ارز دیجیتال کلایتون + قیمت، آینده، مزایا و کیف پول روز ارز Klaytn

ارز دیجیتال کلایتون که با نام Klay نیز شناخته می‌شود، توکن اصلی پلتفرمی با همین نام و یک پروژه مبتنی بر بلاکچین تجاری است.

به گزارش ایمنا، کاکائو _محبوب‌ترین پیام‌رسان کره جنوبی_ اعلام کرد موفق به تولید بلاکچینی به نام Klaytn شده است که ۱۵ برابر سریع‌تر از اتریوم عمل می‌کند و می‌تواند هر بلاک را در عرض یک ثانیه استخراج کند؛ این کار برای بلاکچین اتریوم حدود ۱۵ ثانیه است. هدف از ایجاد کلایتون ایجاد اولین نسخه موبایلی یک بلاکچین است که کاهش زمان پاسخگویی را به همراه دارد و می‌توان به انجام پروژه‌هایی که تا قبل از این ناممکن به نظر می‌رسید امیدوار بود.

بر اساس اعلام کاکائو گذردهی این پروژه حدود ۳۰۰ تراکنش بر ثانیه است که در مقایسه با ۲۰ تراکنش بر ثانیه در بلاکچین اتریوم رقم بسیار بالایی خواهد بود.

ارز دیجیتال کلایتون + قیمت، آینده، مزایا و کیف پول روز ارز Klaytn

تیم ارز دیجیتال کلایتون

گرند ایکس (Ground X) یک شرکت تابعه بلاکچین و بزرگ‌ترین پلتفرم تلفن همراه کره به نام کاکائو (Kakao) با بیش از ۵۰ میلیون کاربر ماهانه است. گرند ایکس با توسعه یک پلتفرم مقیاس‌پذیر بلاکچین با خدمات بلاکچینی قابل لمس و عملی، آرزو دارد به انبوه خدمات مجهز به بلاکچین دست یابد تا ارزش و سودمندی فناوری بلاکچین را اثبات کند. رهبران اصلی شرکت گرند ایکس و کلایتون عبارتند از:

  • جیسون هان (Jaesun Han) مدیر عامل شرکت گرند ایکس است. او یک کارآفرین است که به بلاکچین علاقه‌مند است و در سال ۲۰۰۵ دکترای خود را در EECSfromt KAIST دریافت کرد.
  • میونگجین جیونگ (Myeongjin Jeong) مدیر مالی شرکت گرند ایکس است. او عملیات شرکت از جمله امور مالی، منابع انسانی و امور عمومی را مدیریت می‌کند. قبل از پیوستن به گرند ایکس، وی بیش از هجده سال را در امور مالی، توسعه تجارت، مشاوره و حسابرسی داخلی در شرکت‌های مختلف از جمله کاکائو و PricewaterhouseCoopers گذراند. میونگجین مدرک لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه کره دارد.
  • سانگمین سئو (Sangmin Seo) رئیس گروه پلتفورم در گرند ایکس است. قبل از پیوستن به گرند ایکس، وی به عنوان دانشمند دستیار کامپیوتر در آزمایشگاه ملی آرگون و به عنوان مهندس ارشد در تحقیقات سامسونگ کار می‌کرد. وی دکترای خود را در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه ملی سئول دریافت کرده و مقالات زیادی را درباره برنامه‌نویسی موازی و محاسبات با کارآیی بالا منتشر کرده است.
  • سانگیون بای (Sangeon bae) رئیس گروه کیف پول است. وی با تجربه توسعه نرم‌افزار و مدیریت پروژه‌های مختلف از شرکت‌های پیشرو در صنعت، به گرند ایکس پیوست. این تجربیات شامل: توسعه‌دهنده CAD در سامسونگ، مدیر برنامه در آزمایشگاه نرم افزار در مایکروسافت کره و تیم ویژوال استودیو در دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند WA است. او مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه یونسی دارد.

