حرکت مجدد به سوی مقاومت بعدی

بازار بورس امروز با رشد دو هزار ۵۸۶ واحدی توانست به محدوده یک میلیون ۵۰۷ هزار ۳۰۱ واحد برسد، در بازار بورس ۲۳۴ نماد و در بازار فرابورس ۱۶۸ نماد روند مثبت داشتند، شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۸۱ واحدی به محدوده ۲۰ هزار ۸۲۷ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیشترین نمادهای تأثیرگذار مثبت در بازار بورس امروز به ترتیب فارس، تاپیکو، فولاد، رمپنا، فملی، ومعادن و ذوب بودند و نمادهای وامید، پارسان، وغدیر، وبملت، شبندر و وپارس بیشترین تأثیر منفی را بر بازار امروز داشتند اما در مجموع وزن اثر منفی بیشتر بود و منجر به افت شاخص کل شد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد دو هزار ۵۸۶ واحدی به سطح یک میلیون ۵۰۷ هزار ۳۰۱ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار و ۱۱۲ واحدی در سطح ۴۰۵ هزار ۵۱۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۱۷ درصد و شاخص هم‎‌وزن رشد ۰.۷۷ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۳۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۲۴

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۸۱ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۸۲۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۴۰ درصدی را تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۶۴

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۲ هزار ۲۷۰ و ۲۳ هزار ۳۶۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹ میلیارد ۷۴۷ و ۲ میلیارد ۸۴۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱- خگستر

۲- کمند

۳- پالایش یکم

۴- کیان

۵- خودرو

بیشترین حجم معامله

۱- خگستر

۲- خودرو

۳- خساپا

۴- شستا

۵- فاراک

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۳۰ و ۵۵۰ هزار واحد.

پیش بینی: بازگشت به محدوده یک میلیون ۵۰۰ هزار واحدی و حرکت مجدد به سمت مقاومت بعدی.

سهام ۲۵ شرکت آماده ورود به بازار سرمایه

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اظهار کرد: عرضه‌های اولیه زیادی در مسیر ورود به بازار قرار دارند و اکنون نزدیک به ۲۵ شرکت آماده عرضه در بازار هستند. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تأمین مالی بخش تولید باشد.فاجعه‌ای که در بازار سرمایه در سال ۹۹ رخ داد، ناشی از اقداماتی بود که توسط دولت دوازدهم انجام شد، در آن زمان مسئولان با کاهش نرخ بهره، ورود سیل نقدینگی به بازاری که زیرساخت آن آماده نبود و سمت تقاضای آن با لغزش همراه بود باعث ایجاد آن فاجعه در بازار شدند.

وی با اشاره به تعامل با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: وثیقه قرار دادن دارایی‌های فیزیکی زمان‌بر است اما توثیق سهام به صورت الکترونیکی و فقط با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برقرار می‌شود.

استقلال چه زمانی به بازار می‌آید؟!

حسین امیر رحیمی، سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با خبرنگار همفکران در خصوص بازگشایی نماد استقلال گفت: بعد از ثبت افزایش سرمایه حداقل سه روز طول می‌کشد تا کارهای بررسی و تطبیق مستندات توسط فرابورس انجام شود، اما بعد از آن نیز این اتفاق در اختیار فرابورس است اما معمولاً ده رو تا دو هفته زمان بر است اما در هر صورت این اتفاق بستگی به آمادگی شرکت و وضعیت بازار و حتی خود درخواست سهامدار اصلی دارد، اما ممکن است در طی ده روز آینده و پس از عید سعید فطر بازگشایی نماد استقلال صورت بگیرد.

قلرست: شرکت قند لرستان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ معادل ۴۷۹,۳۹۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۳۸۱ درصد افزایش داشته است.«قلرست» با سرمایه ثبت شده ۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ مبلغ ۲,۴۹۷,۶۳۸ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است.

کروی: شرکت توسعه معادن روی ایران طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ از محل واگذاری سهام درآمدی حاصل نکرده است. کروی با سرمایه ثبت شده ۲,۴۱۳,۹۵۰ میلیون ریال طی عملکرد یک ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ از محل سود سهام محقق شده درآمدی حاصل نکرده است. شرکت در انتهای فروردین ماه چندین شرکت با بهای تمام شده ۲,۱۴۰,۴۰۷ میلیون ریال در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۴,۴۴۵ درصد به مبلغ ۹۷,۲۷۱,۰۸۷ میلیون ریال رسیده است.

سبجنو: شرکت سیمان بجنورد طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ معادل ۴۳۵,۸۴۴ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.«سبجنو» با سرمایه ثبت شده ۳۹۲,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ مبلغ ۴۳۵,۸۴۴ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

بازارهای جهانی

واگرایی بین سیاست‌های پولی فدرال رزرو و بانک مرکزی اتحادیه اروپا در حال افزایش است که این امر تقویت شاخص دلار را به همراه داشته است. شاخص دلار در معاملات هفته گذشته نیز رالی صعودی خود را ادامه داد و از ۱۰۱ واحد عبور کرد. دلار آمریکا از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین به عنوان یک دارایی امن در مقابل سایر ارزها تقویت شده است. در حالی که فدرال رزرو آمریکا از سیاست‌های انبساطی پولی خارج شده و در نشست بعدی قصد دارد نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش دهد، بانک مرکزی اتحادیه اروپا هنوز در رابطه با پروسه خارج شدن از سیاست‌های انبساطی برنامه‌ای ندارند. طولانی شدن پروسه سیاست‌های انبساطی اتحادیه اروپا، یورو را تحت فشار قرار داده است.

