واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

بازار بورس امروز با رشد هفت هزار ۴۰۸ واحدی توانست به محدوده یک میلیون ۴۷۵ هزار ۵۲ واحد برسد، در بازار بورس ۲۸۰ نماد و در بازار فرابورس ۸۹ نماد روند مثبت داشتند، شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۴۷ واحدی به محدوده ۲۰ هزار ۳۹۰ واحد رسید.

بیشترین نمادهای تأثیرگذار مثبت در بازار بورس امروز به ترتیب فارس، نوری، وغدیر، تاپیکو، همراه بودند و نمادهای خودرو، کچاد، ومعادن و وساپا بیشترین تأثیر منفی را بر بازار امروز داشتند.

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با هفت هزار ۴۰۸ واحدی به سطح یک میلیون ۴۷۵ هزار ۴۷۵ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار ۳۴۱ واحدی در سطح ۳۹۰ هزار ۹۸۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۵۰ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۸۶ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۸۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۸۹

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۴۷ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۳۹۰ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۷۳ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۹۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۵۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۲ هزار ۴۹۵ و ۶۲ هزار ۷۸۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد ۶۵۰ و سه میلیارد ۴۷۷ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معاملات سهام

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

بیشترین حجم معاملات سهام

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

بیشترین تغییرات مثبت

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

بیشترین افت قیمت

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

شاخص‌ها

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

حمایت: یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

پیش بینی: حرکت به سمت مقاومت یک میلیون ۵۰۰ هزار واحدی

مهم ترین‌های بازار

افزایش تدریجی دامنه نوسان، روند معاملات امروز را تغییر داد

بر اساس تصمیم سازمان بورس اوراق بهادار، از فردا دوشنبه (۲۹ فروردین‌ماه)، بخشنامه افزایش تدریجی دامنه نوسان در معاملات سهام اجرا می‌شود. این اقدام متولیان بورس که از دیرباز خواسته فعالان بازار سرمایه بود، تأثیر مثبت روی روند معاملات امروز گذاشت و جریان منفی صبح، جای خود را به افزایش تقاضا و در نهایت رشد ۷۴۰۰ واحدی شاخص کل داد. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه به آرامش نسبی بازگشته و با کاهش نوسانات، در حال ترمیم است.

امکان افزایش دامنه نوسان نمادهای بورسی با درخواست بازار گردان

با تصویب ضوابطی امکان افزایش حداکثر تا دو برابر دامنه نوسان عادی نمادهای بورسی با درخواست بازار گردان میسر شد. مهدی زمانی سبزی، معاون عملیات بازار با بیان مطلب فوق گفت:

مطابق مفاد ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازار گردانی در بورس تهران، بازار گردان می‌تواند در دوره فعالیت بازار گردانی، درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را که نباید از حالت عادی کمتر باشد را به بورس پیشنهاد دهد.

از آنجا که سازمان بورس میزان تغییر دامنه نوسان و تغییر پارامترهای بازار گردانی را برعهده شرکت بورس گذاشته است، ضوابط مربوطه تهیه و به تصویب هیئت مدیره بورس تهران رسید. بر این اساس افزایش دامنه نوسان موضوع این ماده پس از ارائه درخواست بازار گردان و تأیید مدیرعامل بورس تهران، مشروط به اجرا در دوره زمانی معین حداکثر تا دو برابر دامنه نوسان مجاز امکان پذیر است. بازار گردانی امکان ارائه این درخواست و دریافت مجوز موضوع این ماده را دارد که حداقل سه ماه در نماد مورد درخواست عملیات بازار گردانی انجام داده باشد و در ۷۰ درصد روزهای فعالیت خود طی سه ماه گذشته در سمت بازار گردانی نماد مورد نظر، به طور کامل تعهدات خود را ایفا کرده باشد.

