استخدام ۳۴هزار نفر در آموزش‌وپرورش/اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان است

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: حدود ۳۴هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش استخدام خواهند شد. پرداخت ماهیانه حق‌التدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه دیده شده تا زمانی که نیروی تربیت شده دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه تدریس شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «یوسف نوری» صبح امروز _پنجشنبه بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ در سفر به استان اصفهان در صدوپنجاه‌وهفتمین شورای آموزش و پرورش این استان، اظهار کرد: امروز در سرزمین علما، شهدا، معلمان و دانش‌آموزان شهید که در جهاد در راه خدا به ویژه در عرصه‌های انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت پیش‌قدم بوده‌اند، حضور یافتم.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، باید حکمرانی شایسته شکل گیرد که مجرای آن، قطعاً تعلیم و تربیت است؛ بنابراین تعلیم و تربیت برای استقرار حکمرانی متعالی و شایسته شامل امنیت و عدالت اجتماعی، باید مورد توجه قرار گیرد.

خیران مدرسه‌ساز بیش از ۵۰ درصد از کداس‌های درس کشور را می‌سازند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم محدودیت‌ها از ابتدا بر این مدار بوده است. این موضوع بسیار جدی است و فقط با هماهنگی و همکاری آحاد مردم در کمک به نظام تعلیم و تربیت، انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: خیران مدرسه‌ساز، امروز بیش از ۵۰ درصد از کداس‌های درس کشور را می‌سازند؛ این یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی است و خیران همگام با دولت مدرسه ساخته‌اند. این یک اتفاق مهم تربیتی است.

نوری ادامه داد: فعالیت گروه‌های جهادی، امروزه بیش از پیش ظهور و بروز یافته است. آموزش‌وپرورش در ملاک‌های کمی و کیفی به طور توأمان، عملکرد مؤثری داشته است. در استان اصفهان، نیمی از مسافران نوروزی در فضاهای آموزشی اسکان یافتند و همه رضایت داشتند. بازگشت سرمایه آموزش و پرورش حتی در بخش ابتدایی بیش از صنعت و کشاورزی است.

ارزش افزوده آموزش و پرورش از سایر بخش‌ها بیشتر است

وی افزود: ارزش افزوده آموزش و پرورش از سایر بخش‌ها بیشتر است که به صورت امنیت، حفظ محیط‌زیست نمایان می‌شود. ۸۰ درصد هنرستانی‌ها شاغل می‌شوند که از اثرات آموزش و پرورش است. با اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، کیفیت آموزش هم افزایش می‌یابد. در حالی که در سایر کشور تعطیلی کلاس‌های درس بسیار کوتاه بود، در ایران حدود دو سال مدارس غیرحضوری شد. براساس شاخص‌های آزمون‌های بزرگ مقیاس، برآیند آموزشی و تربیتی در آموزش حضوری بیشتر است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: لازم است حضوری بودن مدارس به عنوان یک نیاز انجام و مشکلات آن از جمله سرویس مدارس، حل شود. اولیا حق دارند از این موضوعات گله‌مند باشند. در بعد اجتماعی، روان‌شناسی و اقتصادی هم تعطیلی مدارس ۱۷ تریلیون دلار خسارت در دنیا داشته و ۲۵ درصد سرمایه آموزشی هر کشور هدر رفته است.

وی ادامه داد: حضوری شدن مدارس با رعایت پروتکل‌ها، باید با جدیت پیگیری شود؛ این امر تا امروز با مشکلات جدی مواجه نبوده و ابتلای جدی وجود نداشته که باعث تعطیلی حتی یک کلاس شود؛ امید است این موضوع در مدت باقی‌مانده بهتر پیش‌رود.

