صراحت بیان و طرح دغدغه‌های ملی ویژگی مثبت فعالان دانشجویی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: صراحت بیان و طرح دغدغه‌های ملی و کشوری با رویکردی دلسوزانه و اصلاحی، ویژگی مثبت فعالان دانشجویی است که همه باید از آن استقبال کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در دیدار با نمایندگان بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت افزود: دانشجویان در دیدارهای خود با دقت و نکته‌سنجی مشکلات را مطرح می‌کنند که شنیدن آنها برای مسئولان نعمت است اما در کنار طرح مشکلات، از دانشجویان که از نخبگان ما هستند؛ انتظار می‌رود راهکارهای پیشنهادی هم ارائه کنند.

وی به دانشجویان توصیه کرد در کنار طرح دغدغه‌های خود به صورت شفاهی در دیدار با مسئولان، نسبت به انتشار کتبی دغدغه‌های خود در رسانه‌ها هم اقدام کنند تا اثربخشی و فراگیری بیشتری داشته باشد.

مطالبات متناسب با امکانات باشد

وزیر علوم در پاسخ به برخی انتظارات دانشجویان حاضر در نشست در خصوص اختصاص خوابگاه به همه دانشجویان متأهل غیربومی، افزایش اعضای هیئت علمی، تغییر سرفصل‌های درسی و برگزاری کامل دوره‌های مهارت آموزی برای دانشجویان گفت: انتظارات از مسئولان باید متناسب با اختیار آن مسئول و امکانات در اختیار وی باشد.

وی افزود: وزارت علوم در حد بودجه و امکانات خود برای ساخت خوابگاه تلاش می‌کند و حتی از ظرفیت خیّرین نیز در این مسیر بهره می‌برد ولی حل کامل این مشکل زمان‌بر و محتاج اعتبارات بیشتر است.

زلفی‌گل در خصوص کمبود تعداد اعضای هیئت علمی در برخی دانشگاه‌ها گفت: جذب اعضای هیئت علمی نیازمند بودجه و ردیف استخدامی است که در اختیار سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی است و در هماهنگی با این سازمان‌ها انجام می‌گیرد و مشکلی نیست که وزارت علوم بتواند به تنهایی آن را حل کند.

در حل مشکلات بر پژوهش‌های علمی تکیه می‌کنیم

وزیر علوم با اشاره به طرح ضرورت بازنگری متون کتاب درسی متناسب با نیازهای روز جامعه گفت: وزارت علوم بدون پژوهش تصمیم نمی‌گیرد و درخصوص این بحث، طرح پژوهشی نحوه تدوین کتب درسی دانشگاه‌ها در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در حال انجام است تا شیوه علمی و استاندارد تألیف کتب درسی احصاء و اعلام شود.

وی در خصوص بحث مهارت‌آموزی به دانشجویان افزود: برگزاری مهارت‌آموزی در بخش صنعت یا حوزه‌های دیگر نیاز به زیر ساخت‌های اجرایی، فرهنگی و اداری دارد و نیازمند یک همکاری بین بخشی و حتی تصویب برخی قوانین است.

زلفی‌گل با بیان اینکه حضور دانشجویان در صنایع بزرگ و کوچک می‌تواند آنان را با شرایط بازار کار آشنا کند، گفت: سامانه نیازها و ایده‌ها (نان) برای ارتباط با نظام‌مند حوزه علم با حوزه صنعت طراحی شده است و در روز معلم رونمایی می‌شود.

برگزاری دوره منش استادی

وزیر علوم با بیان اینکه تدریس دانشگاه علاوه بر دانش و تخصص نیازمند مهارت‌های معلمی و تدریس و هنر برقراری ارتباط با دانشجویان است، افزود: طرح برگزاری منش استادی با همکاری معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حال تدوین است و برای اعضای هئیت علمی که به تازگی جذب شده‌اند، اجرا می‌شود.

وی گفت: از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان حمایت می‌کنیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که سه درصد بودجه هر دانشگاه به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد چرا که مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی، نشاط و امید را به محیط دانشگاه می‌آورد و دانشجویان را مسؤلیت‌پذیر می‌کند.

انجمن‌های علمی، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی رکن اصلی حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نیز در این جلسه گفت: رکن اصلی حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها انجمن‌های علمی، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی و اجتماعی هستند.

عبدالحسین کلانتری اظهار کرد: طرح دیدگاه‌های نمایندگان تشکل‌های اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی در خصوص مسائل روز دانشجو و کشور در راستای مدیریت فضای دانشگاه بسیار کارآمد خواهد بود.

