قبل از جراحی بینی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

جراحی بینی فرایندی است که به اصلاح و تغییر شکل بینی می‌پردازد؛ این فرایند را ممکن است به دلایل زیبایی یا به منظور کمک به بهبود مجرای تنفسی انجام داد.

این مشکلات در جراحی بینی با اعمال تغییرات در پوست اطراف بینی، غضروف یا استخوان برطرف می‌شود. اکثر افراد می‌خواهند بدانند که بعد از جراحی باید چه کار کنند؛ اما اگر به دنبال یک دوره ریکاوری سریع‌تر هستید، باید زودتر شروع کنید. با آماده سازی مناسب برای جراحی، خودتان را برای یک جراحی ایمن و بی نقص آماده کنید.

هفته قبل از جراحی بینی

  • تا حد امکان استراحت کنید: بدن شما برای گذراندن دوره نقاهت بعد از جراحی به انرژی نیاز دارد. در صورتی که بدن تان استراحت کافی کرده باشد، دوره ریکاوری راحت تری خواهد داشت و سریع‌تر به بهترین نتایج دست پیدا خواهد کرد.
  • صورتتان را تمیز نگاه دارید: تمیز نگه داشتن پوست قبل از جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ صورتتان را دو مرتبه در روز با کمک یک شوینده ملایم بشویید. همچنین به صورت یک روز در میان می‌توانید به آرامی و با کمک لیف یا یک عامل لایه بردار ملایم، سلول‌های مرده ی صورتتان را پاکسازی کنید.
  • آبرسانی به پوست را در بالاترین حد خود حفظ کنید: در روزهای منتهی به جراحی بینی، آب بیشتری از حالت عادی بنوشید؛ تقریباً دو برابر حالت عادی خود. حفظ سطح بالای رطوبت بدن قبل از جراحی نکته بسیار مهمی است.
  • برای برگشت به خانه برنامه ریزی کنید: لازم است که بعد از جراحی، کسی شما را به خانه برساند. جراحی بینی در کمتر از چند ساعت و دوره ریکاوری جراحی نیز در همان روز به اتمام می‌رسد؛ که به همین دلیل آنرا تقریباً در فرایندهای سرپایی در نظر می‌گیرند. بعد از انجام جراحی و دوره کوتاهی که تحت نظر قرار خواهید گرفت تا از وضعیت سلامتتان اطمینان حاصل شود، می‌توانید به خانه باز گردید اما رانندگی یا استفاده از وسایل حمل و نقلی دیگر بعد از جراحی گزینه ایمنی محسوب نمی‌شود. بنابراین از قبل درباره بازگشتن به خانه و حضور کسی که به شما کمک می‌کند، برنامه ریزی کنید.
  • داروهایتان را آماده کنید: با پزشک در رابطه با داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، کمپرس سرد، پماد یا مواد شستشوی مورد نیاز بعد از جراحی صحبت کنید و قبل از انجام جراحی آنها را آماده کنید.
  • وعده‌های غذاییتان را از قبل آماده کنید: دوره ریکاوری کامل بعد از جراحی بینی ممکن است تا چند هفته طول بکشد. با آماده سازی چند وعده غذایی در روزهای منتهی به جراحی بینی کارها را برای خودتان ساده‌تر کنید و از داشتن درک کاملی از دستورالعمل‌هایی که بهترین جراح بینی به شما می‌دهد، مطمئن شوید.

روز قبل از جراحی

قبل از جراحی بینی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

  • در هنگام جراحی باید ناشتا باشید: برای جراحی بینی تحت بیهوشی کامل قرار می‌گیرید و به دلایل ایمنی، نخوردن و ننوشیدن از نیمه شب روز قبل از جراحی اهمیت بسیار بالایی دارد. برای داشتن آمادگی برای ناشتا بودن، می‌توانید آب بیشتری در ساعات قبل از نیمه شب مصرف کنید.
  • آرایش نکنید: مواد آرایشی و زیبایی دیگر منجر به ایجاد آسیب و سوزش در حین جراحی خواهد شد؛ صورتتان را در صبح جراحی بشویید و از هیچ ماده آرایشی استفاده نکنید.
  • لباس مناسبی را برای روز جراحی انتخاب کنید: برای فرآیند جراحی، گان خواهید پوشید اما بعد از آن مجدداً لباس خودتان را به تن خواهد کرد. باید لباستان به اندازه کافی راحت باشد تا بینی عمل شده را تحت تأثیر قرار ندهد. این بدان معناست که باید از یک پیراهن دکمه‌ای استفاده کنید

در روز قبل از جراحی چه چیزی می‌توانید بخورید؟

قبل از جراحی بینی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

اگرچه باید از خوردن غذا بعد از نیمه شب قبل از جراحی بینی خودداری کنید، با این وجود این به معنای ناشتا بودن در کل روز قبل از جراحی نخواهد بود. برای مثال افزایش پروتئین مصرفی می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ یعنی استفاده از غذاهای سرشار از پروتئین مانند:

  • مرغ
  • سویا
  • گوشت
  • ماست
  • تخم مرغ
  • لوبیا و عدس

نه تنها روز قبل از جراحی، بلکه از حدود سه هفته قبل از جراحی بینی می‌توانید این برنامه را در دستور کار قرار دهید. پروتئین مؤلفه ای ضروری محسوب می‌شود و می‌تواند دوره ریکاوری و بهبود زخم را کاهش دهد و به شما در کنترل اثرات جانبی جراحی بینی کمک کند. هرچه رژیم غذایی سالم‌تری قبل از جراحی بینی داشته باشید، برای شما بهتر خواهد بود.