مکانیزم توافق در ارز دیجیتال کلایتون

ارز دیجیتال کلایتون می‌خواهد بستری را فراهم کند که هم سرویس محور و هم سازمانی باشد. این کار به پلتفرمف نیاز دارد که مشکل تأیید نهایی تراکنش‌ها در بلاکچین‌ها را حل کند و شبکه‌ای ایجاد کند که امکان مشارکت تعداد زیادی نود را فراهم آورد؛ کلایتون با استفاده از نسخه‌ای از الگوریتم BFT Istanbul که برای ویژگی‌های شبکه بلاکچین بهینه شده است، این امکان را فراهم می‌کند.

اقتصاد شبکه کلایتون به میزان فعالیت و تبادل ارزش در این شبکه بستگی دارد. هر چه میزان فعالیت بیشتر باشد و شبکه پایدارتر باشد، کل این اکوسیستم در گذر زمان رشد می‌کند. ارز دیجیتال کلایتون از یک مکانیزم جدید برای ایجاد انگیزه برای شرکت‌کنندگان شبکه به نام مکانیزم اثبات همکاری (Proof of Contribution) استفاده می‌کند. مکانیزم اجماع اثبات همکاری برای پاداش دادن به هر یک از شرکت‌کنندگان که در شبکه ارز دیجیتال کلایتون همکاری قابل‌توجهی داشته باشد، طراحی شده است. در حال حاضر، مکانیزم اثبات کار (PoC) در کلایتون عمدتاً بر ارائه‌دهندگان خدمات و کاربران نهایی متمرکز شده است.

ارز دیجیتال کلایتون + قیمت، آینده، مزایا و کیف پول روز ارز Klaytn

ساختار شبکه ارز دیجیتال کلایتون

با استفاده از الگوریتم Istanbul BFT اصلاح شده، شبکه کلایتون قادر به اتمام سریع تراکنش‌ها است. به دلیل اینکه هم اجماع و هم اعتبارسنجی در هر بلوکی که انجام می‌شود، هیچ فورکی (fork) وجود ندارد و می‌توان بلوک را فوراً پس از اجماع و توافق نهایی کرد. افزایش حجم ارتباطات در شبکه، به عنوان یک مشکل برای الگوریتم BFT مطرح شده است، اما شبکه ارز دیجیتال کلایتون با استفاده از کمیته‌ای که به طور تصادفی انتخاب می‌شود، این مشکل را حل کرده است. نودهای اجماع، شورایی را تشکیل می‌دهند و با ایجاد هر بلوک، برخی از این اعضای شورا به طور تصادفی برای تشکیل کمیته انتخاب می‌شوند.

از آنجا که تمام پیام‌های اجماع فقط بین اعضای کمیته رد و بدل می‌شود، حتی با افزایش تعداد نودهای اجماع، حجم ارتباطات و رد و بدل پیام‌ها محدود است. شبکه اصلی ارز دیجیتال کلایتون قادر به تولید ۴ هزار تراکنش در ثانیه است که در هر ۱ ثانیه یک بلوک ایجاد می‌شود. هم‌اکنون وجود ۵۰ نود اجماع در شبکه امکان‌پذیر است و با تلاش تیم توسعه‌دهنده Klaytn با بهینه‌سازی الگوریتم، این تعداد می‌تواند افزایش یابد.

  • تولید بلاک در کلایتون: علاوه بر الگوریتم اجماعی که در بلاکچین استفاده می‌شود، سبک انتشار بلوک و تولید آن نیز نقشی اساسی در کاهش تأخیر بلاکچین و افزایش مقیاس پذیری آن دارد.
  • چرخه تولید بلاک در کلایتون: هر چرخه تولید بلاک در Klaytn به عنوان «دور» شناخته می‌شود. با هر دور یک بلاک جدید ایجاد می‌شود و در پایان هر دور بلافاصله یک دور جدید آغاز می‌شود. هر دور در Klaytn به طور میانگین یک ثانیه طول می‌کشد، با این وجود ترافیک شبکه و شرایط اجرای نود می‌توانند بر زمان تولید بلوک تأثیر بگذارند.
  • انتخاب کمیته و پیشنهاد دهنده: در هر دور یک نود اجماع به صورت تصادفی به عنوان پیشنهاد دهنده ایجاد بلاک در آن دور انتخاب می‌شود. این روند ادامه می‌یابد تا اینکه گروهی از نودهای اجماع به عنوان کمیته دور انتخاب شوند. شبکه کلایتون در انتخاب نود پیشنهاد دهنده یا کمیته، دخالت مستقیم نداد

