۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
روز قرمز بورس و صف فروش‌های سنگین

پس از بسته شدن بازار روز گذشته خبری مبنی بر عوارض ۱۷ درصدی بر صادرات محصولات فولادی منتشر شد که سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد و منتقدین این طرح در خصوص اینکه این قانون منجر به آسیب به این صنایع می‌شود و در پی آن اصلاح بازار را در پیش خواهد گرفت صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۳۳ هزار ۵۲۲ واحدی به سطح یک میلیون ۴۴۵ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۶ هزار ۷۴۶ واحدی در سطح ۳۸۰ هزار ۲۹۵ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۲.۲۷ درصدی و شاخص هم‎وزن کاهش ۱.۷۴ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۶۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۰۸

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۵۹ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۹۳۰ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۱.۲۸ درصد تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۷۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۵۹

روز قرمز بورس و صف فروش‌های سنگین

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۹ هزار ۸۹ و ۳۵ هزار ۷۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد ۱۵۶ و شش میلیارد ۱۰۷ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

روز قرمز بورس و صف فروش‌های سنگین

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

روز قرمز بورس و صف فروش‌های سنگین

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد.

پیش بینی: کندل منفی بزرگ امروز منجر به از دست دادن حمایت یک میلیون ۴۵۰ هزار واحدی شد که احتمال افت تا سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد را افزایش می‌دهد.

اخبار بازار

معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی، مشمول همه محصولات شد

جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: با پیگیری از دولت و مجلس و با مصوبه قانون بودجه، قرار بر این شد که معاملات ثانویه گواهی سپرده کالایی و خرید و فروش آن برای کالاهای مشمول مالیات ارزش افزوده نیز معافیت مالیاتی داشته باشد. بنابراین تا زمانی که مشتری به منظور تحویل و خروج کالا به انبار مراجعه نکرده، معافیت وجود دارد و صرفاً از مشتری که با قصد تحویل کالا به انبار مراجعه می‌کند و کالا را از انبار خارج می‌نماید، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود.در نتیجه عملاً از زمانی که کالا وارد انبار می‌شود تا زمانی که از انبار خارج نشده است، معاملات آن به عنوان معاملات ورقه بهادار در نظر گرفته شده و خریدار و فروشنده با مالیات ارزش افزوده سر و کار نخواهند داشت.

نامه رئیس سازمان بورس به وزیر صمت

در این نامه آمده: "با در نظر گرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از ۳ ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین گردد و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال شود."

همچنین "با توجه به طبقه بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض، به نظر می‌رسد این موضوع در کوتاه و میان‌مدت بر روند معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه (سهام و بورس کالا) آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته، اقدام به انجام معاملات نموده‌اند لذا تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰، موجبات خدشه دار شدن امنیت سرمایه گذاری را فراهم می‌کند."

پذیرش تمام محصولات در بورس کالا با توجه به اصلاحیه قانون بازار سرمایه

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر واحد تولیدی که بتواند از حذف قیمت‌گذاری دستوری دارای منفعت شود، سهامداران هم در این زمینه با افزایش قیمت سهام خود نفع بیشتری را به دست خواهند آورد.

وی افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده، متن قانون جدید بازار سرمایه با اصلاحاتی همراه شد و در یک ماه آینده گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس این اصلاحیه، الزامات پذیرش همه کالاها و فرآیندهای کالایی در کشور باید در بورس کالا انجام شود که این اتفاق کمک کننده به شفافیت آمارها و اصلاح نظام اقتصادی خواهد بود. به هر میزان که در اقتصاد کشور زمینه حذف و کاهش قیمت‌گذاری دستوری فراهم شود، به مراتب شاهد اثر مثبت آن در بازار سرمایه خواهیم بود.

پورابراهیمی تصریح کرد: در روند سال گذشته بازار برخی تخلفات انجام شد که اکنون پرونده قضائی آنها در حال بررسی است.

عرضه اولیه آسیاتک

۱۲ درصد از سهام آسیاتک در عرضه اولیه به عموم و سه درصد از آن به صندوق‌ها واگذار خواهد شد.

