فاصله کهکشانی کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی/لزوم تغییر جدی در کیفیت خودرو

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، فاصله کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا را فاصله‌ای کهکشانی دانست گفت: خودروسازان متوجه شدند که وقت آن رسیده است تا تغییر جدی در کیفیت خودرو اعمال کنند؛ دوران اینکه کاپوت و چراغ خطر را جابه‌جا کنند و اسم آن را محصولی جدید بگذارند، گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار «سیدتیمور حسینی» اظهار کرد: براساس نظرات کارشناسان، خودروها در تصادفات می‌تواند نقش پیشاوقوعی در ارتباط با جلوگیری از تصادف و نقش پساوقوعی در ارتباط با حفظ جان سرنشینان آن را ایفا کند. باید به سمت تولید خودروهایی رفت که از جان راننده و سرنشین محافظت کند.

وی با اشاره به سیستم ایمنی خودروها، افزود: رمز A.B.S و کیسه هوا جزو آپشن‌ها و امکاناتی است که بسیار قدیمی شده است و دنیا به سمت اتومبیل‌های هوشمند و خودرانی می‌رود که دیگر نیازی به حضور راننده در آن وجود نداشته باشد. وقتی خود را با تکنولوژی روز دنیا مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم فاصله ما با آنها کهکشانی است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: آنچه بیشتر مایه تأسف است، اینکه خودروسازان هیچ‌گاه مشکل خود را نپذیرفتند و از مردم عذرخواهی نکردند؛ ضمن اینکه همیشه حق به جانب بوده‌اند که ما بهترین هستیم. البته خودروسازان ما واقعاً بهترین هستند؛ خودروسازان خارجی باید برای خرید خودروهایی که می‌سازند، التماس کنند و تسهیلات بگذارند؛ اما خودروسازان ما همین خودروها را با شرط و شروط می‌گذارند، پیش‌فروش می‌کنند و هزار و یک بهانه می‌آورند.

نتیجه دادن امتیازات به شکل انحصاری و رانت

وی تصریح کرد: یک خودروساز بیاید و بگوید مقدورات من چنین است، بابت کاستی‌ها معذرت می‌خواهم و به خاطر این کاستی امتیازاتی را در خدمات پس از فروش، نحوه واگذاری یا شرایط فروش در نظر می‌گیرم. خودروسازی کشور با استانداردهای روز دنیا فاصله کهکشانی دارد و نتیجه امتیازاتی که طی این سال‌ها به شکل انحصار و رانت داده شده، حیف و میل میلیاردها میلیارد سرمایه این کشور، تسهیل در تصادفات، افزایش جان‌باختگان و تحمیل هزینه‌های هنگفت به کشور است.

سردار حسینی با اشاره به نحوه مصرف سوخت خودروها، اضافه کرد: امروزه در دنیا خودرویی که صدی ۱۵ بسوزاند، نداریم. اگر خودروهای در حال تردد را کنار بگذاریم و ماشین خوب و کم‌مصرف خارجی با مصرف صدی سه و چهار وارد شود، می‌توان به کارکنان دو شرکت خودروساز بزرگ گفت در خانه بنشینید و با اختلاف پول بنزینی که صرفه‌جویی می‌شود، حقوق کارکنان آن‌ها را پرداخت کرد و این برای کشور بسیار به صرفه است.

با جابه‌جایی کاپوت و چراغ خطر، خودروی جدید تولید نمی‌شود

وی با اشاره به تصمیم مجلس برای واردات خودرو، گفت: اگر تصمیم گرفته شده اجرایی شود، اتفاق خوبی خواهد افتاد. خودروسازان متوجه شدند که وقت آن رسیده است که تغییر جدی در کیفیت خودرو اعمال کنند. دوران اینکه کاپوت و چراغ خطر را جابه‌جا کنند و اسم آن را محصولی جدید بگذارند، گذشته است. پلتفرم باید تغییر کند، سامانه‌ها و سیستم‌های ایمنی ارتقا یابد، در مصرف سوخت و آلاینده‌ها تغییر جدی داده شود و برای ایمنی سرنشینان، استحکام اتاق و بدنه خودرو تغییری جدی پیدا کند.

آمار بالای حریق خودروها

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: اینکه با برخورد، دو خودرو به سرعت آتش می‌گیرند اصلاً پذیرفته نیست. آمار و درصد حریق خودروها چه خودبه‌خود و چه بر اثر تصادف بسیار بالا است. در تصادف لرستان که در ایام نوروز رخ داد، هشت نفر زنده در آتش سوختند و دو وسیله دچار حریق شد؛ چه کسی می‌خواهد جواب این اتفاقات را بدهد؟

وی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا خطای انسانی پذیرفته شده است. انسان ممکن است خطا داشته باشد، اما مجازات یک خطا نباید مرگ باشد و یک نفر و همراهان او جان خود را از دست بدهند. خطا پذیرفته شده است، راه و خودرو باید قابلیت این را داشته باشند که بتوانند آن خطا را جبران کنند؛ اما این اتفاق نمی‌افتد. بخشی از راه‌ها دارای مشکل‌هایی است که قابل بخشش نیست؛ معضلات مربوط به خودروها نیز نیازی به گفتن ندارد.

افزایش ایمنی خودروها، راه‌ها و اعمال مقررات و بهبود رفتار رانندگان

به گزارش ایمنا، افزایش تصادفات ابعاد ثانویه وسیعی دارد. فقدان نیروی انسانی جوان یک جامعه، آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصدومیت‌های شدید، معلولیت‌ها، بی‌سرپرستی خانوارها و فقر اقتصادی، افسردگی و اختلالات روان‌شناسی ناشی از دست دادن افراد در تصادفات، آنقدر آسیب‌زا است که باید برای کاهش هر چه بیشتر تصادفات تلاش کرد. برخی از کشورها مانند سوئد، آمار صفر ارائه دادند؛ یعنی در راستای انجام اقداماتی قرار گرفته‌اند که هیچ فردی در تصادفات کشته نشود. لازمه این موضوع، افزایش ایمنی خودروها و ارتقای آن‌ها، ارتقای ایمنی راه‌ها، اعمال مقررات و بهبود رفتار رانندگان است که باید در راستای کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها در دستور کار قرار گیرد. نتیجه هر خطا از سمت راننده، نباید مرگ باشد زیرا خطا همواره وجود دارد. نمی‌توان خطا را از رانندگان گرفت؛ اما اگر راننده خطایی مرتکب شد، باید راه و خودرو به قدری ایمن باشد که منجر به مرگ راننده و سایر سرنشینان نشود.

کد خبر 569208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.