۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
جوان تا جلوان، جاده معلق اصفهان

"جوان" به مثابه نقطه مرگ و پایانی شهر اصفهان و مرکز اتصال محله جلوان به شهر است که با مزارع خشک و بیابانی احاطه شده است و انتهای آن به نقطه کوری می‌رسد که به‌رغم نیمه‌مسدود شدن مسیر برای جلوگیری از تردد خودروهای سنگین در این جاده ناایمن، همچنان شاهد دور زدن تریلری‌ها برای این راه میان‌بر شهری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان جلوان ادامه خیابان جوان به بزرگراه شهید اردستانی است که ۴۰۰ متر آن در محدوده شهری شهرداری اصفهان واقع شده است؛ ۸۰۰ متر از خیابان جلوان خارج از محدوده شهرداری است که به علت تردد خودروهای سنگین در میدان جوان و عاشق اصفهانی شاهد ترافیک‌های سنگین و به خطر افتادن امنیت جانی شهروندان در این محدوده هستیم که در صورت ساماندهی جاده و خروج کامیون‌ها از این محور، ساکنان ۱۲ محله منطقه ۱۴ و شهروندان تعدادی از محله‌های مناطق هفت و ۱۰ شهرداری اصفهان نیز از تردد خودروهای سنگین نجات پیدا می‌کنند.

"جلوان" محله‌ای در حوالی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است که با ساختمان‌سازی‌های صورت گرفته به یک پازل ناپیوسته از شهر تبدیل شده است و ساکنان آن محدوده را با مشکلات عدیده‌ای در عبور و مرور مواجه کرده است و هیچ ارگان یا دستگاهی عهده‌دار ایمن‌سازی جاده اتصال جلوان به شهر اصفهان نیست و این آغاز مشکلات ۲۰ ساله شهروندان شد.

سال ۹۷ بود که سوت خطر جاده جلوان به‌صدا درآمد و مسئولان شهری و متولیان اداره کل راه و شهرسازی، فرمانداری و استانداری وقت را به این خطر آگاه کرد، اما به‌رغم پیگیری‌های پنج‌ساله از وضعیت لنگان‌لنگان ساکنان منطقه جلوان و گلایه آنها از بی سروسامانی جاده، هنوز این مشکل وجود دارد و نه تنها حل و فصل نشده است، بلکه به نقطه سر خط رسیده است.

اگر چه جلوان به ظاهر جاده‌ای آسفالت شده است، اما ناهمواری‌های آن رانندگی را طاقت‌فرسا و نداشتن روشنایی منطقه را محلی امن برای اراذل و اوباش و مواد فروشان کرده است؛ جاده بلاتکلیفی که به شهرداری منطقه ۱۴ وصله و پینه شده و از سوی ساکنان آن منطقه به جاده مرگ شهرت یافته است به‌طوری که با توجه به نبود علائم هشدار دهنده راهنمایی، رانندگان با ورود به این مسیر، سرگشته و حیران به‌ناچار به مسیر اولیه خود بازمی‌گردند.

هیچ یک از نهادها زیر بار این بخش از شهر نمی‌روند و برای آنها مشخص نیست که جاده مذکور تحت مدیریت کدام نهاد است؛ اختلافات در خصوص دستگاه مسئول رسیدگی به وضعیت نابسامان جاده جوان تا جایی است که پلیس راه نیز در خصوص محدوده درون‌شهری یا برون‌شهری بودن این مسیر مردد است، به‌طوری که در خصوص ارائه آماری از میزان تصادفات و مرگ و میر در این جاده، پاسخ روشنی از سوی این مرجع دریافت نکردیم.

قداره‌کشی در جاده جوان و گلایه شهروندان از ناامنی

"مهدی" از ساکنان محله جلوان از ناامنی و ترس و دلهره وقوع تصادفات با خودروهای سنگین گلایه دارد و می‌گوید: «شرایط بد جاده و ترس از تصادف‌های گاه و بی‌گاه امان مردم این منطقه را بریده است و در هفته با چندین مورد از مصدومان و مرگ‌ومیر شهروندان مواجه هستیم.»

وی ادامه می‌دهد: «پشت شهرک جلوان خوابگاه معتادان شده است و امنیتی برای خودمان و فرزندانمان نداریم، تاریکی اینجا، محل امنی برای فعالیت معتادان ایجاد کرده است و همواره شاهد قداره‌کشی اراذل و اوباش در این منطقه هستیم.»

عباسی از دیگر ساکنان منطقه که قربانی اراذل و اوباش شده است نیز می‌گوید: منطقه جلوان در حالی بنا شده است که مسئولان زیرساخت‌های اولیه را برای ساکنان فراهم نکرده‌اند.