بازماندگی از تحصیل هم در هیئت دولت مطرح شد

نوری افزود: موضوع رشد بازماندگی از تحصیل هم در هیئت دولت مطرح شد و برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان، اعتباری تخصیص داده شد تا در طول تابستان کلاس‌های جبرانی برگزار شود. برای ترمیم آسیب‌های فضای مجازی هم قرارگاه حکمرانی فضای مجازی تشکیل شد تا محتوای سالم در شبکه ملی اطلاعات ارائه و محتوای ناسالم محدود شود. در دنیا استفاده از سیم‌کارت نوجوان، الزامی است اما در ایران این گفتمان رایج نشده است. همه باید دست به دست هم دهیم تا این گفتمان در کشور ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وضعیت آموزش و پرورش در نیروی انسانی، مناسب نیست؛ مادامی که معلم آماده نداشته باشیم، امکان پیشرفت تربیتی و عدالت و پیشرفت وجود ندارد. بنابراین برای جبران کمبود نیروی انسانی تکالیف قانونی ابلاغی اجرایی شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو تعیین تکلیف شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش استخدام خواهند شد. پرداخت ماهیانه حق‌التدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه دیده شده تا زمانی که نیروی تربیت شده دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه تدریس شود. بخشی از نیروی انسانی امسال تزریق شد و به ترتیب در سال‌های آینده هم تأمین می‌شود. برای تأمین نیروی خدماتی هم دولت موافقت کرده تا امسال در این بخش جذب نیرو انجام شود افزایش دستمزد این افراد هم در دستور کار است.

موضوع فرونشست استان اصفهان در اولین جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد

وی افزود: در حاشیه شهر البرز و زاهدان، نسبت فضای آموزشی کمتر از دو متر مربع بوده که ناشی از مهاجرت و نبود رسیدگی است. ۲۰۰ هزار کلاس درس در این مناطق باید ایجاد شود. تاکنون دولت سه هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی ریاست‌جمهور برای پروژه‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شده است.

نوری تصریح کرد: بخش اعظم اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیران در نظر گرفته شده است؛ همچنین از ذخیره ارزی دولت هم بودجه‌ای اختصاص یافت که به مدارس خیرساز اختصاص می‌یابد. نمی‌توان گفت مشکل این مدارس امسال حل می‌شود، اما پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: از دشت‌های استان فارس و شهرستان‌های اطراف تهران بازدید و آسیب فرونشست را مشاهده کرده‌ام. به دلیل ترکم دانش‌آموز زیاد در استان اصفهان، لازم است این مسئله در اولویت قرار بگیرد. موضوع فرونشست استان اصفهان در نخستین جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال در بودجه عمومی دولت، توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش شد. در بخش رتبه‌بندی معلمان، رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه از اجرایی شدن این طرح خبر داده است. این در حالی است که این طرح به تازگی شروع به کار کرده و همه قوا برای اجرایی شدن این طرح، همگرا شده‌اند.

اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان را در اختیار دارد

وی در خصوص شعار سال اظهار کرد: اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان را در اختیار دارد. یکی از عایدات جامعه دانش‌بنیان، شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان است که بهره‌وری موجود را مثبت می‌کند؛ همچنین با اقتصاد دانش‌بنیان نرخ بازگشت سرمایه به بیش از ۳۰ می‌رسد. با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، هر یک از این شرکت‌ها می‌توانند پشتیبان یک مدرسه برای تبدیل به جامعه دانش بنیان و ایجاد کمک‌های مالی باشد.

نوری گفت: باید دو مدرسه با رویکرد دانش‌بنیان در اصفهان ساخته و حداقل دو پژوهش‌سرا در استان اصفهان به خانه خلاق تبدیل شود؛ همچنین از آموزش‌محوری به پژوهش‌محوری، سپس کارآفرین‌محوری و مسئولیت‌محوری برسیم.

مشکل مدارس کانکسی اصفهان حل خواهد شد

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود، مشکل مدارس کانکسی اصفهان حل خواهد شد. شرکت‌ها و صنایع بزرگ اصفهان هم در بخش مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانند پشتیبان بخشی از مدارس استان باشند. اصفهان، بازاری برای هنرستان‌های طلاسازی و منبت‌کاری است و باید هنرستان‌ها را به کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انتقال دهیم تا مهارت‌آموزی و ورود به بازار کار تسریع شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هنرستان‌های کشاورزی نیز بر اساس مصوبه هیئت دولت، باید به مدارس هوشمند کشاورزی تبدیل شود. این هنرستان‌ها می‌توانند از صندوق کارآفرینی تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: تلاش دولت بر انجام کارها و صدور مجوزها، آزادی سواحل، شفافیت و عدالت است که حقوق و مزایا هم از جمله این اقدامات محسوب می‌شود؛ اما نمی‌توان انتظار داشت با محدودیت منابع و دیوان‌سالاری موجود، این کار به سرعت انجام شود.

کد خبر 568362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.