صلاحیت داوطلبان مدیریت بانک‌ها بررسی می‌شود

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد: از این پس، بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موکول به شرکت در آزمون‌های مربوطه و اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای مرتبط خواهد بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی نحوه اعطای گواهینامه‌های حرفه‌ای بانکداری برای داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را ابلاغ کرد.

گواهینامه‌های شش گانه طراحی شده و لازم برای بررسی صلاحیت داوطلبان تصدی هر یک از سمت‌های مدیریتی در مؤسسات اعتباری عبارتند از «اصول بانکداری ۱»، «اصول بانکداری ۲»، «حسابرسی داخلی مؤسسات اعتباری»، «مدیریت ریسک مؤسسات اعتباری»، «مدیریت فناوری اطلاعات مؤسسات اعتباری» و «گواهینامه حرفه‌ای بانکداری اسلامی» که به تأیید «کمیته گواهینامه‌های حرفه‌ای بانکداری بانک مرکزی» رسیده است. سایر اقدامات لازم در این خصوص نیز در دستور کار قرار دارد که به محض حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

بدیهی است از این پس، بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موکول به شرکت در آزمون‌های مربوط و اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای مرتبط خواهد بود؛ بنابراین انجام مصاحبه تخصصی به ویژه برای داوطلبان تصدی سمت عضو هیأت مدیره، مدیرعامل و قائم‌مقام مدیرعامل مؤسسات اعتباری از تاریخ زمانی مشخصی که متعاقباً اعلام خواهد شد، منوط به ارائه گواهینامه‌های حرفه‌ای مربوط است.

همچنین اعطای گواهینامه‌های حرفه‌ای یاد شده به داوطلبان منوط به کسب حد نصاب امتیاز در آزمون استاندارد متمرکز در این خصوص است. البته داوطلبان می‌توانند برای کسب آمادگی شرکت در آزمون مربوطه و بنا به شرایط و صلاحدید خود از دوره‌های آموزشی نیز بهره‌برداری کنند.

در پایان این بخشنامه تاکید شده است، پس از برگزاری هر آزمون، امکان بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مرتبط با آزمون مذکور، بدون گواهینامه مربوطه وجود نخواهد داشت.

بر این اساس با توجه به فراهم شدن امکان برگزاری اولین دوره آزمون‌های مربوط به داوطلبان عضویت در کمیته ریسک و همچنین داوطلبان تصدی سمت مدیر ارشد واحد ریسک بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، مقتضی است مدارک و مستندات مربوط به داوطلبان مذکور به اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی به عنوان دبیرخانه کمیسیون‌های مسؤول در این خصوص ارسال شود. زمان برگزاری آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای مرتبط با داوطلبان عضویت در کمیته ریسک و تصدی سمت مدیر ارشد واحد ریسک در آینده به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است مطابق با بند (۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏-۵) «دستورالعمل نحوه‌ی احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری» و بند (۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏-۵) «دستورالعمل تأیید صلاحیت و عزل یا هرگونه تغییر مدیران و اعضای کمیته‌های ریسک، حسابرسی داخلی و رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) مؤسسات اعتباری» یکی از شرایط احراز صلاحیت داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی مقرر در ضوابط یاد شده، برخورداری از گواهینامه‌های حرفه‌ای مربوطه است. بر این اساس، طراحی گواهینامه‌های حرفه‌ای بانکداری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اقدامات لازم برای صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای مذکور انجام پذیرفت.

کد خبر 568737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.