چرا ممکن است افراد دوباره درگیر بیماری کووید-۱۹ شوند؟

یکی از دلایلی که افراد درمعرض عفونت مجدد قرار می‌گیرند، پدیدارشدن جهش‌ها و زیرسویه‌های جدید است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج یک مطالعه انجام شده در اکتبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، حداقل به مدت سه ماه تا پنج سال در برابر عفونت مجدد ایمن هستند. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که ایمنی ناشی از عفونت قبلی به مدت هشت ماه ماندگار است. با پدیدار شدن سویه امیکرون، محققان متوجه شدند حتی افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند نیز ممکن است درگیر سویه امیکرون شوند. نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که خطر عفونت مجدد ناشی از سویه امیکرون ۵.۴ برابر بیشتر از دلتا است. در ادامه به دلایل بروز عفونت مجدد می‌پردازیم:

جهش‌ها، زیرسویه‌های جدید و سویه‌های نوترکیب

یکی از دلایلی که افراد در معرض عفونت مجدد قرار می‌گیرند، پدیدار شدن جهش‌ها و زیرسویه‌های جدید است. ویروس‌ها به مروز زمان جهش پیدا می‌کنند و زیرسویه‌های جدید دچار تغییرات یا جهش‌های ژنتیکی می‌شوند؛ این اتفاق باعث می‌شود ویروس عفونی‌تر و انتقال‌پذیرتر شود. با توجه به اینکه ساختار پروتئین و اسپایک ویروس در طول زمان تغییر می‌کند، آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن در عفونت قبلی قادر به شناسایی عامل بیماری‌زا جدید نیست؛ در این صورت فرد در معرض خطر عفونت مجدد قرار می‌گیرد. علاوه بر سویه امیکرون پنهان‌کار که بسیار مسری است، سویه‌های نوترکیب مانند XE، XD و XF ظهور پیدا کرده‌اند که به نظر می‌رسد ۱۰ برابر مسری‌تر از سویه امیکرون پنهان‌کار است.

از بین رفتن ایمنی ناشی از عفونت قبلی

زمانی که فرد به بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شود، بدن یک پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کند، ذرات ویروس را به خاطر می‌سپارد و آنتی‌بادی‌هایی برای مقابله با آن‌ها تولید می‌کند. در این شرایط، سیستم ایمنی بدن افراد با عفونت‌های احتمالی آینده مبارزه می‌کند. با این وجود، متخصصان معتقدند زمانی که بدن برای مدت طولانی با ویروس در تماس نباشد، تولید آنتی‌بادی کند می‌شود، ایمنی بدن به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و فرد در معرض ابتلاء مجدد به بیماری قرار می‌گیرد.

از بین رفتن تأثیر واکسن‌ها

درحال‌حاضر، بهترین و مؤثرترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹، دریافت واکسن کرونا است. در صورتی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا و به صورت کامل واکسینه شده‌اید، خطر ابتلاء به بیماری به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. با این وجود، سویه‌های جدید ویروس کرونا باعث می‌شود آنتی‌بادی تولید شده در بدن بر اثر دریافت واکسن یا ابتلاء به عفونت پیشین، به مرور زمان کاهش پیدا کند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند که دوز تقویت‌کننده واکسن‌ها را دریافت کنید تا در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمنی لازم را کسب کنید.

آیا عفونت مجدد خفیف‌تر است؟

متخصصان معتقدند افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، ممکن است دوباره درگیر نوع خفیف‌تر یا حتی شدیدتر آن شوند. به نظر می‌رسد افرادی که دوباره به بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند، مقداری آنتی‌بادی از عفونت اولیه در بدن آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین ممکن است نوع خفیف‌تر بیماری را تجربه کنند. دریافت واکسن کرونا نیز تأثیر مشابهی دارد. توصیه شده است در صورت بروز علائم شبیه بیماری کووید -۱۹، تست کرونا انجام دهید و تا زمان مشخص شدن نتایج آن خود را ایزوله کنید. همچنین، لازم است افراد همواره از ماسک استفاده کنند، از حضور در محیط‌های شلوغ دوری کنند و دستان خود را به صورت منظم بشویند تا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و انتقال آن به دیگران کاهش پیدا کند.

کد خبر 569449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.