نصب نخستین سنگ قبر خورشیدی در بروجرد

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری بروجرد با بیان اینکه دارالاسلام، نخستین آرامستان دنیا است که این طرح را به‌طورجامع اجرا می‌کند، گفت: یک قطعه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تایی قبر به نام خورشید تابان در آرامستان دارالسلام برای اجرای این طرح در نظر گرفتیم.

محمد ترکاشوند در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری سال از جانب مقام‌معظم رهبری به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» از ابتدا این شعار در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت و در این راستا اقدامات مؤثری انجام شده است.

وی افزود: با مشاهده یک کلیپ از جوان تویسرکانی مبنی بر اختراع پنل‌های خورشیدی که روی سنگ قبر سوار می‌شود و برق پاک تولید می‌کند، مشورت‌های لازم با شهردار انجام شد تا این اختراع مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری بروجرد با بیان اینکه تولید برق مازادی که در شهرها و کلان‌شهرها استفاده می‌شود از مازوت است و سوزاندن مازوت موجب آلودگی زیست‌محیطی می‌شود، خاطرنشان کرد: یک قطعه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تایی قبر به نام خورشید تابان در آرامستان دارالسلام برای اجرای این طرح در نظر گرفتیم؛ این قطعه با توجه به رضایت خانواده‌های متوفیان و درخواست آنها در اختیار قرار می‌گیرد؛ چراکه معتقدیم صدقه جاریه برای میت است.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه در این طرح علاوه بر تولید برق بخشی از آرامستان‌ها، مازاد آن نیز وارد شبکه شده و کل شهر از آن بهره‌مند می‌شود، تصریح کرد: همشهریان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند؛ چند خانواده مراجعه کرده‌اند و بحث پیش‌خرید و دفن میت در این قبور انجام شده است. سنگ قبرهای مورد استفاده در این طرح با نوع معمولی و سنتی، تفاوت دارد و قیمت این سنگ قبرها بسیار پایین‌تر از نوع معمولی است.

وی با بیان اینکه بخشی از انرژی تولید شده، انرژی نورانی است که شب‌ها فضای قطعه را روشن می‌کند، گفت: سیستم هوشمندی در این قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به دلیل داشتن سنسور هوشمند با رد شدن افراد چراغ‌های آن ناحیه پرنورتر می‌شود تا اگر فردی شب‌هنگام قصد حضور در آرامستان و خواندن فاتحه را داشت، فضا روشن‌تر باشد.

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری بروجرد گفت: مخترع این سنگ قبر (علیرضا تیموری) برای آزمون و خطا و تست رطوبت و ضربه، یک قبر در روستاهای تویسرکان راه‌اندازی کرده بود تا مجوز ثبت اختراع داشته باشد و آرامستان بروجرد اولین آرامستان دنیا است که این طرح را به طور جامع اجرا می‌کند و با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

کد خبر 569760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.