عملکرد پلتفرم کلایتون

شبکه Klaytn به گونه‌ای طراحی شد که بر اساس اهداف و نقش‌های هر یک به سه زیر شبکه یا شبکه فرعی تقسیم می‌شود. این سه شبکه عبارتند از:

  • شبکه Core Cell: این شبکه برای تأیید و اجرای تراکنش‌های ارسالی از طریق ایندلس مود تشکیل شده است. شبکه کور سل یا CCN در این پلتفرم مسئولیت ایجاد و انتشار بلوک‌ها در کل شبکه را دارد.
  • شبکه Endpoint Node: این شبکه وظیفه ایجاد تراکنش‌ها، پردازش درخواست‌های داده از زنجیره خدمات و رسیدگی به درخواست‌های RPC API را دارند.
  • شبکه Service Chain: این شبکه در پلتفرم کلایتون شبیه به شبکه‌های جانبی هستند. Service Chain Network برای امکان استفاده از برنامه‌های بلاکچین یا همان BApp وجود دارد. شبکه Core Cell و Endpoint Node با هم زنجیره اصلی کلایتون را تشکیل می‌دهند.

ارز دیجیتال کلایتون + قیمت، آینده، مزایا و کیف پول روز ارز Klaytn

مزایا ارز دیجیتال کلایتون

  • هزینه پایین: هر سرویسی که توسط پلتفرم کلایتون ارائه می‌شود، قیمت واحد ثابتی دارد. به این صورت که همه تراکنش‌ها به طور برابر به انجام می‌رسند. علاوه بر این، در این پلتفرم کاربران نیازی به تقلا برای تعیین قیمت واحد ندارند. همچنین بلاک‌چین کلایتون به کاربر کمک می‌کند تا با پرداخت بخشی از کارمزد گس (Gas Fee) ارزش آن را حفظ کند.
  • سرعت بالای تراکنش‌ها: طراحی خاص بلاک‌چین کلایتون تضمین می‌کند تا معاملاتی که بر روی این پلتفرم به انجام می‌رسند، با سرعت بالایی هدایت شوند. شبکه اصلی کلایتون قادر به پردازش حداکثر ۴ تراکنش در ثانیه است.
  • سازگار با توسعه‌دهندگان: سرویس‌های API که این شبکه ارائه می‌دهد، این فرصت را برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده تا بتوانند اپلیکیشن‌هایی گوناگونی را ایجاد کنند. در ضمن این پلتفرم از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (solidity) پشتیبانی می‌کند. بر همین اساس توسعه‌دهندگان اتریوم قادر خواهند بود تا بدون نیاز به یادگیری زبانی جدید، به‌سادگی به کلایتون روی آورند.
  • کاربرپسند: اغلب کاربران بیان می‌کنند که از کار با کلایتون لذت می‌برند؛ زیرا به‌گونه‌ای طراحی شده که استفاده از آن به‌آسانی ارسال و دریافت یک پیام متنی است. هر کاربر می‌تواند از طریق حساب کلایتون خود و با کمک گوشی هوشمندی که در اختیار دارد، به دارایی‌ها و ولت‌های خود دسترسی پیدا نماید. هر کیف پول با اسکن کد QR خاص خود برای کاربر نمایش داده می‌شود. درنتیجه هیچ کاربری نیاز به حفظ کلید خصوصی نخواهد داشت.
  • توسعه کسب و کار: یکی دیگر از مزایای مهم ارز دیجیتال کلایتون و پلتفرم آن، پشتیبانی از بیزینس‌های گوناگون است. این شبکه با ماهیت مقیاس‌پذیر خود و انعطاف بالایی که دارد، باعث شده تا مشاغل و توسعه‌دهندگان سریعاً به دنیای بلاک‌چین بپیوندند و از مزایای آن بهره ببرند.

