برای ۶ماه انسولین در انبارها موجود است/کمبود انسولین قلمی گلارژین در کشور نداریم

مدیرکل اداره داروی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه کمبود داروهای ژنریک در کشور وجود ندارد، گفت: درحال‌حاضر انسولین گلارژین که اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع انسولین است، برای حداقل شش‌ماه در انبارهای ما موجود است و کمبودی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حمیدرضا اینانلو» درباره وضعیت انسولین در بازار، اظهار کرد: درحال‌حاضر کشور از نظر داروهای ژنریک کمبودی ندارند؛ باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که انسولین با برندهای مختلفی در دنیا تولید می‌شوند و انسولین گلارژین که اصلی‌ترین نوع انسولین و پرمصرف‌ترین نوع آن است، برای حداقل شش ماه در انبارهای ما موجود است.

وی با اشاره به تولید انسولین گلارژین با برندهایی مانند «توئجو»، «لانتوس» و «بازالین» افزود: ممکن است در یک مقطع زمانی یک برند خاص به دلیل وضعیت بازاریابی و فروش یا تصمیم واردکننده، کمتر وارد شود یا محموله دیرتر به دست مصرف کننده برسد، اما به طور کلی هیچ کمبودی در خصوص انسولین قلمی گلارژین در کشور وجود ندارد.

مدیرکل اداره دارو وزارت بهداشت، وظیفه سازمان غذا و دارو را تأمین داروهای مورد نیاز بیماران و حمایت از تولیدات داخلی دانست و گفت: اولویت ما تأمین داروهای بیماران است؛ از همین رو با تأمین حداقل ۶ ماه انسولین مورد نیاز بیماران، نباید نگرانی از کمبود این دارو داشته باشیم.

داروخانه‌داران: فقط یک برند خاص کمبود دارد

مسئول فنی یکی از داروخانه‌های شرق تهران نیز در این وضعیت توزیع انسولین در بازار گفت: مشکلی در خصوص تأمین انسولین وجود ندارد؛ اما یک برند خاص انسولین با عنوان «توئجو» دارای کمبود است که بیماران می‌توانند از نوع دیگر انسولین استفاده کنند.

به گفته این مسئول فنی در خصوص کمبود انسولین در ابتدا باید توجه داشت که منظور از کمبود انسولین، کمبود انسولین قلمی است؛ در گذشته بیماران دیابتی از انسولین ویالی استفاده می‌کردند. این انسولین‌ها با سرنگ به بیمار تزریق می‌شود، با گذشت زمان و آمدن انسولین‌های قلمی به بازار، سرعت استفاده از این انسولین‌ها به دلیل سادگی مصرف شدت گرفت و اکنون بیشتر بیماران دیابتی از انسولین قلمی استفاده می‌کنند؛ بنابراین انسولینی که کمبود آن مطرح شده است، انسولین قلمی است نه ویالی.

یکی دیگر از داروخانه‌داران تهران نیز کمبود این مدل انسولین خاص را تأیید کرد و گفت: انسولین ویالی به وفور در بازار یافت می‌شود، اما بیشتر بیماران به دنبال انسولین قلمی هستند و جایگزینی آن به راحتی نیست؛ زیرا از یک سو بیماران دیابتی برای استفاده از این نوع انسولین آموزش ندیده‌اند و از سوی دیگر، بسیاری از دریافت‌کنندگان انسولین کودکان هستند و تزریق چند باره انسولین ویالی به صورت روزانه برای آن‌ها بسیار دشوار است، از همین رو اغلب بیماران از انسولین قلمی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایمنا، زمزمه‌های کمبود انسولین در کشور از یک سال و نیم پیش آغاز شد که نخست دلیل اصلی آن، قاچاق دارو به کشورهای همسایه اعلام شد و مدتی پس از آن، علت آن را تأخیر در ورود یکی از محموله‌ها دانستند. با گذشت بیش از یک سال و نیم، مسئله کمبود انسولین باز هم یکی از دغدغه‌های جدی بیماران دیابتی است و برخی از بیماران دیابتی از کمبود انسولین قلمی گلایه دارند؛ اما مسئولان فنی داروخانه‌های تهران در واکنش به این نگرانی‌های بیماران، اطمینان می‌دهند که انسولین قلمی کمبود جدی ندارد و تنها یک برند خاص انسولین قلمی دارای کمبود است که به گفته داروخانه‌داران این کمبود نیز تا چند روز آینده رفع خواهد شد. به گفته یکی از داروخانه داران مرکز شهر تهران طی روزهای اخیر مشکل خاصی از بابت تأمین انسولین وجود نداشته است و انسولین موردنیاز بیماران به راحتی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

کد خبر 568406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.