تاریخ روز کارگر ۱۴۰۱ + کارگر کیست؟ تاریخچه جهانی Labour Day

روز جهانی کارگر (International Workers' Day) برابر با اولین روز از ماه می هر سال در تقویم میلادی است. این روز سال ۱۴۰۱ در اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، کارگران جایگاه ویژه ای در جامعه دارند و عامل اصلی حرکت هر جامعه به سوی تعالی، رشد و شکوفایی هستند. هر پیشرفتی که در مسیر زندگی به دست می‌آید، ثمره رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است. بنابراین در هر جامعه‌ای که از توانایی و هنر کارگران در کنار تفکر و اندیشه بهتر استفاده شود، پیشرفت و توسعه در آن دو چندان خواهد بود.

روز کارگر ۱۴۰۱ چه روزی است؟

  • تاریخ دقیق روز جهانی کار و کارگر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۱ با یکشنبه ۱۱ اردیبهشت برابر است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی کار و کارگر ۱۴۰۱ در تقویم قمری با ۲۹ رمضان سال ۱۴۴۳ برابر است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی کار و کارگر ۱۴۰۱ در تقویم میلادی با ۱ می سال ۲۰۲۲ برابر است.

روز جهانی کارگر

روز جهانی کارگر یا روز بین‌المللی کارگر ( International Workers' Day) مراسمی است که هر سال در روز اول ماه می میلادی برای حمایت از حقوق قشر کارگر برگزار می‌شود. بسیاری از حزب‌های مختلف و اتحادیه‌های کارگری در بیشتر کشورهای جهان مراسم این روز را همراه با برپایی تظاهرات خیابانی برگزار می‌کنند.

تاریخ روز کارگر ۱۴۰۱

کارگر کیست؟

از نظر قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی (اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا) به درخواست کارفرما کار می‌کند.

تاریخچه روز کارگر

در روز یکم ماه می سال ۱۸۸۶ در آمریکا، کارگران به دنبال عملی نشدن بهبود شرایط کار و عدم کاهش ساعت کاری به ۸ ساعت در روز، در خیابان‌ها تجمع کردند تا اعتراضات خود را به گوش مسئولین برسانند. به دنبال این تظاهرات، کارگران در یک هزار و دویست کارخانه و کارگاه نیز اعتصاب کردند. پس از گذشت چهار روز از اعتصاب کارگران در روز چهارم می در شهر شیکاگو انفجاری ناگهانی در بین جمعیت معترضان صورت گرفت و یک مأمور پلیس کشته و چند کارگر و پلیس نیز مجروح شدند. این حادثه باعث شد که پلیس به طرف جمعیت تیر اندازی کند و تعداد زیادی کشته شوند. به دنبال آن نیز تعدادی از کارگران دستگیر و اعدام شدند. پس از این حادثه مردم بسیاری از کشورها هر سال در این روز مراسم یادبودی برای کارگران کشته شده برگزار کردند و به تدریج اول ماه می روز جهانی کار و کارگر نام گرفت و این رویداد به نماد بین‌المللی مبارزه برای حقوق کارگران تبدیل شد.

هدف نامگذاری روز جهانی کارگر

هدف از گرامیداشت روز کارگر در سراسر جهان حمایت از حقوق قشر کارگر و ترویج حق آنها، تجلیل از زحمات و تلاش‌های کارگران، تاکید بر اهمیت نقش مؤثر کارگران در توسعه و پیشرفت هر جامعه و بزرگداشت جنبش کارگری است. در این روز اعتصابات و تجمعات اعتراضی در سراسر جهان با هدف دریافت حقوق متناسب با شرایط کاری کارگران و اعلام شرایط سخت کاری آنها برگزار می‌شود. به امید آن روز که این قشر زحمتکش در هر نقطه از جهان که چرخ اقتصاد هر کشور را می‌گردانند از حقوق، مزایا و جایگاه اجتماعی متناسب با شان خود برخوردار شوند.

روز جهانی کارگر در ایران

روز جهانی کار و کارگر در ایران نیز همانند دیگر کشورها در روز اول ماه می میلادی برگزار می‌شود که این روز در تقویم هجری شمسی معمولاً با روزهای یازدهم یا دوازدهم اردیبهشت ماه هر سال مصادف می‌شود. در ایران این روز برای کارگران تعطیل رسمی به حساب می‌آید. کارگران می‌توانند با دریافت حقوق از تعطیلات این روز استفاده کنند یا با حضور در محل کار حقوق اضافه کار این روز را دریافت کنند. البته حضور یا عدم حضور کارگر در محل کار در این روز باید با توافق کارگر باشد.

روز کارگر ۱۴۰۱

روز جهانی کار و کارگر در آلمان

از آنجا که کشته شدگان شیکاگو در سال ۱۸۸۶ عمدتاً آلمانی بودند، به همین دلیل حزب نازی آلمان در سال ۱۹۳۳ برای اولین بار روز اول ماه می را روز ملی کارگر و تعطیل عمومی اعلام کرد.

روز جهانی کار و کارگر در آمریکا و کانادا

به مناسبت روز کار و کارگر، در کشورهای مختلف به استثنای کانادا، ایالات متحده آمریکا و چند کشور کوچک، مراسم ویژه ای متناسب با این روز برگزار می‌شود. کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا مراسم روز کار و کارگر را در نخستین دوشنبه ماه سپتامبر هر سال برگزار می‌کنند.

روز جهانی کار و کارگر در هند

در سرتاسر کشور هندوستان نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان روز اول ماه می به عنوان روز کارگر شناخته می‌شود. مردم هندوستان در این روز به افتخار جشنواره‌ی باروری و الهه‌ی بهار جشن برگزار می‌کنند. در کنار این جشن روز بین‌المللی کارگر، روز معترضان سیاسی و روز جشن قدسین نیز برگزار می‌شود.

روز جهانی کار و کارگر در عراق

در کشور عراق هر سال به مناسبت روز کارگر مراسمی در بغداد و سایر شهرهای عراق برگزار می‌شود.

کد خبر 570062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.