قبل از جراحی بینی چکار نکنیم؟

همچنین مواردی وجود دارد که باید قبل از جراحی زیبایی بینی از آنها پرهیز کنید:

  • سیگار نکشید: می‌دانید که استعمال دخانیات برای شما بد است، اما استعمال دخانیات قبل از جراحی بینی بدتر است. کشیدن سیگار می‌تواند باعث محدود شدن توانایی‌های عروق خونی شده و انتقال اکسیژن توسط عروق را کاهش دهد. این موضوع ممکن است به ضعف دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی منجر شده و حتی احتمال باقی ماندن جای زخم را بالاتر ببرد. استعمال دخانیات همچنین احتمال واکنش ضعیف بدن به ماده بیهوشی و خونریزی و عفونت بعد از جراحی را بالا خواهد برد. قیمت عمل بینی ممکن است بالا باشد، بنابراین با کشیدن سیگار در دو هفته قبل و بعد از جراحی همه چیز را خراب نکنید.
  • نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید: در روزهای منتهی به جراحی زیبایی بینی، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید. الکل برای سیستم ایمنی بدن بد است و همچنین منجر به کاهش منابع آب و مایعات بدن خواهد شد. همین موضوع باعث خواهد شد که دوره ریکاوری بعد از جراحی سختی داشته باشید.
  • از کرم‌های موضعی استفاده نکنید: از ۴ تا ۵ روز قبل از جراحی زیبایی بینی از کرم‌های موضعی حاوی رتین آ، سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پروکسید یا کرم‌های دارویی بدون نسخه دیگر استفاده نکنید. تنها از پاک‌کننده‌های ساده استفاده کنید و در صورتی که از مواد مصرفی مطمئن نبودید، با پزشکتان صحبت کنید.
  • در سایه بمانید: از قرارگیری در معرض نور آفتاب و دستگاه‌های برنزه‌کننده خودداری کنید. نور فرابنفش باعث آسیب رسیدن به پوست خواهد شد و فرآیند بهبود بعد از جراحی را دشوار خواهد کرد.
  • از مصرف داروهای به خصوص خودداری کنید: داروهایی وجود دارند که قبل از جراحی زیبایی بینی باید از مصرف آنها پرهیز کنید. بعضی از داروها باعث ایجاد واکنش‌هایی با داروی بیهوشی خواهند شد و بر جریان خون تأثیر گذاشته و در مواردی باعث ایجاد لخته‌های خونی خواهد شد. همیشه در رابطه با بایدها و نبایدهای مصرف دارو با پزشکتان صحبت کنید اما عموماً توصیه می‌شود که از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا کومادین، سلبرکس و پلاویکس در هفته منتهی به جراحی زیبایی بینی خودداری کنید. از مصرف بعضی از مکمل‌های شامل ویتامین e، جنسینگ، روغن ماهی یا موارد دیگر نیز باید پرهیز کرد.

موارد کمکی

بهتر است گزینه‌های زیر را نیز به عنوان موارد کمکی در اختیار داشته باشید:

  • قرص‌های لوزی شکل برای خشکی دهان، نوشیدنی‌های منجمد شده و بالم لب؛ نه تنها به سادگی آب بدن را از دست می‌دهید، بلکه دهان و لب‌هایتان نیز به دلیل تنفس از طریق دهان بسیار خشک خواهند شد.
  • ملین و ضدیبوست که باید برای کنترل عوارض جانبی یبوست به همراه داشته باشید.
  • ابزاری برای برداشتن اجسام تا لازم نباشد خیلی خم شوید.
  • لباس‌های گشاد و دکمه‌ای که لازم نباشد چیزی را از سر بپوشید و در بیاورید.
  • موارد سرگرمی برای دوره استراحت بعد از جراحی بینی مانند فیلم مجله کتاب یا حتی بازی.
  • علاوه بر غذاهای آماده، همچنین باید غذاهایی مانند سوپ، ژله، پودینگ برنجی و میوه‌های دارای ویتامین سی را برای دوره ریکاوری آماده کنید. حتماً غذاهای کم نمک را در نظر بگیرید تا از تورم و تجمع مایعات در زیر پوست جلوگیری کنید.

سریع‌ترین راه ریکاوری بعد از جراحی بینی چیست؟

بهترین راه آماده سازی برای جراحی بینی، تنها محدود به آماده سازی فرد تا روز جراحی نیست، بلکه باید خود را آماده ریکاوری بعد از عمل نیز بکنید. شاید بعد از جراحی حس انجام کارهای زیادی را حداقل تا دو هفته و یا حتی تا چند روز بعد از جراحی نداشته باشید. به همین دلیل اگر به صورت تمام وقت در خانه بمانید و همه کارهای مورد نیاز را قبل از انجام جراحی کرده باشید، احتمالاً به بهترین شکل دوره ریکاوری را خواهید گذراند؛ خود را برای صحبت با یک کارشناس آماده کنید.

باید هر جراحی را یک فرایند بسیار مهم تلقی کنید تا خطرات را حداقل کرده و به نتایج بهینه دست پیدا کنید. یک دوره ریکاوری مناسب بعد از جراحی، به آماده سازی بدن و ذهن در روزهای منتهی به جراحی بستگی دارد. می‌دانیم که هر بیمار دارای نیازهای متمایزی است؛ بهترین جراح زیبایی بینی در اصفهان دارای تجربیات گسترده ای در جراحی بینی است و می‌تواند به آماده سازی بیماران برای داشتن یک جراحی موفق کمک کند.

کد خبر 570748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.