بازار سهام آمریکا در هفته گذشته تحت فشار فروش قرار داشت. چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو عامل اصلی معکوس شدن رالی صعودی شاخص‌های سهام آمریکا شد. ارزیابی‌ها حاکی از این است که تورم در ماه مارس به اوج خود رسیده است. حتی اگر بازار به این باور برسد که تورم به اوج خود رسیده است دور از انتظار است که بانک‌های مرکزی دنیا بخواهند از سیاست‌های انقباضی دست بکشند. نرخ بازدهی در بازار اوراق قرضه همچنان صعودی است. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله به ۲.۹ درصد رسیده است. در بازار کامودیتی‌ها نیز فضای کلی حاکم منفی بود و قیمت طلا و نفت با افت قیمت مواجه شدند.

تحلیل وضعیت ورق گرم در بازارهای جهانی

قیمت‌های پیشنهادی چین برای صادرات ورق گرم، این هفته کاهش ۳۵ دلاری داشته و به ۹۰۰ دلار به ازای هر تن فوب رسیده است. مسائل لجستیکی ناشی از همه‌گیری در کنار پیشنهادات بهتر از طرف کشورهای صادرکننده دیگر مانند هند و ژاپن، تقاضا را برای ورق گرم چین کاهش داده است. در ابتدای هفته، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، اعلام کرد برنامه‌هایی برای کاهش تولید فولاد خام این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۲ دارد.

این موضوع به نوبه خود سبب رشد قیمت معاملات آتی شد. با این حال در اواخر هفته، قیمت‌ها به دلیل تقاضای ضعیف و انتظارات برای بهبود عرضه به دلیل لغو قرنطینه‌ها کاهش داشت. تندر صادراتی مربوط به کشور هند (۱۶,۲۰۰ تا ۲۱,۶۰۰ تن ورق گرم غیر آلیاژی) که تا تاریخ ۲۲ آوریل معتبر بود لغو گردید. پیشنهادات دریافتی مبلغ ۹۱۰ دلار به ازای هر تن فوب هند بود که کمتر از انتظار شرکت بود و این موضوع دلیل اصلی لغو تندر بود.

در این هفته بازار ورق گرم اروپا ضعیف بوده است. قیمت‌های مناسب محصول وارداتی باعث شده تا استقبال خریداران از منابع گران قیمت کارخانه‌های فولاد داخلی کاهش یابد. با افزایش سطح موجودی تولیدکنندگان و افزایش تدریجی سطح عرضه داخلی عمده فعالین بازار بر این باورند که قیمت فولاد اروپا به زودی به سطوح عادی اصلاح خواهد شد.

نفت

قیمت نفت برنت در هفته‌ای که گذشت افت ۴ دلاری داشت و مجدداً به ۱۰۶ دلار رسید. علی رغم اینکه درگیری‌های روسیه و اوکراین با توجه به نقش روسیه در بازار انرژی از قیمت نفت حمایت می‌کند اما در هفته‌های اخیر موج جدید قرنطینه در چین اجازه رشد قیمت را نداده است. از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون چین با بزرگترین شوک کاهش تقاضا مواجه شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مصرف سوخت چین در ماه آوریل ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که معادل کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تقاضای روزانه نفت است که طی دو سال اخیر بی سابقه بوده است. در سمت عرضه نیز بازار با کمبود مواجه است. ذخایر نفت آمریکا در هفته‌ای که گذشت افت هشت میلیون بشکه را ثبت کرد و به ۴۱۳.۷ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت آمریکا ۱۵ درصد زیر متوسط ژنج سال اخیر قرار دارد. واردات نفت آمریکا به هفته گذشته به طور متوسط ۵.۸ میلیون بشکه بوده که افت ۱۵۹ هزار بشکه‌ای نسبت به هفته گذشته داشته است.

در طول چهار هفته گذشته واردات نفت آمریکا به طور متوسط حدود ۶.۱ میلیون بشکه بوده که ۳.۱ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بالاتر است. چشم‌انداز قیمت نفت با توجه جنگ روسیه و اوکراین صعودی است. علی رغم وابستگی شدید اروپا به نفت روسیه، احتمال اعمال تحریم علیه صادرات روسیه توسط اتحادیه اروپا وجود دارد. بنابراین علی رغم اینکه تقاضا در چین تحت فشار قرار دارد اما به نظر می‌رسد عرضه می‌تواند وزن بیشتری داشته باشد.

حرکت مجدد به سوی مقاومت بعدی

کد خبر 570817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.