تنظیم تخصصی دادخواست توسط وکیل

بر اساس قانون آئین دادرسی مدنی، در کلیه دعاوی حقوقی، خواهان برای اعلام خواسته خود به محضر دادگاه، الزاماً باید دادخواست خود را تقدیم مرجع قضائی نموده و شروع رسیدگی به دعوای او با تقدیم دادخواست آغاز خواهد شد.

در قانون، برای تنظیم دادخواست، شرایط شکلی خاصی تعیین گردیده است که اگر دادخواست طبق این شرایط تنظیم نگردد، دادخواست مذکور از ناحیه دادگاه رد خواهد شد.

دادخواست، یک فرم چاپی مخصوص دارد که خواهان با تکمیل موارد ذکر شده در آن، اقامه دعوا می‌نماید. ماده ۵۱ قانون آئین دادرسی مدنی، شرایط شکلی خاصی مثل قید آدرس اقامتگاه خوانده و خواهان را برای تکمیل دادخواست، تعیین نموده است.

طریقه نگارش و تنظیم دادخواست، نکات بسیار مهمی دارد که نباید از آن غافل بود. زیرا عدم رعایت این الزامات موجب خواهد شد که به دعوای مورد نظر رسیدگی نشود. خواهان یا وکیل او قادرند فرم دادخواست را تکمیل کرده و از این جهت، منع قانونی برای هیچکدام از آن‌ها وجود ندارد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع کامل از نحوه تنظیم و ارسال دادخواست حقوقی، به {مجموعه حقوقی بنیاد وکلا} مراجعه کرده و از مطالب و مشاوره‌های تخصصی در خصوص تنظیم دادخواست و صدها عنوان مختلف حقوقی دیگر استفاده نمائید. همچنین با مطالعه این مطالب مطمئناً تا حد مطلوبی اطلاعات شما در خصوص تنظیم دادخواست بروزتر خواهد شد.

دادخواست چیست؟

مطابق ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی مدنی، شروع رسیدگی در دادگاه‌ها مستلزم تقدیم دادخواست بوده و دادخواست باید به دفتر دادگاه صالح ارسال شود.

همچنین به موجب ماده ۲ قانون آئین دادرسی مدنی، هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوایی رسیدگی نماید، مگر اینکه شخص ذی نفع، وکیل، قائم مقام یا نماینده قانونی او، رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست کرده باشد.

دادخواست، باید به زبان فارسی نگارش یابد. تنظیم دادخواست به لحاظ شکلی، اهمیت فراوانی دارد و مواردی که باید به لحاظ شکلی، رعایت گردد در قانون، تعیین شده‌است.

امروزه، طبق روال سابق فرم کاغذی دادخواست وجود ندارد و خواهان دعوا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، مراجعه کرده و با تکمیل اطلاعات به شکل آنلاین و الکترونیکی، دادخواست خود را ثبت کند و سپس دادخواست، برای معاونت ارجاع دادگاه صالح ارسال شده و این معاونت دادخواست‌ها را به ترتیب برای شعب دادگاه ارسال خواهد کرد.

اما نحوه تنظیم یک دادخواست نیز نکات خاص و منحصر به خود را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در خصوص موضوعات و مسائل کلیدی مربوط به تنظیم دادخواست، مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا را از دست ندهید. یک مشاوره سریع و آسان قطعاً از مشکلات طولانی و سنگین آینده جلوگیری خواهد کرد.

تنظیم تخصصی دادخواست توسط وکیل

نحوه نگارش یک دادخواست حقوقی

برای تنظیم یا نوشتن دادخواست حقوقی باید مجموعه‌ای از نکات حقوقی رعایت شده تا دادخواست مربوطه بدون مشکل به مرجع قضائی ارجاع گردد و نسبت به موضوع خواسته رأی نهایی صادر شود.

بسیاری از افراد در نوشتن دادخواست عجله نموده و یا از مشاوره حقوقی افراد متخصص استفاده نمی‌کنند. این امر موجب می‌شود، تعداد زیادی از دادخواست‌ها در همان جلسه اول رسیدگی با صدور قرار رد دعوی مواجه گردند.

لذا نحوه نگارش دادخواست حقوقی بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که قصد تنظیم دادخواست را دارید حتماً به موارد زیر توجه کنید:

  • ذکر کلیه خوانده‌ها:

در نوشتن دادخواست باید توجه شود که حتماً کلیه خوانده‌های مربوط به آن پرونده باید طرف دعوا قرار گیرند، در غیر این صورت دادخواست رد خواهد شد.

  • اقامتگاه خوانده‌ها

اقامتگاه خوانده یکی از اصلی‌ترین نکات در تنظیم دادخواست بوده، زیرا مرجع صالح رسیدگی به موجب این آدرس تعیین می‌گردد. سعی کنید حتماً آدرس خوانده را در هنگام ثبت دادخواست وارد نمائید.

در صورتی که خوانده مجهول‌المکان باشد، پرونده دچار دشواری‌های متعددی از جمله انتشار دو نوبت آگهی روزنامه کثیرالانتشار خواهد شد.

  • موضوع خواسته

هنگام نوشتن دادخواست، کلیه موارد مربوط به موضوع خواسته باید در دادخواست قید گردد. زیرا دادگاه صرفاً به موضوعات قید شده در موضوع رسیدگی خواهد کرد.

  • استناد به مواد قانونی

استناد به مواد قانونی نیز یکی از نکات مهم در تنظیم دادخواست است. به همین منظور، توصیه می‌گردد که حتماً کار نوشتن دادخواست را به یک وکیل با تجربه واگذار نمائید.

  • ذکر مدارک و دلایل

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در تنظیم دادخواست رعایت شود، ذکر کردن تمامی ادله ابرازی است که به ضمیمه دادخواست به مرجع صالح ارائه خواهد شد. مثلاً چنانچه سند، فاکتور، مبایعه نامه، رسید و یا هر دلیل و مدرکی برای اثبات ادعای خود دارید، باید در قسمت مربوطه ذکر نمائید.

در صورتی که برای دفاع از پرونده خود قصد استفاده از شهود را دارید، باید حتماً در بخش ادله به آن اشاره نمائید و استماع شهادت شهود به همراه نام شاهدان در متن دادخواست ذکر شود.

حال چنانچه سوالی در خصوص مسائل مرتبط با تنظیم دادخواست یا موضوعات مرتبط حقوقی دارید، حتماً از طریق [[مشاوره حقوقی آنلاین یا حضوری بنیاد وکلا]] استفاده نمائید تا از میان هزاران وکیل و متخصص حقوقی، مشاوری را که به کارتان می‌آید انتخاب کنید و از او بهترین راهکار قانونی را برای حل و فصل مشکل حقوقی خویش مطالبه نمائید.

تمامی مسائل حقوقی دارای جزئیات و پیچیدگی‌های فراوانی هستند که در اکثر مواقع عدم آگاهی نسبت به آن‌ها موجب پایمال شدن حقوق فردی یا جمعی طرفین دعوا خواهد شد.

کد خبر 568437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.