عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۳ فروردین

در این بسته خبری در مورد بومی‌سازی فناوری استفاده از گوشی‌های همراه برای امضای دیجیتال، مایکروسافت در حال کار بر روی چیپ جدید برای اکس باکس سری X و ۱۵درصد از سهام آسیاتک عرضه اولیه می‌شود، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

گوگل ۱۲ اپلیکیشن مخرب را از پلی استور حذف کرد

به تازگی گوگل ۱۲ اپلیکیشن که اقدام به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران می‌کردند را از پلی استور حذف کرده است.

گوگل به تازگی متوجه شده که چند اپلیکیشن اقدام به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران از جمله مکان، شماره تلفن و آدرس ایمیل نموده اند. پس از مشخص شدن این موضوع گوگل به سرعت این اپلیکیشن‌ها را از پلی استور حذف کرد. گوگل می‌گوید سریعاً با برنامه‌هایی که خط مشی‌های آن مطابقت ندارند برخورد می‌کند.

اخیراً نیز شش آنتی ویروس آلوده به بدافزار Sharkbot از فروشگاه گوگل حذف شده اند. این آنتی ویروس‌ها پیش از حذف از پلی استور ۱۵۰۰۰ بار توسط کاربران دانلود شده بودند. به تازگی نیز گوگل ۱۲ اپلیکیشن را از پلی استور حذف کرده است. این اپلیکیشن‌ها شامل یک اسکنر کد QR، یک برنامه آب و هوا و یک برنامه دعا بودند. طبق گزارشات منتشر شده این برنامه‌ها حاوی کدهای مخربی بودند که داده‌های افراد را جمع‌آوری می‌کردند. برخی از این اپلیکیشن‌ها بیش از ۱۰ میلیون بار توسط کاربران دانلود شده اند.

بومی‌سازی فناوری استفاده از گوشی‌های همراه برای امضای دیجیتال

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد فناوری استفاده از گوشی‌های همراه را برای امضای دیجیتال بومی‌سازی کند.

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد فناوری استفاده از گوشی‌های همراه را برای امضای دیجیتال بومی‌سازی کند. معمولاً تصورها از امضای دیجیتال این است که همان امضایی است که در هنگام تحویل بسته سفارشی بر روی تلفن همراه پستچی نوشته می‌شود اما این تعریف امضای دیجیتال نیست. امضای الکترونیک در رویه قضائی ایران و در قانون تجارت الکترونیک مصوب سال ۱۳۸۲ به رسمیت شناخته شده است.

برخلاف امضای دستی که همیشه ثابت است امضای دیجیتال به کمک دانش ریاضی و کامپیوتر هربار امضایی منحصربه‌فرد بر روی تلفن همراه شما ایجاد می‌کند. در موضوع "جعل امضا" امکان جداسازی امضای دیجیتال از روی یک سند و استفاده مجدد از آن وجود ندارد.

مایکروسافت در حال کار بر روی چیپ جدید برای اکس باکس سری X

مایکروسافت قصد دارد توسعه یک چیپ جدید برای اکس باکس سری X را انجام دهد. برد ادعا کرد که مایکروسافت در حال کار بر روی این چیپ است و از یافته‌های خود مطمئن است! او در ادامه بیان کرد:

” آیا با عرضه‌ی چیپست جدید، شاهد ارتقای عملکرد کلی کنسول خواهیم بود؟ به نظر من دلیل اصلی مایکروسافت برای ساخت این تراشه، بهره‌وری و کارآمدی بهتر و همچنین ساخت چیپ‌هایی با خنک‌کنندگی بهینه‌تر است، به دلیل اینکه انجام این کار هزینه‌های تولید را نیز کاهش می‌دهد.”

اصلاح و بهبود تراشه‌ها در طول عمر کنسول بازی رایج است، با این حال هنوز نامشخص است که آیا چیپ جدید مایکروسافت که در حال توسعه است بر روی ورژن‌های کنونی اکس باکس سری X قرار خواهد گرفت یا در بروزرسانی نسخه کنسولی جدیدی از سری اکس پیاده‌سازی خواهد شد. Xbox One X در سال ۲۰۱۷ پنج سال پس از اکس باکس One به بازار راه یافت، بنابراین با توجه به طول عمر کنسول‌های این شرکت و روند زمانی عرضه آن‌ها، می‌توان احتمال داد که اکس باکس جدید هم‌اکنون در حال توسعه باشد.

