عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۹ فروردین

در این بسته خبری در مورد ارتقای فین‌تک با تولید هشت محصول مبتنی بر هوش مصنوعی، اولین رندر و اطلاعات از MacBook Air 2022 و آیفون ۱۳ پرو مکس؛ قوی‌ترین گوشی هوشمند برای عکاسان و فیلمبرداران می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

مخالف افزایش قیمت اینترنت، بدون توسعه شبکه ارتباطی هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر افزایش تعرفه اینترنت، اپراتورها را ملزم به توسعه شبکه ارتباطی کشور و استفاده از فناوری‌های جدید نکند، با آن مخالف هستیم.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره افزایش قیمت بسته‌های اینترنت از سوی اپراتورها، آن هم بدون دریافت مجوز و اطلاع‌رسانی به کاربران، اظهار کرد: رتبه جهانی ما در ارتباطات ثابت بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ و در ارتباطات سیار بین ۷۰ تا ۸۰ در نوسان است. از آنجایی که اینترنت ثابت در این سال‌ها توسعه پیدا نکرده است، رتبه خوبی در این زمینه نداریم.

وی افزود: در تمام دنیا مرسوم است که وقتی مردم در محل کار و منزل ساکن هستند از اینترنت ثابت استفاده کنند و تنها زمانی که حرکت می‌کنند به اینترنت سیار متصل شوند، اما از آنجایی که اینترنت ثابت ما توسعه نیافته است، این بار به اینترنت همراه منتقل شده است؛ از آنجا که ظرفیت باندهای فرکانسی در دسترس اپراتورها نیز محدود است، با افت کیفیت شدید اینترنت روبه‌رو شدیم.

ارتقای فین‌تک با تولید هشت محصول مبتنی بر هوش مصنوعی

همه ما کاربر فین‌تک هستیم و احتمالاً یکی دو مورد از این برنامه‌های کاربردی را در تلفن همراه خود داریم.

فین‌تک از جمله اصطلاح‌ها و مفاهیمی است که در سال‌های اخیر در بسیاری از حوزه‌ها نامش به گوش می‌رسد. نوعی فناوری که باعث سهولت داد و ستد اقتصادی شده است و سرعت کار را بالا می‌برد. این فناوری به شکل تخصصی و عمومی کاربران زیادی دارد.

در ایران نیز این عرصه فناورانه در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و فناوران صنعت هوش مصنوعی به عنوان یکی از حوزه‌های مرتبط یا فین تک با تولید هشت محصول؛ به ارتقای این عرصه کمک کرده‌اند.

محصولاتی که سعی در آسان سازی و ارتقای امنیت معاملات و انجام امور بانکی دارند که از آن جمله می‌توان به معامله‌گر خودکار (اجرای معاملات به‌صورت الگوریتمی و ماشینی)، سامانه مبارزه با پول‌شویی، بازار گردانی خودکار (الگوریتم)، سامانه معاملات الگوریتمی، بسته معاملات الگوریتمی، زیر ساخت توسعه الگوریتم، سامانه تشخیص تقلب سیستم‌های بیمه‌ای و نماد من (سامانه جمع‌آوری، پردازش و ارائه اطلاعات بورسی) اشاره کرد.

یک باگ نرم‌افزاری عجیب موجب ایجاد مشکلی جدی در نمایشگر سری گلکسی S20 می‌شود

بر اساس پست‌های منتشر شده در توئیتر، انجمن Reddit و تالارهای گفتمان مشتریان سامسونگ به‌نظر می‌رسد که تعدادی از کاربران گوشی‌های سری گلکسی S20 کماکان با نمایشگر دستگاه‌های خود دچار مشکل هستند. ظاهراً روی نمایشگر تعدادی از هندست‌های این خانواده، خطوط عمودی باریک با رنگ‌آمیزی سبز یا صورتی نمایان می‌شود.

برخی پست‌های منتشر شده ادعا می‌کنند که این مشکل بلافاصله پس از نصب به‌روزرسانی نرم‌افزاری ایجاد شده است؛ در حالی‌که برخی دیگر خاطرنشان می‌کنند که این خطوط باریک پس از پایان دوران گارانتی گوشی‌ها روی نمایشگرهای آنها ظاهر می‌شوند.