وی تصریح کرد: با دستور رئیس جمهوری شاهد از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها هستیم. واقعیت آن است در دورانی که دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد شاید بیش از همه حوزه‌ها، حوزه فرهنگی و اجتماعی دچار آسیب شد؛ عموم تمرکز بر روی آموزش در فضای مجازی بود. این آموزش با راحتی بیشتری نسبت به حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت می‌گرفت و تبعات ساختاری مهیبی نیز در حوزه فرهنگ داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: از ابتدای حضورم در وزارتخانه با اهتمام مقام محترم وزارت سعی در احیای این حوزه داشته‌ام؛ علاوه بر آن به فعالیت‌های فرهنگی از حیث ساختاری، چارت فرهنگی و بودجه اختصاصی رونق داده شد و تخصیص‌هایی که با تمام مشکلات به نحو بی‌نظیری نسبت به سال‌های قبل انجام شد، اتفاق بسیار خوبی بود و امید است با توجه به از سرگیری آموزش حضوری رونق بیشتری نیز یابد.

وی با بیان اینکه فضای عمومی دانشگاه به واسطه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی رونق می‌گیرد، خاطرنشان کرد: معتقدیم رکن اصلی حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها انجمن‌های علمی، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی و اجتماعی هستند؛ خاصه «تشکل‌ها» که به تعبیر مقام معظم رهبری «نیروی جوان انقلابی» هستند که گام دوم انقلاب با قدم‌های استوار آنان برداشته خواهد شد، لذا ورود تشکل‌ها به این عرصه در دگرگونی آرایش دانشگاه‌ها بسیار مؤثر است.

کلانتری در ادامه سخنان خود به آئین نامه رتبه بندی فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌های مورد توجه آن است که معاونان فرهنگی هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها بهره مند شوند، از رتبه بالاتری برخوردار خواهند شد یعنی آنان باید شرایطی فراهم کنند که دانشجویان کنشگری در این فضا کنند.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یکی از معضلات عظیم در دوره آموزش مجازی در دانشگاه‌ها آن است که انقطاعی در فرایند جامعه‌پذیری دانشجویان صورت گرفت؛ به عبارتی با فضایی مواجه شدیم که شئونات، آداب و سلوک دانشگاهی و دانشجویی به راحتی و بدون انقطاع به نسل بعد منتقل نشد و این امر آسیب فراوانی به دانشگاه زد.

وی افزود: هم اکنون که دانشگاه‌ها به تازگی بازگشایی شده‌اند این معضل خود را جدی تر نشان می‌دهد، در این راستا تشکل‌های دانشجویی، می‌توانند کمک کنند آن تمایزی که دانشگاه همیشه از فضای عمومی جامعه داشته و خود را به مثابه یک نهاد فرهیخته و والا نشان می‌داده را احیا کند.

کلانتری خاطرنشان کرد: تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی می‌توانند به ما کمک کنند تا به سمت دانشگاه اسلامی گام برداریم.

در این نشست صمیمانه نمایندگان تشکل‌های اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود به شرح زیر پرداختند:

ضرورت کاربردی کردن دروس و سرفصل‌های درسی، افرایش اعضای هیئت علمی در رشته‌های مورد نیاز، فراهم کردن زمینه حضور دانشجویان در صنایع و مهارت آموزی، بازبینی دروس به‌ویژه در علوم انسانی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در خصوص حجاب و عفاف، شفافیت در هزینه کرد اعتبارات فرهنگی دانشگاه‌ها و توجه ویژه به ساخت خوابگاه دانشجویی، ضرورت دقت در انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها و پذیرش اعضای هیئت علمی در دانشگاه، گفتمان‌سازی حول سند دانشگاه اسلامی، قرار نگرفتن مرجعیت ارزیابی مطابق سند ۲۰۳۰، شفاف‌سازی بودجه دانشگاه‌ها، ایجاد ساز و کاری جهت بازگرداندن امید به دانشجویان به منظور جلوگیری از فرار مغزها از محورهای مطرح شده این جلسه بود.

پاک کردن ساحت مقدس دانشگاه از سیاست، بهره‌مندی از نخبگان فرهنگی، استفاده از ظرفیت دانشجویان خارجی برای دیپلماسی عمومی، بسترسازی برای ارتباط‌گیری تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان غیر ایرانی، تدوین برنامه بلند مدت برای برنامه‌های فرهنگی مانند حجاب، بازگشت معادل سازی دروس، بهینه سازی کتب ارائه شده در طول ترم دانشگاهی، بسترسازی حل مسائل فرهنگی، تدوین نقشه راهی جهت حل معضل کمبود خوابگاه دانشجویی و خوابگاه‌های متاهلی، بهره‌مندی از ظرفیت بدنه دانشگاهی در رفع معضلات خود دانشگاه، ارتباط مؤثر دانشگاه و جامعه به منظور برون رفت از معضلات کشور، کاربردی کردن دروس دانشگاه‌ها، جلوگیری از عادی سازی ضدفرهنگ‌ها، توجه به جایگاه مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان، رشد مهارت‌های زندگی در دانشجویان توجه به این امر که حجاب مختص بانوان نیست، ایجاد شرایط جهت دورکاری مادران دانشجو (به خصوص در دوره کارشناسی ارشد)، رفع معضل غیر بومی بودن دروس از دیگر محورهای مطرح شده توسط نمایندگان تشکل‌های دانشجویی حاضر در این نشست بود.

کد خبر 570624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.