در صورت وجود چند بازار گردان در یک نماد، موافقت تمام بازارگردان‌های فعال در نماد مربوطه در خصوص افزایش دامنه نوسان الزامی است. در این صورت تعهدات بازار گردانی شامل حداقل حجم معاملات و حداقل حجم سفارش انباشته برای تمامی بازارگردان‌ها، حداقل به نسبت میزان رشد دامنه نوسان جدید نسبت به دامنه نوسان قبلی افزایش می‌یابد.

درآمد فصلی قچار در سال ۱۴۰۰

شرکت‌های قند و شکر سال‌های مالی متفاوتی دارند و تعداد کمی از آن‌ها منتهی به پایان اسفند هستند؛ فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با درآمد ۲۵۰.۹ میلیارد تومانی در زمستان افزایش قابل توجه ۲۱۸ درصدی نسبت به دوره مشابه قبلی داشته و ۲۹ درصد بیشتر از پاییز درآمد ساخته است. روند درآمدزایی قچار از ابتدا تا انتهای ۱۴۰۰ روند اکیداً صعودی داشته بنابراین پایین‌ترین درآمد فصلی در بهار و بالاترین در زمستان به دست آمده است.

بورس کالا، خودرو را از وضعیت چند قیمتی خارج می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا منجر به افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو می‌شود. با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو از وضعیت دو و چند نرخی خارج می‌شود. در این شرایط فرایند قرعه کشی خودرو هم حذف خواهد شد.

اتیلن همچنان کاهشی بوده و در قیمت ۱،۳۶۱ دلار معامله شد

طی هفته‌های اخیر تقاضا برای خرید اتیلن آسیا کم بود و در این هفته نیز گزارشاتی مبنی بر میزان کافی این محصول در بازار و موجودی‌های انبارها منتشر شد که همین امر سبب افت بیشتر قیمت این محصول شد.

شرکت اگزون‌موبیل نیز تصمیم دارد تا کراکر شماره ۱ خود را تا پایان ماه آوریل به مدت یک ماه تعطیل کند. این کراکر واقع در سنگاپور بوده و ظرفیت تولید سالانه ۹۰۰ هزار تنی دارد.

مهم‌ترین‌های بازار جهانی

تحلیل بازار جهانی پلی اتیلن

در این هفته بحث‌های محدودی در مورد واردات پلی‌اتیلن در چین وجود داشت، زیرا قرنطینه‌ها در بخشی از چین منجر به محدودیت عملیات در برخی بنادر از جمله شانگهای شده است. واردکنندگان به دلیل قیمت‌های داخلی پایین‌تر علاقه چندانی به خرید نشان ندادند در حالی که تولیدکنندگان به دلیل قیمت نفت خام، پیشنهادات خود را ثابت نگه داشتند و در نتیجه شکاف خرید و فروش گسترده‌ای ایجاد شده است.

در جنوب شرقی آسیا، قیمت‌های واردات پلی‌اتیلن ثابت تا نرم بود و فعالیت تجاری به دلیل تعدادی از تعطیلات عمومی در سراسر منطقه از جمله جمعه خوب در سنگاپور، اندونزی و فیلیپین و جشنواره سونگ کران در تایلند کاهش یافت. برخی از خریداران دیدگاه نزولی نسبت به بازار دارند و تمایلی به انجام معامله ندارند که نشان دهنده این است که موجودی کافی در انبارهای خود دارند. محدودیت سرمایه در گردش ناشی از خریدهای با قیمت بالاتر در هفته‌های اخیر بر تقاضا برای واردات تازه در هند نیز تأثیر گذاشته و برخی واردکنندگان نیز بحث خرید را به دلیل نوسانات قیمت بالادستی به تعویق انداخته‌اند و نتیجتاً تقاضا وضعیت مناسبی ندارد. قیمت پلی اتیلن در کشورهای مدیترانه شرقی (East Med) و کشورهای شورای همکاری خلیج (GCC) در این هفته ثابت بود، زیرا فعالیت بازار کمی در ماه رمضان رخ داد.

نقشه بازار

واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان

کد خبر 569110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.