ریلمی Q5 احتمالاً با نمایشگر Full HD پلاس، تراشه هشت هسته‌ای و اندروید ۱۲ معرفی خواهد شد

درحالی‌که طبق گزارش‌های موجود، فقط سه روز تا معرفی رسمی ریلمی Q5 باقی مانده است، تصاویر و مشخصات این گوشی هوشمند توسط آژانس‌های نظارتی چین فاش شد.

بیشتر کاربران در ایالات متحده، احتمالاً هرگز نام برند ریلمی را نشنیده‌اند اما این شرکت فعالیت گسترده‌ای در هند دارد. ریلمی فعالیت خود را به‌عنوان برند فرعی اوپو آغاز کرد و حالا یکی از شرکت‌های زیر نظر BBK محسوب می‌شود؛ شرکتی که زیرمجموعه‌های آن شامل اوپو، وان‌پلاس، IQOO، ویوو و ریلمی هستند.

ریلمی گوشی در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین ۱۴۰۱) گوشی جدیدی معرفی خواهد کرد. این گوشی ریملی Q5 نام دارد و توسط TENAA نیز تأیید شده است. اسناد TENAA همیشه شامل تصویری از نمای جلو، پشت و لبه‌های دستگاه است وبرخی از مشخصات آن را نیز ارائه می‌کند. درحالی‌که زمان زیادی به معرفی Q5 باقی نمانده، این دستگاه اکنون گواهی 3C چین را نیز دریافت کرده است.

اولین رندر و اطلاعات از MacBook Air 2022؛ تراشه M2 و نمایشگر mini LED

نسل بعدی مک بوک‌های اپل به زودی از راه می‌رسد و حال اولین تصاویر از MacBook Air 2022 منتشر شده است. این تصاویر تغییر اساسی طراحی مک بوک ایر جدید را نشان می‌دهند.

شایعات مربوط به مشخصات مک بوک ایر ۲۰۲۲، از طراحی جدید در کنار تغییر اساسی در مشخصات این لپ تاپ حکایت دارند. این طراحی جدید، ظاهر MacBook Air 2022 را به مک بوک پرو نزدیک کرده است.

اپل خصوصیاتی از طراحی مک بوک پرو و همچین iMac با نمایشگر ۲۴ اینچی را به مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ اضافه خواهد کرد. این مدل همچنین سبک‌تر و نازک‌تر از قبل خواهد بود و وزنی معادل ۱.۳ کیلوگرم خواهد داشت. همچنین اپل این لپ‌تاپ جدید را در رنگ‌های متنوع عرضه خواهد کرد.

وان پلاس Ace و وان پلاس 10R یک گوشی مشابه برای بازارهای مختلف هستند

بنابر اعلام رسمی وان پلاس، وان پلاس Ace به بازار چین اختصاص خواهد یافت و وان پلاس 10R نیز روانه بازار جهانی خواهد شد.

همانطور که می‌دانیم، چندی پیش وان پلاس خبر از عرضه دو گوشی جدید خود موسوم به وان پلاس Ace و عضو میان‌رده سری وان پلاس ۱۰ یعنی وان پلاس 10R داد که قرار است روانه بازار مختلف شوند. در همین راستا، شایعات زیادی پیرامون این دو گوشی هوشمند منتشر شده است که بخش زیادی از اطلاعات مربوط به آن‌ها را فاش ساخته است. به علاوه، هر دو این گوشی‌ها در طی ماه جاری میلادی (اردیبهشت) رونمایی خواهند شد و حالا وان پلاس با انتشار گزارشی جدید، اطلاعات تازه‌ای درباره وان پلاس Ace و وان پلاس 10R در اختیار کاربران قرار داده است.

طبق اعلام رسمی این تولیدکننده چینی، وان پلاس Ace و وان پلاس 10R در واقع یک گوشی هوشمند هستند که روانه بازارهای مختلف خواهند شد. در این راستا، وان پلاس Ace تنها در بازار چین به فروش خواهد رسید و از آن سو، وان پلاس 10R نسخه بازار جهانی وان پلاس Ace محسوب می‌شود. همچنین وان پلاس تأیید کرد که زمان رونمایی این دو گوشی نیز متفاوت خواهد بود و وان پلاس Ace در تاریخ ۲۱ آوریل مصادف با یک اردیبهشت در چین معرفی خواهد شد و وان پلاس 10R با یک هفته تأخیر در تاریخ ۲۸ آوریل یا هشت اردیبهشت رونمایی خواهد شد.