معایب ارز دیجیتال کلایتون

  • کارمزد بالا: پس از راه‌اندازی هر بلاک‌چین بر روی پلتفرم کلایتون، کاکائو هزینه هنگفتی را به‌عنوان کارمزد از هر تراکنش بر می‌دارد. علاوه بر این، کارمزد گس نیز از کاربر گرفته خواهد شد. این مسائل می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای بلاک‌چین‌های نوپا به وجود آورد؛ زیرا سود ناشی از فروش توکن‌ها را به طرز چشم‌گیری کاهش خواهد داد.
  • ارتباطات ضعیف: در ابتدای راه‌اندازی کلایتون، توسعه‌دهندگان در استفاده از برخی از قابلیت‌های این پلتفرم دچار سردرگمی شده بودند و نمی‌توانستند از کسی کمک بگیرند؛ بنابراین، آن‌ها مجبور شدند برای حل برخی از مشکلات مربوط به کلایتون به‌تنهایی تلاش کنند. این مسئله همچنان نیز توسعه‌دهندگان را اذیت می‌کند.

ارز دیجیتال کلایتون + قیمت، آینده، مزایا و کیف پول روز ارز Klaytn

کیف پول‌هایی رمز ارز کلایتون

برای انتخاب کیف پول باید در نظر بگیرید که آیا از رمز ارز مورد نظر پشتیبانی می‌کند یا خیر. همچنین امنیت کیف پول از دیگر نکاتی است که در انتخاب کیف پول باید در نظر گرفته شود.

  • کیف پول سخت افزاری لجر: این کیف پول می‌تواند بهترین گزینه در میان کیف پول‌های سخت افزاری باشد و همچنین به دلیل امنیت بالایی که برخوردار است مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.
  • کیف پول سخت افزاری ترزور: کیف پول ترزور همانند کیف پول لجر یک کیف پول سخت افزاری است که از رمز ارزهای بسیاری پشتیبانی می‌کند. این کیف پول نیز از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره سازی رمز ارز کلایتون است اما به دلیل قیمت بالایی که کیف پول‌های سخت افزاری دارند، کاربران ترجیح می‌دهند از دیگر کیف پول‌ها استفاده نمایند.
  • کیف پول نرم افزاری کوینومی: دو ویژگی برتری که کیف پول کوینومی دارا است، امنیت بالای این کیف پول و کاربر پسند بودن آن است. این کیف پول از بیش از ۱۲۵ کوین مختلف و بیش از ۵۰۰ توکن پشتیبانی می‌کند.
  • ولت کلایتون: کیف پول کلایتون ، ولتی آنلاین و غیرمتمرکز محسوب می‌شود که کاربران قادر هستند با ایجاد حساب کاربری در آن، به معامله توکن‌های مبتنی به KLAY بپردازند.
  • ولت کیکاس: این ولت از جمله کیف پول‌هایی است که توسط مرورگرهایی همچون گوگل کروم ، موزیلا و اپرا پشتیبانی می‌شود و کاربران می‌توانند با استفاده از آن به توکن‌های KLAY و دیگر توکن‌های مبتنی بر کلایتون دسترسی پیدا کنند.
  • ولت کلیپ: کیف پول کلیپ از انواع ولت‌های مناسب تلفن همراه هوشمند است که از توکن‌های کلایتون پشتیبانی به عمل می‌آورد.

ارز دیجیتال کلایتون + قیمت، آینده، مزایا و کیف پول روز ارز Klaytn

آینده ارز دیجیتال کلایتون

پلتفرم کلایتون یک محیط توسعه عمومی برای خدمات انتقال ارزش بلاکچین است و اهداف بزرگی دارد. در صورتی که این اهداف را اجرایی نماید، آینده بسیار خوبی در پیش خواهد داشت. از طرفی، همکاری کلایتون با شرکت‌های در حال توسعه مسیری روشن برای رشد و تعالی این پلتفرم در آینده است. تحقیقات بازار در دنیای کریپتو کارنسی نشان داده است که این رمز ارز در این چند ماه اخیر با رشد خوبی همراه بوده است تا جایی که پیش‌بینی می‌شود که این روند افزایشی تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نیز ادامه داشته باشد.

قیمت ارز دیجیتال کلایتون

ارز دیجیتال کلایتون با قیمت ۰.۸۹۵۵ دلار در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 570443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.