عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۸ فروردین

در این بسته خبری در مورد گوشی جدید وان پلاس با باتری پنج هزار میلی آمپری به بازار می‌آید و اولین تراشه سه نانومتری TSMC به‌زودی وارد خط تولید انبوه خواهد شد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

هدفونی که سیگنال‌های مغزی را ثبت می‌کند

یک شرکت برآمده از دل گوگل با نام "نسکت‌سنس"(NextSense) در حال کار بر روی یک جفت هدفون بی‌سیم است که می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی مغز را برای مطالعه خواب و بیماری‌های عصبی ثبت کند.

شاید این هدفون‌ها ناخوشایند به نظر برسند اما می‌توانند مطالعه مغز را بسیار ساده‌تر کنند. هدف بزرگ‌تر آنها ثبت نوار مغزی به صورت آسان‌تر و راحت‌تر است که معمولاً محققان برای ثبت آن باید الکترودهایی را روی پوست سر مراجعه‌کننده قرار دهند. به گفته‌ی این استارتاپ، این هدفون‌ها نه تنها با ایجاد روش‌های غیرتهاجمی برای مطالعه سیگنال‌های مغزی بلکه با پیش‌بینی احتمال بروز تشنج می‌توانند زندگی کسانی که از این عارضه رنج می‌برند را متحول کنند.

"آلن لیوی"(Allan Levey)، رئیس مرکز سلامت مغز دانشگاه اموری که به این استارتاپ در آزمایش دستگاه‌ها کمک می‌کند به پایگاه وایرد گفته است: ما در مورد فشار خون، کلسترول و سیستم تنفسی خود اطلاع داریم و آنها را مرتب مورد بررسی قرار نمی‌دهیم.

گوشی جدید وان پلاس با باتری پنج هزار میلی آمپری به بازار می‌آید

شرکت وان پلاس قصد دارد موبایل «وان پلاس نورد CE 2 Lite 5G» را عرضه کند که طبق گزارش‌ها مجهز به باتری پنج هزار میلی آمپری و دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی است.

شرکت چینی وان پلاس طی روزهای گذشته عرضه موبایل «وان پلاس 10R» در هند را در تاریخ ۲۸ آوریل تایید کرد. همراه این دستگاه از موبایل «وان پلاس نوردCE 2 Lite 5G» نیز رونمایی می شود.

این شرکت قبل از عرضه موبایل تیزری را منتشر کرده که طراحی «وان پلاس نوردCE 2 Lite 5G» را نشان می دهد.

به نظر می رسد دکمه خاموش و روشن این موبایل در بخش کناری آن همراه یک اسکنر اثر انگشت قرار دارد.

ماژول دوربین همراه سه لنز و یک فلاش در پشت دستگاه قرار دارند. علاوه بر آنچه گفته شد این دستگاه مجهز به باتری ۵هزار میلی آمپری و قابلیت شارژ سریع ۳۳ واتی است.

اوپرا «مرورگر کریپتو» خود را برای iOS عرضه کرد

کمپانی نرم‌افزاری اوپرا پروژه مرورگر رمزارز یا Crypto Browser خود را روی iOS هم آورد. این مرورگر پیش از این برای مک، ویندوز و اندروید موجود بود و در کنار ایجاد دسترسی کاربرپسند به خدمات Web3، دارای یک والت داخلی نیز هست.

همانطور که توسط کمپانی اوپرا نیز مورد اشاره قرار گرفته، استاندارد Web3 که یک فناوری بر مبنای بلاکچین است، طی سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این گسترش به شکل تصاعدی در حال افزایش است. همین امر موجب شد تا کمپانی اوپرا در نهایت روی ساخت یک مرورگر اختصاصی برای کاربران حوزه رمزارز و سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری کند.

«توجه به Web3 در حال افزایش است. پروژه مرورگر رمزارز اوپرا جهت ساده‌سازی تجربه کاربر در فضای Web3 راه افتاده که برای کاربران عادی گیج‌کننده محسوب می‌شود. اوپرا بر این باور است که برای بهره‌برداری از حداکثر قابلیت‌های Web3 و استفاده گسترده از آن، روش استفاده از فناوری مذکور نیز باید آسان باشد.»

نسخه TV اندروید ۱۳ به دو قابلیت جدید و کاربردی مجهز می‌شود

به نظر می‌آید نسخه TV اندروید ۱۳ قابلیت‌های جدیدی را برای تلویزیون‌های هوشمند به ارمغان آورده تا عملکرد این محصولات را تا حد زیادی بهبود دهد.