مشخصات نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی پرچم‌دار اینتل، انویدیا و AMD افشا شد

به تازگی اطلاعات جدیدی درباره نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی پرچم‌دار شرکت‌های انویدیا، اینتل و AMD منتشر شده که از رقابتی جذاب میان کارت‌های گرافیک در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد.

جالب است بدانید که منابع خبری دیگر سری Ada را RTX ۴۰ خطاب نمی‌کنند. بر اساس اطلاعات به دست آمده گرافیک پرچم‌دار نسل بعدی انویدیا با نام‌های xx۹۰ / xx۸۰ شناخته می‌شود و این یعنی شاید انویدیا سری جدید را با نام GeForce RTX ۵۰ روانه بازار کند.

همچنین سرعت حافظه نسل بعدی گرافیک انویدیا از ۲۴ گیگابیت بر ثانیه به ۲۱ گیگابیت بر ثانیه کاهش یافته که در واقع همان سرعت GeForce RTX ۳۰۹۰ Ti است.

۱۵ درصد از سهام آسیاتک عرضه اولیه می‌شود

بنابر اعلام شرکت انتقال داده آسیاتک در راستای عرضه سهام در بازار دوم بورس اوراق بهادار، جلسه معارفه شرکت آسیاتک با نماد «اسیاتک» برگزار شد.

آسیاتک در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۲ به‌منظور ارائه خدمات نوین در صنعت IT تأسیس شد و سپس با دریافت مجوز PAP به مدت ۱۰ سال از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی خود را به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات بر روی خطوط دیجیتالی معرفی کرد. آسیاتک دارای تأییدیه دانش‌بنیان از کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط است و یکی از کامل‌ترین سبدهای خدمات ارتباطی ثابت کشور(ADSL، VDSL، Fttx، TDLTE) را ارائه می‌دهد. شبکه سراسری آسیاتک در حال حاضر بیش از ۴۳۰ شهر و ۱۴۵۰ مرکز مخابراتی در سراسر کشور را پوشش می‌دهد و بیشترین مساحت پوشش شبکه اینترنت وایرلس عمومی را دارد.

به گفته محمدعلی یوسفی زاده که از سال ۱۳۹۰ مدیرعاملی آسیاتک را بر عهده دارد، یکپارچگی و هماهنگی برای تحقق شعار ما می‌توانیم، پایبندی به سیستم‌ها و بهبود مستمر، ارزش‌آفرینی برای مشتریان و نتیجه‌گرایی از ارزش‌های بنیادین آسیاتک است.

تصاویر شارژر ۳۵ واتی اپل با دو پورت USB-C افشا شد

تصاویر منتشرشده‌ی آداپتور ۳۵ واتی اپل، احتمال عرضه‌ی شارژری با دو پورت USB-C را توسط کوپرتینویی‌ها افزایش داد.

اکانت توییتری ChargerLAB روز ۲۳ فروردین، با انتشار تصاویری در توئیتر به احتمال عرضه‌ی آداپتوری برای کاربران اکوسیستم اپل اشاره کرد که از دو پورت USB-C بهره می‌برد. به گزارش Macrumors، این تصاویر شارژری با طراحی جمع‌وجور را نشان می‌دهند که علاوه بر دو پورت USB-C، به شاخه‌های جمع‌شونده و فرورفتگی‌های دایره‌ای شکل در دو طرف برای تسهیل جدا کردن شارژر از پریز برق مجهز است. این آداپتور ۳۵ واتی برای شارژ طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های اپل مانند آیفون، آیپد، جدیدترین مک بوک ایر و هوم پاد مینی مناسب است و اخبار مربوط به آن نیز برای اولین‌بار هفته‌ی گذشته به‌طور خلاصه در وب‌سایت اپل منتشر شد:

از آداپتور ۳۵ واتی اپل با دو پورت USB-C و به کمک کابل USB-C جداگانه (همراه با این آداپتور به فروش نمی‌رسد) برای شارژ دستگاه‌های خود استفاده کنید. ابتدا کابل USB-C خود را به یکی از درگاه‌های آداپتور وصل کرده، پس از باز کردن شاخه‌های این آداپتور (در صورت لزوم)، آن را به پریز برق وصل کرده و در نهایت با استفاده از سر دیگر کابل، دستگاه خود را شارژ کنید.

