توجه به ناوگان اتوبوسرانی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قم مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق برای خرید اتوبوس در نظر گرفته‌ شده است تا تعداد اتوبوس‌ها باهدف ارتقای سیستم حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد.

‌سیدمحمدحسین دهناد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه در شهر قم تفکر خودرو محوری جاری بوده و این موضوع باعث شده است استفاده از خودروی شخصی در سیاست‌گذاری‌های شهری در اولویت باشد، اظهار کرد: سالیانه استفاده از خودروی شخصی در شبکه حمل‌ونقل شهر بیشتر می‌شود و همین موضوع باعث شده است مشکلات ترافیکی‌در معابر ایجاد شود؛ چرا که به اندازه رشد خودروی شخصی رشد معابر نداشتیم و نتیجه این شده است که امروز با گره‌های ترافیکی در معابر مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های مناسب این مشکل وجود ناوگان اتوبوس‌رانی یکپارچه و قوی است، ادامه داد: با فعالیت ناوگان مناسب و ارائه خدمات در اتوبوس‌رانی شهروندان به آن اعتماد خواهند کرد و این اطمینان برای آنها حاصل می‌شود که در زمان مناسب می‌توانند به مقصد برسند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در شهر قم حجم فعالیت اتوبوس‌رانی به‌عنوان تنها سیستم حمل‌ونقل عمومی بسیار زیاد است، در این ناوگان مشکلاتی داریم که باعث شده است شهروندان استقبال چندانی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: زمان سفر، انتظار طولانی و فاصله زیاد تا ایستگاه‌ها باعث شده است شرایط کنونی برای حمل‌ونقل عمومی مناسب و مطلوب نباشد که این موضوع شهروندان را به سمت استفاده از خودروهای شخصی سوق داده است.

توسعه مؤثر حمل‌ونقل عمومی تجربه شهرهای موفق

دهناد با تاکید بر اینکه در بسیاری از کلان‌شهرها آمار وسایل نقلیه شخصی رو به افزایش است و تمایل به حمل‌ونقل عمومی در حال کاهش است، گفت: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته افراد برای سفرهای جاری روزانه تا محل کار یا دانشگاه از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند و از طرفی محدودیت‌ها و سختگیری‌ها برای استفاده از تک‌سرنشینی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حمل‌ونقل و ترافیک شهری تجربه شهرهای موفق نشان داده راه‌حلی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نیست و از آنجا که تنها دسترسی حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان قمی در حال حاضر ناوگان اتوبوس‌رانی است، تلاش خواهد شد تا این ناوگان تقویت شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارت کشور یا سازمان شهرداری لازم است و باید از حمایت‌های دولت در زمینه تقویت حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم، افزود: در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده و این تخصیص اعتبار شهرداری برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده است تا تعداد اتوبوس‌ها با هدف کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها، کارآمدتر شدن و نظم بیشتر سیستم حمل‌ونقل عمومی را شاهد باشیم.

وی در خصوص کارآمدی شبکه حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: این ناوگان باید به حدی کارآمد باشد که دسترسی برای همه شهروندان فراهم شود، برای حل معضل‌ترافیک و مشکلات ناشی از آن راهکاری جز این موضوع نمی‌توان متصور شد، این تجربه در دنیا ثابت شده است که شبکه حمل‌ونقل عمومی مناسب و مطلوب شبکه‌ای است که پوشش یکپارچه در سطح شهر داشته باشد.

کد خبر 569290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.