر سلول‌های مغز ممکن است بر سیستم ایمنی بدن افراد تأثیر بگذارد و خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری را افزایش دهد. متخصصان معتقدند که مصرف مواد غذایی سالم به بهبود عملکرد مغز و رشد سلول‌های سالم آن کمک شایانی می‌کند. این غذاهای سالم شامل دانه کتان، دانه چیا، ماهی، گردو، صدف، روغن کانولا، لوبیا، کلم بروکسل و آووکادو می‌شود که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در مرغ، تخم مرغ، آجیل و اسفناج به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند.

مشکلاتی که به دلیل آسیب به سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود

متخصصان با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند ویروس کرونا که وارد سلول‌های مغز می‌شود، می‌تواند باعث افزایش سطح قند در سلول‌های عصبی نیز بشود. این اتفاق بدین دلیل رخ می‌دهد که میتوکندری نوترون‌ها به سرعت شکل و ساختار خود را تغییر می‌دهند که منجر به تغییرات کلی متابولیک می‌شود و در نهایت خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند پرهیز کنند.

روش‌های درمانی مه مغزی

التهاب اطراف مغز ناشی از ویروس کرونا باعث بروز مه مغزی می‌شود، اما عوامل دیگر نیز به صورت غیرمستقیم در این زمینه نقش دارند که شامل کیفیت ضعیف خواب، افسردگی، افزایش استرس یا اضطراب، تغییرات رژیم غذایی، فعالیت بدنی کم و عوارض جانبی بعضی از داروها می‌شود. بنابراین زمانی که متوجه علائم مه مغزی شدید، عوامل ذکر شده را در نظر بگیرید و سبک زندگی خود را براساس آن اصلاح کنید. پیروی کردن از سبک زندگی سالم به تقویت عملکرد ذهن کمک می‌کند.

کد خبر 570873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.