عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۴ فروردین

در این بسته خبری در مورد عزم جدی وزارت ارتباطات برای تولید تجهیزات مخابرات نوری و توسعه اینترنت، اعلام مشخصات کامل اسمارت‌فون شیائومی ۱۲ لایت و رونمایی لنوو از کامپیوترهای Xiaoxin AIO با تراشه نسل ۱۲ اینتل می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

عزم جدی وزارت ارتباطات برای تولید تجهیزات مخابرات نوری و توسعه اینترنت

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه توسعه فیبرنوری در سراسر کشور، از برنامه‌ریزی برای تولید انواع تجهیزات مخابرات نوری خبر داد و گفت: در حال حاضر در برخی از بخش‌های این صنعت، تجهیزات تولید داخل علاوه بر اینکه نیاز کشور را تأمین می‌کنند به کشورهای دیگر هم صادر می‌شوند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای تولید انواع تجهیزات مخابرات نوری در کشور خبر داد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه‌های دولت و وزارت ارتباطات برای توسعه سراسری فیبرنوری در کشور، وضعیت تولید و واردات تجهیزات در مخابرات نوری در کشور چگونه است؟ اظهار کرد: در حال حاضر تجهیزات پسیو فیبر نوری در کشور تولید شده است و در بخش تجهیزات فعال یا اکتیو هم بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز در کشور تولید می‌شود.

زارع پور ادامه داد: اما با وجود تولید بخشی از تجهیزات اکتیو مخابرات نوری در کشور، هنوز نیاز به واردات در این حوزه وجود دارد و در حال حاضر بخشی از تجهیزات از طریق واردات تبدیل می‌شود. زیرا به دلیل اینکه تاکنون در این بخش در کشور بازار وجود نداشته است تولیدکنندگان به سمت تولید این تجهیزات نرفته‌اند.

واکنش مجلس به افزایش ۲ برابری قیمت اینترنت

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس معتقد است که افزایش دو برابری قیمت اینترنت منطقی نیست و وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد.

مجتبی توانگر درباره افزایش شدید قیمت‌ها در اینترنت خانگی اظهار کرد: افزایش بیش از ۲ برابری تعرفه‌های اینترنت خانگی ظلم آشکار به مردم است. اینترنت سال‌هاست که دیگر یک کالای لوکس نیست و مردم بسیاری از امورات زندگی خود از خرید تا تحصیل را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. چنین جهشی در قیمت اینترنت خانگی بر روی زندگی مردم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجوز قانونی در این خصوص وجود داشت و مجلس می‌تواند مانع افزایش نرخ‌ها شود؟ تصریح کرد: قیمت‌گذاری تعرفه‌های خدمات مخابراتی و اینترنت در اختیار سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات است. روی کاغذ مجوز قانونی برای افزایش قیمت داشته‌اند اما این افزایش دو برابری قیمت منطقی نیست و وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد. قیمت اینترنت نباید افزایش یابد.

خصوصیات سامسونگ گلکسی A54 5G فاش شد

گوشی A54 5G سامسونگ دارای صفحه نمایش ۶.۵ اینچی است.

سامسونگ اخیراً دو گوشی هوشمند گلکسی M53، 5G و A53، 5G را معرفی کرد. اکنون، غول کره جنوبی در حال آماده شدن برای معرفی گوشی جدید سری A خود با نام Samsung Galaxy A54، 5G در بازار است.

به نظر می‌رسد که گوشی هوشمند جدید سامسونگ دارای نمایشگری با لبه‌های خمیده، حاشیه‌های کوچک و یک سوراخ پانچ در موقعیت بالا برای قرار دادن دوربین جلو باشد.

براساس گزارش‌ها پیش بینی می‌شود، این گوشی دارای صفحه نمایش ۶.۵ اینچی Super AMOLED با وضوح صفحه نمایش Full HD+ و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز است، اما این احتمال نیز وجود دارد که اندازه صفحه نمایش آن کمی کوچک‌تر باشد. افزون بر این انتظار می‌رود، گوشی جدید سامسونگ دارای سنسور دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور عمق ۵ مگاپیکسلی و لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و در قسمت جلویی یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی باشد.

مشخصات کامل اسمارت‌فون شیائومی ۱۲ لایت اعلام شد

کمپانی شیائومی پیش‌تر از ۳ عضو خانواده پرچم‌دار جدید خود با اسامی شیائومی ۱۲، شیائومی ۱۲ پرو و شیائومی 12X رونمایی کرده است. با این‌حال بی‌تردید این سری در آینده نیز رشد خواهد کرد. تاکنون پیرامون اسمارت‌فون شیائومی ۱۲ اولترا شایعات فراوانی منتشر شده و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که هندست دیگری تحت عنوان شیائومی ۱۲ لایت نیز احتمالاً پیش از این مدل معرفی خواهد شد.