جوان تا جلوان، جاده معلق اصفهان

وی با درخواست از مسئولان برای تأمین امنیت منطقه، می‌افزاید: «مردم این منطقه در طول هم نیز با ترس و دلهره از منازل خود بیرون می‌آیند. سال‌ها پیش به امید خانه‌دار شدن اقدام به خرید مسکن در این منطقه کردم، اما ناامنی محیط باعث شده است که بسیاری از ساکنان، این منطقه را ترک کنند و آنهایی که عده‌ای هم از سر ناچاری مانده‌اند.»

یکی دیگر از ساکنان منطقه با دلخوری از ناهمواری جاده جلوان می‌گوید: «برای حل مشکل با ارگان‌های مختلفی تماس گرفتیم و طرح مشکل کردیم، اما متأسفانه جز پاسخ سربالا به جایی نرسیدیم. برای تأمین امنیت جاده اگر شاهد گشت‌های موقتی از سوی نیروی انتظامی هم باشیم، قطعاً ساکنان با آسودگی خاطر زندگی خواهند کرد و از رسانه‌ها می‌خواهیم که درد مردم را منعکس کنند.

وقتی ناهماهنگی بین دستگاهی، استانداری را مرجع اول و آخر تصمیم‌گیری می‌کند

عباس حاج‌رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: تمام زیرساخت‌های لازم برای منطقه مسکونی جلوان فراهم شده است و تنها و بزرگترین مشکل آنها جاده جوان در منتهی‌الیه منطقه ۱۴ شهرداری است که در محدوده شهرداری نیست.

وی می‌افزاید: امکاناتی همچون شبکه آب و فاضلاب، فضای سبز و روشنایی و تمام نیازهای شهری برای منطقه مسکونی جلوان تأمین شده است، اما بزرگترین چالش آنها تعیین تکلیف نشدن جاده جوان است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه رفع مشکل جاده جوان از مسیر استانداری امکان‌پذیر است، تصریح می‌کند: طرح الحاق جاده جوان به شهر اصفهان و ساماندهی آن باید در کمیسیون ماده ۵ استانداری تصویب شود.

وی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان باید مجوز الحاق جاده جوان به محدوده منطقه ۱۴ شهرداری را صادر کند، ادامه می‌دهد: حل این مسئله به دست شورای اسلامی شهر نیست و باید کمیسیون زیربنایی استانداری، الحاق جاده جوان به محدوده منطقه ۱۴ شهرداری را تصویب کند تا دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و شهرداری مطابق با قانون عمل کنند و مشکل ساکنان برطرف شود.

تعیین تکلیف جاده جوان کار ساده‌ای نیست

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در این باره اظهار می‌کند: در چند ماه اخیر جلسات متعددی در ارتباط با مشکلات مربوط به جاده جوان با معاون عمرانی استانداری اصفهان برگزار شد و مسئله در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد.

وی با بیان اینکه باید برای مسیر میدان جوان تا میدان ولی‌عصر و از سه‌راهی جلوان تا مجتمع جلوان مصوبه الحاق به شهر اصفهان دریافت شود تا بتوان زیرسازی‌های لازم را انجام داد، تاکید می‌کند: موضوع بلاتکلیفی جاده جوان و مشکلات پیش‌رو یک مسئله ۲۰ ساله است که مصوبه الحاق آن باید در کمیسیون ماده ۵ که شامل ۱۲ نهاد است، به تصویب برسد.

جوان تا جلوان، جاده معلق اصفهان

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: تعیین تکلیف جاده جوان کار ساده‌ای نیست و لازم است در یک هماهنگی بین دستگاهی، آزادسازی و زیرسازی‌های ایمنی آن صورت بگیرد.

استانداری اصفهان: شهرداری مسئول ساماندهی جاده جوان شد

نبود هماهنگی بین دستگاهی طی دو دهه گذشته برای حل مشکل ساکنان محله جلوان، توپ مشکلات را در زمین استانداری انداخت؛ گویا مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان چاره کار است که مهران زینلیان، معاون عمرانی استانداری اصفهان در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه جاده مذکور چندین سال محل اختلاف بوده است، در جلسه مشترک با مدیران مربوطه، از محل بازدید شد و بر اساس بازدید به عمل آمده در جلسات کارگروه تلفیق و تبصره یک ماده یک مطرح شد با حضور استاندار در جلسه، مورد تأیید قرار گرفت و تصویب شد و در دستور کار شورای برنامه‌ریزی جهت طی مراحل قانونی و ابلاغ به شهرداری جهت اجرا است.

وی خاطرنشان می‌کند: کلیات طرح جاده جوان مصوب شده و در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

معاون عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه جاده جوان به محدوده شهرداری منطقه ۱۴ الصاق می‌شود و مسئولیت ساماندهی آن با شهرداری است، ادامه داد: ساکنان محله جلوان دیگر نباید با مشکل خاصی مواجه باشند و پس از این مصوبه گزارشی از مشکل در این محدوده به استانداری ارائه نشده است.

کد خبر 569224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.