رکود صنایع دستی لرستان به دلیل مشکلات اقتصادی

کارشناس صنایع دستی و میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی، دلیل اصلی رکود صنایع دستی لرستان است، گفت: شهرداری می‌تواند با ایجاد خانه‌های خلاق، فرهنگ‌سراها و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی از صنعتگران صنایع دستی حمایت کند.

عباس حمزه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دلایل زیادی برای رکود صنایع دستی نه فقط در استان بلکه در کل کشور وجود دارد، اظهار کرد: در گذشته صنایع دستی در زندگی مردم کارایی داشته است، اما با روند رو به‌رشد صنعت این هنر هنرمندان کارایی خود از دست داده البته بهترین راه برای اینکه صنعتگران بتوانند به کار و فعالیت خود ادامه دهند این است که خود را با زندگی امروزی وفق داده و تولیداتشان به روز شود.

وی مشکلات مالی و اقتصادی تولیدکنندگان صنایع دستی در استان را از دلایل مهم رکود صنایع دستی این استان دانست و افزود: برای رفع این مشکل ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به صنعتگران تا حدودی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

این کارشناس صنایع دستی، دسترسی نداشتن تولید کنندگان به مواد اولیه مرغوب و با کیفیت را از دیگر عوامل رکود صنایع دستی دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مواد اولیه که در استان مورد مصرف تولیدکنندگان صنایع دستی قرار می‌گیرد پشم است که در استان با کیفیت بسیار خوب تولید می‌شود، اما متأسفانه این پشم در استان فرآوری نمی‌شود و به صورت خام از استان خارج و به استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود که پس از ریسیده شدن رنگ می‌شود و چندین برابر قیمت به خود استان برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: در سایر رشته‌ها نیز این مشکل وجود دارد که تأمین این مواد اولیه صنایع دستی می‌تواند یکی از راه‌های بسیار مؤثر در خروج صنایع دستی استان از رکود باشد.

گام‌های عملی میراث فرهنگی برای اجرایی کردن برند صنایع دستی لرستان

حمزه‌ای تاکید کرد: میراث فرهنگی در اولین گام برای خروج از رکود صنایع دستی که شاید جز اولین استان‌ها نیز هست اقدام به برندسازی صنایع دستی از سال ۹۶ کرده است، استراتژی توسعه برند صنایع دستی استان البته شاخه دست‌بافته‌ها تدوین، تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

به گفته وی برندی برای این دست‌بافته ها در نظر گرفته شده که مراحل ثبت را می‌گذراند و اگر اعتبار برای برند سازی تأمین شود، سال آینده گام‌های عملی برای اجرایی کردن برند صنایع دستی لرستان و انجام تبلیغات برای شناساندن آن به جامعه را انجام خواهیم داد.

گام‌های عملی میراث فرهنگی برای اجرایی کردن برند صنایع دستی لرستان

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی در اولین گام برای خروج از رکود صنایع دستی که شاید جز اولین استان‌ها نیز هست اقدام به برند سازی صنایع دستی از سال ۹۶ کرده است. استراتژی توسعه برند صنایع دستی استان البته شاخه دست‌بافته‌ها تدوین، تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

به گفته حمزه‌ای، برندی برای این دست‌بافته ها در نظر گرفته شده که مراحل ثبت را می‌گذراند که اگر اعتبار برای برند سازی تأمین شود، سال آینده گام‌های عملی برای اجرایی کردن برند صنایع دستی لرستان و انجام تبلیغات برای شناساندن این برند به جامعه را انجام خواهیم داد.

این کارشناس صنایع دستی، اظهار کرد: از دیگر اقدامات مؤثر میراث فرهنگی برای رونق صنایع دستی استان آموزش اصولی و علمی صنایع دستی به جامعه هدف به‌خصوص تولیدکنندگان است تا کیفیت محصولات بالا برود.

وی ادامه داد: باید طراحی محصول به تولید کنندگان آموزش داده شود، هر چند این اقدامات توسط میراث انجام شده، اما واقعیت این است که بودجه آموزشی صنایع دستی استان متأسفانه جواب‌گوی این حجم از کارها نیست و آثار با کیفیتی باید خلق شود که در شأن صنایع دستی و هنرمندان استان باشد.

حمزه‌ای تاکید کرد: انجام این اقدام با بودجه و اعتبار اندک ممکن نیست، علاوه بر آن دسترسی آسان هم به استادکاران مطرح در حوزه صنایع دستی آن‌چنانی که باید نداریم و برای بسیاری از رشته‌ها مجبوریم از استان‌های هم‌جوار یا بعضاً استان‌های دیگر استاد دعوت کنیم.

لزوم حمایت شهرداری در ایجاد بازارچه‌ها

وی با بیان اینکه عزم جدی برای آموزش صنایع دستی به خصوص شاغلان صنایع دستی این است که بتوانند محصولات و هنر خود را ارتقا دهند، خاطرنشان کرد: عموم مردم و علاقه‌مندان به این رشته‌ها نیز در صورت برگزاری دوره‌های آموزش عمومی صنایع دستی توسط اداره کل میراث فرهنگی می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند.

این کارشناس صنایع دستی و میراث فرهنگی گفت: شهرداری می‌تواند با ایجاد خانه‌های خلاق، فرهنگ‌سراها، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی از صنعتگران صنایع دستی حمایت کند چرا که این قشر علاوه بر اینکه میراث‌دار بخشی از میراث معنوی استان و کشور هستند با یک هزینه بسیار کم هم می‌توانند ایجاد اشتغال کنند.

وی اظهار کرد: شهرداری می‌تواند در این مسیر با ایجاد بازارچه‌ها و حمایت‌هایی از این قبیل و یا حتی در اختیار گذاشتن فضاهای فرهنگی شهرداری مانند پارک‌ها، فرهنگ‌سراها و… برای رشد و توسعه این صنایع گام بردارد.

حمزه‌ای ادامه داد: متأسفانه آن‌چنان که باید و شاید تعاملی با شهرداری وجود ندارد که امیدواریم در سال‌ها و ماه‌های آینده بتوانیم همکاری متقابل و خوبی در این حوزه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه شهر بروجرد به عنوان «شهر ملی ورشو سازی» به ثبت رسید که این موفقیت حاصل همکاری و تعامل شهرداری بروجرد با اداره کل میراث فرهنگی بود.

این کارشناس ابراز امیدواری کرد: شهرداری‌های دیگر مناطق استان نیز تعامل و همکاری خوبی داشته باشند تا بتوانیم در پیشبرد اهداف صنایع دستی و هنرهای سنتی که میراث معنوی و ملی این استان است گام برداریم.

وی با بیان اینکه بدون‌شک بازارچه‌ها و مراکز عرضه می‌توانند محلی برای نمایش صنایع دستی و عرضه به علاقمندان و مرکز تجمع هنرمندان صنایع دستی، تبادل تجربیات و هنر صنعتگران صنایع دستی باشد، افزود: این اتفاق را در بازارچه‌های صنایع دستی خرم‌آباد و بروجرد شاهد هستیم.

حمزه‌ای تاکید کرد: تجمع صنعتگران صنایع دستی در یک محل به‌عنوان بازارچه صنایع دستی علاوه بر ایجاد یک مکان فرهنگی و یک محل برای عرضه محصولات اصیل صنایع دستی باعث تبادل بسیار خوب تجربه کاری و هنری میان صنعتگران استان و رشد و ارتقا فنی و کیفی محصولات آنها خواهد شد.

کد خبر 568708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.