این اسمارت‌فون همان‌طور که نام آن نیز نشان می‌دهد؛ جانشینی برای مدل‌های می ۱۱ لایت 5G و شیائومی ۱۱ لایت NE 5G به‌شمار می‌رود. با این‌حال میزان ارتقا نسبت به مدل شیائومی ۱۱ لایت NE 5G قطعاً چشمگیر نخواهد بود. پیش‌تر رندرهایی از شیائومی ۱۲ لایت در فضای وب منتشر شد که در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از آنها را ملاحظه کنید.

با توجه به این تصویر به‌نظر می‌رسد که شیائومی ۱۲ لایت از الگوی طراحی مشابه با شیائومی ۱۲ به‌همراه یک نمایشگر خمیده (مشخصه‌ای که در مدل‌های سال ۲۰۲۱ مشاهده نمی‌شد) بهره خواهد برد. به علاوه بر اساس اطلاعات اخیراً لو رفته، پنل آمولد ۶.۵۵ اینچی این اسمارت‌فون از رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی برخوردار خواهد بود. این در حالیست که شیائومی ۱۱ لایت NE ۵G مجهز به نمایشگری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی است.

اپل سیستم ارتباط ماهواره‌ای را در آیفون ۱۴ و سپس اپل واچ استفاده خواهد کرد

افشاگر معروف باری دیگر تأکید کرده اپل قصد دارد از سیستم ارتباط ماهواره‌ای در آیفون ۱۴ استفاده کند و سپس آن را به اپل واچ نیز بیاورد.

گزارشی جدید با تأیید برخی ادعاهای پیشین می‌گوید گوشی‌های سری آیفون ۱۴ اپل (Apple iPhone ۱۴) احتمالاً به سیستم ارتباط ماهواره‌ای برای ارسال پیامک اضطراری و درخواست SOS مجهز خواهد بود. همچنین احتمال می‌رود این قابلیت در نهایت به اپل واچ نیز اضافه شود.

می‌نویسند قابلیت ارتباط ماهواره‌ای احتمالاً همین امسال در آیفون‌های اپل ارائه می‌شود. این فناوری به کاربران امکان می‌دهد ازطریق شبکه‌های ماهواره‌ای و بدون نیاز به شبکه‌ی اپراتور، پیامک برای مخاطبان اورژانسی ارسال و حوادث را گزارش کنند.

رونمایی لنوو از کامپیوترهای Xiaoxin AIO با تراشه نسل ۱۲ اینتل

لنوو به تازگی کامپیوترهای دسکتاپ جدید را در چین معرفی کرده است. مدل‌های جدید از سری محصولات Xiaoxin این برند، کامپیوترهای All in One می‌باشند که مجهز آخرین نسل پردازنده‌های اینتل هستند. قابل ذکر است، کامپیوترهای جدید Xiaoxin AIO در دو اندازه مختلف، یعنی مدل‌های ۲۴ و ۲۷ اینچی عرضه می‌شوند. اگرچه، هر دو مدل از پردازنده‌های سری Core P تیم آبی بهره می‌برند.

در حالی که اندازه‌های صفحه نمایش متفاوت است، نسخه‌های ۲۴ اینچی و ۲۷ اینچی یک پنل با وضوح 1080p ارائه می‌دهند که از سه طرف توسط حاشیه‌های باریک احاطه شده است. در زیر کاپوت، کامپیوترهای جدید به پردازنده Core i5-1250P اینتل مجهز شده اند که ۱۲ هسته داشته و توان مصرفی آن ۳۵ وات است. دلیل انتخاب لنوو برای پردازنده‌های سری P اینتل احتمالاً به دلیل فرم فاکتور است.

اوپو از گوشی‌های F21 پرو و F21 پرو 5G رونمایی کرد

شرکت اوپو به تازگی و در طی رویداد خود در کشور هند، از دو گوشی جدید با نام‌های اوپو F21 پرو و F21 پرو 5G رونمایی کرده است.

شرکت اوپو به تازگی جدیدترین رویداد خود در کشور هند را به پایان رساند که در آن، شاهد معرفی دو گوشی جدید اوپو F21 پرو و F21 پرو 5G بودیم. البته لازم به ذکر است که این گوشی‌ها، در واقع نسخه‌های ری‌برند شده از مدل‌های اوپو رینو ۷ و رینو ۷ 5G هستند.