سومین گوشی هوشمند مجهز به دوربین زیر نمایشگر ZTE به زودی معرفی خواهد شد

با توجه به تیزرهای منتشرشده از ZTE در ویبو، سومین نسل گوشی هوشمند مجهز به دوربین زیرنمایشگر این شرکت به‌زودی معرفی خواهد شد.

اطلاعات جدید فاش‌شده درمورد احتمال معرفی گوشی‌های هوشمند سری ZTE Axon 40 به انتشار شایعاتی مبنی‌بر عرضه‌ی جدیدترین گوشی هوشمند این شرکت با دوربین زیرنمایشگر منجر شده است. اکنون به‌نظر می‌رسد این چشم‌انداز واقعیت دارد و ظاهراً گوشی مورد اشاره به‌عنوان همراه رسمی در آخرین دستاورد سفر فضایی چین مورد استفاده قرار گرفته است.

ZTE در ارائه‌ی دوربین زیر نمایشگر گوشی‌های هوشمند، پیشگام بوده و مدت‌ها قبل از اینکه سامسونگ و شیائومی با گوشی‌هایی مثل گلکسی زد فولد سه محصولی با این فناوری عرضه کنند، این شرکت چینی با معرفی Axon 20، دستگاهی با دوربین زیر صفحه‌نمایش ارائه کرد. به‌نظر می‌رسد پرچم‌داران Mi Mix 4 نیز نسل سوم دستگاه‌های مجهز به دوربین زیر نمایشگر محسوب می‌شوند.

لپ تاپ DELL Precision 7670 با چهار فناوری جدید عرضه می‌شود

لپ تاپ بعدی شرکت Dell یعنی Precision 7670 حداقل در خود چهار فناوری جدید را به همراه خواهد داشت. این فناوری‌ها شامل استفاده از نسل دوازدهم Intel Core سری Alder Lake-HX، پردازنده‌های کلاس دسکتاپ ۵۵ واتی برای ایستگاه‌های کاری موبایل، پردازنده‌های گرافیکی گسسته Intel Arc PRO، و در انتها بهره بردن از DGFF و CAMM می‌شود. دو مورد آخر فرم فاکتور هستند که ظاهراً توسط مهندسان Dell برای حافظه و گرافیک مجزای DDR5 طراحی شده‌اند.

این اطلاعات در واقع از سوی افشاکننده اطلاعات، یعنی Emerald_x86 منتشر شده است، که اطلاعات بیشتری در مورد لپ تاپ DELL Precision 7670 نیز ارائه کرده است، مانند اینکه این لپ تاپ‌ها با صفحه نمایشگر OLED ۱۶:۱۰ ۴K عرضه می‌شوند. اما مهمتر از همه، عرضه آنها همراه با سری جدید پردازنده‌های Alder Lake-HX اینتل است. قرار است ای پردازنده بر پایه سیلیکون دسکتاپ و با حداکثر ۱۶ هسته عرضه شود.

آیفون ۱۳ پرو مکس؛ قوی‌ترین گوشی هوشمند برای عکاسان و فیلمبرداران

اپل همه ساله سری گوشی‌های پرچم‌دار خود را به‌روزرسانی می‌کند و سال ۲۰۲۱ هم نوبت سری آیفون ۱۳ بوده است. این سری با تغییرات کمتر نسبت به سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده، اما همچنان قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند برای هر کسی جالب توجه باشد.

اپل همه ساله سری گوشی‌های پرچم‌دار خود را به‌روزرسانی می‌کند و سال ۲۰۲۱ هم نوبت سری آیفون ۱۳ بوده است. این سری با تغییرات کمتر نسبت به سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده، اما همچنان قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند برای هر کسی جالب توجه باشد. عکاسان و فیلم‌برداران یکی از جمله افرادی هستند که می‌توانند خرید گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس را در برنامه خود قرار داده و مانند یک دوربین DSLR از قابلیت‌های آن استفاده کنند. امسال دوربین‌ها پیشرفت و بهبود خوبی هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری داشته‌اند.

کد خبر 569316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.