اگرچه هنوز چند ماه دیگر تا عرضه رسمی اندروید ۱۳ باقی مانده است. اما به تازگی دو ویژگی مهم این سیستم‌عامل برای تلویزیون‌های هوشمند افشا شده که به این دستگاه‌ها امکان می‌دهد مصرف انرژی را کاهش داده و همچنین حالت تصویر در تصویر (PiP) را بهبود بخشند.

اندروید ۱۳ قابلیت جدیدی به نام استاندبای کم مصرف یا Low Power Standby را در اختیار تلویزیون‌های هوشمند قرار می‌دهد تا مصرف انرژی را تا حد چشمگیری کاهش دهند.

بروزرسانی اندورید ۱۲ برپایه رابط کاربری One UI 4.1 برای گلکسی A32 عرضه شد

بروزرسانی جدید میان‌رده سامسونگ تغییرات زیادی را در رابط کاربری این گوشی هوشمند ایجاد می‌کند.

گوشی سامسونگ گلکسی A32 5G که ژانویه سال قبل میلادی معرفی شد از اندروید ۱۱ برپایه رابط کاربری One UI 4.0 بهره می‌برد. حالا براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، بروزرسانی جدید اندورید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 برای میان‌رده سامسونگ منتشر شده است که باعت تغییرات زیادی در رابط کاربری آن می‌شود و قابلیت‌های جدیدی را نیز به گلکسی A32 اضافه می‌کند.

همراه با این بروزرسانی همچنین پچ امنیتی مارس ۲۰۲۲ نیز برای گلکسی A32 عرضه خواهد شد تا این گوشی هوشمند نیز به اخرین پچ امنیتی غول فناوری کره جنوبی مجهز شود. شایان ذکر است که بروزرسانی One UI 4.1 با فریمور A326BXXU۴BVC۸ در تایلند در حال عرضه است ولی انتظار می‌رود کاربران سایر مناطق نیز به زودی بروزرسانی اندروید ۱۲ و One UI 4.1 را دریافت کنند.

اولین تراشه سه نانومتری TSMC به‌زودی وارد خط تولید انبوه خواهد شد

شرکت TSMC سازنده تراشه‌های پرچمدار اپل و مدیاتک اعلام کرده است که تولید انبوه اولین تراشه ۳ نانومتری را از نیمه دوم سال جاری شروع خواهد کرد.‌

سی‌سی وای (CC Wei) مدیر اجرایی TSMC تائید کرده است که این شرکت تولید انبوه تراشه‌های مبتنی بر فناوری سه نانومتری (N3) را از نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد و تولید تراشه‌های دو نانومتری (N2) احتمالاً از سال ۲۰۲۵ شروع خواهد شد.

وای گفته است که فناوری سه نانومتری TSMC مطمئناً نیازهای مشتریان برای دسترسی به عملکرد پردازشی بالاتر و مصرف بهینه‌تر انرژی نسبت به مدل‌های قبلی را برآورده خواهد کرد. او همچنین اضافه کرده است که فناوری سه نانومتری TSMC در مقایسه با فناوری‌های پنج و هفت نانومتری این شرکت، تقاضای بیشتری از سوی شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند داشته است.

سامسونگ امسال احتمالاً فقط پنل OLED آیفون ۱۴ پرو ۶٫۱ اینچی را تولید می‌کند

طبق گزارش‌های منتشرشده، اپل در تولید گوشی‌های سری آیفون ۱۴ خود، تنها برای یکی از مدل‌های این سری منحصراً از فناوری OLED سامسونگ استفاده می‌کند.

اپل از سال ۲۰۱۷ تا به حال پنل‌های OLED گوشی‌های هوشمند خود را از سامسونگ خریداری کرده است، اما حالا به نظر می‌رسد که غول کوپرتینویی قصد دارد وابستگی خود را به غول کره‌ای کاهش دهد. به گزارش Phonearena، یکی از کارشناسان صنعت تولید نمایشگرها به نام راس یانگ، که اکثر پیش‌بینی‌هایش درست و دقیق است اعلام کرد که سامسونگ فقط برای یکی از مدل‌های آیفون ۱۴ به‌تنهایی پنل OLED تولید می‌کند.

سامسونگ تولیدکننده‌ای پیشرو در زمینه‌ی نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، البته سایر تولیدکنندگان نیز تلاش می‌کنند تا بتوانند به تأمین‌کننده‌ای قابل رقابت با سامسونگ تبدیل شوند. این شرکت سال گذشته تنها تأمین‌کننده پنل‌های OLED با فناوری اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) و ترانزیستورهای فیلم‌نازک TFT برای آیفون ۱۳ پرو و ‌پرو مکس بود و اپل در تولید آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی از پنل‌های ساخت ال‌جی و BOE استفاده کرد.

کد خبر 569072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.