هر دوی این گوشی‌ها، نمایشگری ۶.۴۳ اینچی از نوع امولد با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ نوسازی استاندارد ۶۰ هرتزی را به همراه دارند. مدل معمولی این گوشی، از چیپست کوالکام اسنپدراگون ۶۸۰ استفاده کرده و در سوی دیگر، نسخه 5G دارای چیپست اسنپدراگون ۶۹۵ است. این گوشی‌ها دارای ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی هستند که امکان افزایش آن به وسیله درگاه کارت‌های حافظه microSD نیز وجود دارد.

سری دو فن RTX 3050 TUF ایسوس معرفی شد

خوشبختانه کارت کم مصرف سری Ampere باعث شده تا شاهد سری دو فن GeForce RTX 3050 TUF شرکت ایسوس در بازار باشیم. قطعات رده نظامی و همچنین ظاهر صنعتی سری Asus TUF به شکل جالب توجهی طرفداران زیادی دارد. البته زمانی که مدل‌های ROG STRIX در زمان کمبود گرافیک قیمت‌های فوق العاده بالایی داشتند، بسیاری از کاربران به سراغ نمونه‌های ارزان‌تر اما همچنان کارآمد TUF رفتند.

حالا ایسوس یک مدل جدید TUF بر پایه معماری Nvidia Ampere معرفی نموده. با این حال بر خلاف تمام مدل‌های TUF RTX 30 از اواخر ۲۰۲۰ تا به حال، مدل RTX 3050 از خنک کننده دو فن بهره می‌برد. در واقع شرکت تایوانی در حال حاضر گرافیک مذکور را در نمونه‌های سه فن (ROG STRIX)، دو فن (TUF Gaming) و تک فن (Phoenix) عرضه می‌کند.

نمایشگر پلی استیشن VR2 بیشترین تراکم پیکسلی را بین تمام پنل‌های OLED خواهد داشت

یکی از افشاگران خوش‌سابقه مدعی است پنل OLED هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR2 سونی بیشترین تراکم پیکسلی را در بین پنل‌های تجاری OLED دارد.

سونی پیش‌تر بخشی از مشخصات فنی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر ۲ (Sony PlayStation VR۲) را اعلام کرده، اما به جزئیات کامل نمایشگر محصول دسترسی نداریم. ژاپنی‌ها پیش‌تر گفته‌اند پلی استیشن VR2 نمایشگر OLED با وضوح ۲٬۰۰۰ در ۲٬۰۴۰ (برای هر چشم) و نرخ نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز خواهد داشت.

همچنین گفته شده است هدست واقعیت مجازی PS VR2 محتوای 4K HDR را نمایش می‌دهد، زاویه دید ۱۱۰ درجه‌ای دارد و از تکنیک پردازش تصویر Foveated استفاده می‌کند. بااین‌حال مشخصه‌ی مهم یعنی ابعاد نمایشگر برایمان نامشخص است.

احتمال اضافه شدن حالت کم‌مصرف بهبودیافته و واچ‌فیس‌های جدید به WatchOS

۹ ممکن است با watchOS 9 حالت کم‌مصرف بهبودیافته، واچ‌فیس‌های به‌روزشده و ویژگی‌های جدید دیگری به اپل واچ نسل آینده اضافه شود.

انتظار می‌رود اپل watchOS 9 را ماه ژوئن در WWDC معرفی کند و گزارش جدیدی منتشر شده که می‌گوید ویژگی‌های مربوط به سلامتی و باتری در آن بهبود خواهند یافت. همچنین صحبت‌هایی از واچ‌فیس‌های جدید نیز به میان آمده است.

WatchOS 9 حالت کم مصرف جدیدی را معرفی خواهد کرد. درحال‌حاضر، اپل واچ می‌تواند در صورت تمایل کاربر به حالت ذخیره انرژی برود. همچنین، زمانی که باتری به ۱۰ درصد کاهش یابد، به‌طور خودکار حالت مذکور فعال می‌شود. Power Reserve تمام ویژگی‌های اپل واچ را به جز نمایش زمان غیرفعال می‌کند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد Low Power Mode موجود در watchOS 9، به ساعت اجازه می‌دهد اپ‌های خاصی را اجرا کند. این احتمال وجود دارد که حالت جدید شبیه ویژگی Low Power در آیفون باشد، که در میان موارد دیگر، روشنایی صفحه را کاهش می‌دهد.

کد خبر 568189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.