اوایل مارس (هفته‌ی دوم اسفند ۱۴۰۰)، افشاگری معروف به نام مینگ‌چی کو با انتشار توییتی اعلام کرد که اپل خود را برای عرضه‌ی آداپتوری ۳۰ واتی با طراحی جدید آماده می‌کند. این افشاگر در توییت بعدی خود نوشت که احتمال دارد توان مصرفی شارژر مورد نظر ۳۵ وات باشد و در مقطعی در سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه برسد.

اوپو A۵۷ ۵G با صفحه‌نمایش ۹۰ هرتز و تراشه Dimensity ۸۱۰ معرفی شد

اوپو A۵۷ ۵G جدیدترین گوشی این برند محسوب می‌شود که از صفحه‌نمایش IPS LCD و تراشه Dimensity ۸۱۰ بهره می‌برد و با قیمت ۲۳۵ دلار به‌فروش می‌رسد.

اوپو A۵۷ ۵G به‌عنوان اولین گوشی هوشمند مجهز به Dimensity ۸۱۰ این برند در چین معرفی شد. گوشی مذکور صفحه‌نمایش ۶٫۵۶ اینچی IPS LCD دارد که از وضوح +FHD، نرخ نوسازی (رفرش‌ریت) ۹۰ هرتز، تراکم پیکسلی ۲۶۹ppi و پوشش صددرصدی طیف رنگی DCI-P۳ پشتیبانی می‌کند. اوپو A۵۷ ۵G در پنل جلو از دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل و در پنل پشت از دوربین دوگانه متشکل از دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل و دوربین پرتره ۲ مگاپیکسل میزبانی می‌کند.

قلب تپنده این گوشی اوپو توسط تراشه Dimensity ۸۱۰ تأمین می‌شود که با ۶ یا ۸ گیگابایت رم LPDDR۴x همراه است. از قرار معلوم، نسخه‌ی مجهز به ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه UFS ۲.۱ و نسخه‌ی مجهز به ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه UFS ۲.۲ عرضه می‌شود.

سامسونگ ظاهراً از تراشه Dimensity ۹۰۰۰ در گلکسی S۲۲ FE استفاده نخواهد کرد

با اینکه گفته شده بود سامسونگ شاید گلکسی S۲۲ FE را با تراشه Dimensity ۹۰۰۰ مدیاتک عرضه کند، اکنون این خبر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و احتمالاً گوشی مذکور با همان تراشه اسنپدراگون یا اگزینوس عرضه می‌شود.

چندی پیش در گزارشی گفته شد که سامسونگ شاید از تراشه‌ی پرچم‌دار Dimensity ۹۰۰۰ مدیاتک در گلکسی S۲۲ FE استفاده کند؛ اما اکنون براساس اطلاعات جدیدی از notebookcheck به‌نظر می‌رسد این گزارش صحت نداشته باشد.

سامسونگ ظاهراً هیچ برنامه‌ای برای عرضه گلکسی S۲۲ FE با تراشه‌ی Dimensity ۹۰۰۰ ندارد و این دیدگاه توسط یکی دیگر از افشاگران نیز به‌نام Yogesh Brar منتشر شده بود. همان‌طور که می‌دانید، اگر گلکسی S۲۲ FE با تراشه‌ای غیر از اسنپدراگون ۸ نسل یک یا اگزینوس ۲۲۰۰ عرضه شود، شگفت‌انگیز خواهد بود.

گوشی ویوو ایکس نوت با نمایشگر ٧ اینچی و اسنپ‌دراگون ٨٧٠ معرفی شد

ویوو از یک گوشی بزرگ ۷ اینچی به نام ویوو ایکس نوت رونمایی کرده است. این گوشی هرچند ابعادی در حد یک تبلت دارد اما لبه‌ها گرد آن باعث شده تا بتوان آن را به‌راحتی با یک دست گرفت. در ادامه با ما همراه باشد تا با مشخصات این گوشی آشنا شویم.

ویوو ایکس نوت از یک نمایشگر ۷ اینچی AMOLED با وضوح +QHD و نسبت تصویر ۲۱:۱۰ بهره می‌برد که ۱۱۲ درصد از طیف رنگی DCI-P۳ را پوشش می‌دهد و برای مالتی‌تسکینگ بسیار مناسب خواهد بود. نکته جالب اینکه وب‌سایت DisplayMate امتیاز +A را به این نمایشگر با حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت داده است.

کد خبر 567980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.