۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
آیا سرطان‌ خون درمان دارد؟

عضو هئیت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: معمولاً درمان‌های حاد کودکان مبتلا به سرطان خون، بین شش تا هشت ماه زمان می‌برد و درمان‌های خوراکی و تزریقی نیز انجام می‌شود. به‌طورمعمول، روند درمان کودکان مبتلا به سرطان‌خون با شیمی ‌به‌طورمتوسط دوونیم تا سه سال زمان می‌برد.

ولی‌الله مهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انواع سرطان خون حاد در بین کودکان، اظهار کرد: سرطان خون حاد در کودکان به صورتAML و ALL است که در بین کودکان جزو شایع‌ترین سرطان‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سرطان خون در بین این کودکان درمان‌پذیری بسیار بالایی دارد، ادامه داد: معمولاً درمان‌ها بین شش تا هشت‌ماه زمان می‌برد و درمان‌های خوراکی و تزریقی‌نیز انجام می‌شود. به طور معمول روند درمان کودکان مبتلا به سرطان خون با شیمی درمانی به طور متوسط دو و نیم تا سه سال زمان می‌برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بیماران مبتلا به سرطان خون ALL اگر عمل پیوند انجام ندهند، درمان این پروسه در بزرگسالی هم ادامه دارد؛ ولی بیماران سرطانی AML دوره درمانی کوتاه‌تری دارند و حدود پنج تا شش ماه روند درمان آن‌ها طول می‌کشد. اگر بیمار نیازمند پیوند مغز و استخوان نباشد، بعد از آن روند پروسه درمان وی پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه علت بروز سرطان خون، یک عامل ناشناخته محسوب می‌شود، گفت: این نوع سرطان کاملاً به صورت حاد شروع می‌شود و خود را معمولاً طی یک ماه تا سه‌ماه نشان می‌دهد. در بروز سرطان خون وراثت هم تأثیر چندانی ندارد، اما گاهی اوقات بعضی از بیماری‌های ژنتیکی ریسک ابتلاء به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

مهرزاد با اشاره به اینکه سرطان خون قابل پیشگیری نیست، خاطرنشان کرد: درمان‌پذیری در بیماران مبتلا به سرطان‌خون بزرگسال کمتر است؛ بیماران مبتلا به سرطان‌خون باید روند درمان را پیگیری کنند ولی در بین کودکان، روند درمان‌پذیری به مراتب بهتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برخی بیماران سرطان خون که درمان می‌شوند، نیاز به پیوند مغز و استخوان هم پیدا می‌کنند؛ به دلیل ریسک‌هایی بالایی‌که برای این گروه از بیماران مبتلا به این نوع سرطان وجود دارد باید عمل‌های پیوند مغز و استخوان برای آن‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: نگه‌داری از کودکان مبتلا به سرطان‌خون، برای والدین هزینه‌های زیادی به همراه دارد. با توجه به اینکه پیگیری روند درمان باعث‌بهبودی کامل این گروه از کودکان می‌شود، اینگونه خانواده‌ها معمولاً پیگیر روند درمان کودکان مبتلا به سرطان‌خون هستند و بحث درمان آن‌ها را به طور مرتب پیگیری می‌کنند.

کد خبر 570381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.