میزان عرضه بر اساس مصوبه هیئت مدیره پذیرش است و ۱۲ درصد عمومی و سه درصد به صندوق‌ها و جمعاً ۱۵ درصد عرضه اولیه خواهد بود. سه درصد به جز این عرضه اولیه به بازار گردان داده شده و ۲۰ درصد از منابع عرضه اولیه برای اولین بار در اختیار بازار گردان گذاشته شده که در راستای حمایت از سهامدار بعد از عرضه اولیه بتواند فعال شود. قرارداد بازارگردانی به مدت سه سال است.

انتقاد نماینده مجلس از طرح اخذ عوارض صادراتی

محسن علیزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس گفت: تصمیم اخیر وزارت صمت در اخذ عوارض صادراتی خلاف اقتصاد مقاومتی و شعار دولت در حمایت از تولید و بورس هست. به جای اخذ مالیات از دلالان و سوداگران چرا شرکت‌های صادرات محور را تحت فشار قرار می‌دهید.باید سریع‌تر این تصمیم با دخالت ریاست جمهور مورد تجدید نظر قرار گیرد.

اخبار شرکت‌ها

مجمع پتایر

مجمع فوق‌العاده شرکت ایران تایر با مشارکت بیش از ۶۸ درصد سهامداران رسمیت یافت. در این مجمع سهامداران به پیشنهاد هیئت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه حدود ۳۲ درصدی موافقت کردند. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته صورت گرفت تا ضمن اتمام پروژه مهدی شهر سمنان، کارخانه فعلی نیز به این منطقه منتقل شود. در اجرای این طرح، تولید ۶۰ هزار تن رادیال در سال پیش بینی شده است.

فازهای اجرایی طرح:

۱. تولید ۲۵ هزار تن رادیال سوای در منطقه مهدی شهر

۲. انتقال واحد فعلی با ظرفیت ۱۵ تا ۱۶ هزار تن به منطقه مهدی شهر

۳. تولید ۲۰ هزار تن رادیال سنگین

زمین مهدی شهر با مزایایی چون نزدیکی به پست برق، منابع آبی و نزدیکی به تهران و نیروی کار متخصص، ۱۲۲ میلیارد تومان و با قیمت کارشناسی خریداری شده است.

پیش بینی می‌شود که این پروژه تا پایان امسال، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

پتایر برای اجرای این پروژه در حال رایزنی اخذ وام از صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی است.

کحافظ سرمایه را ثبت کرد

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۹۸A-۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۶ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱,۴۶۸,۹۲۴ میلیون ریال به‌مبلغ ۵,۱۴۱,۲۳۴ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۳,۶۷۲,۳۱۰ میلیون ریال،) در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

نگاهی به بازارهای جهانی

افزایش قیمت نفت پس از هشدارهای اوپک درباره وضعیت عرضه

قیمت نفت در آغاز مبادلات امروز سه شنبه با افزایش روبرو شد تا بخشی از کاهش قیمت روز دوشنبه را جبران کرده باشد. در حالی که بازارهای بین‌المللی نگران تشدید تحریم‌ها علیه روسیه است و اوپک هشدار داده است که امکان افزایش تولید برای جبران کاهش عرضه از سوی روسیه وجود ندارد، قیمت نفت بار دیگر افزایش یافته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۸۵ سنت افزایش به ۹۹.۳۳ دلار رسیده است. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با ۱.۰۴ دلار افزایش ۹۵.۳۳ دلار داد و ستد شده است.

قیمت هر دو نفت روز دوشنبه با کاهش چهار درصدی روبرو شد. آزادسازی ذخایر انرژی کشورهای بزرگ مصرف کننده و نگرانی‌های مربوط به قرنطینه در چین تأثیر زیادی بر افت شدید قیمت نفت داشته است.

اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی تحریم واردات نفت روسیه است.

ادوارد مویا تحلیلگر ارشد مؤسسه OANDA گفت: بازار نفت در برابر یک شوک دیگر در صورت تحریم انرژی روسیه آسیب پذیر خواهد بود و این ریسک هنوز روی میز است. قیمت نفت فعلاً تحت تأثیر محدودیت‌های کرونایی در چین و تحریم احتمالی روسیه قرار دارد.

نقشه بازار

روز قرمز بورس و صف فروش‌های سنگین

کد خبر 567947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.