روند صعودی بورس ادامه یافت

بازار بورس امروز (دوشنبه) متعادل‌تر از روز گذشته بود و توانست رشد پنج هزار ۴۷۷ واحدی را ثبت کند، ۲۴۳ نماد در بازار بورس و ۱۵۱ نماد در بازار فرابورس روند منفی داشتند، شاخص کل بورس ۰.۳۷ درصدی و شاخص کل فرابورس ۰.۶۴ درصدی رشد را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمادهای شپدیس و اخبار در بازار امروز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشته و شستا بیشترین تأثیر منفی را ثبت کرد.

روند صعودی بورس ادامه یافت

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد پنج هزار ۴۷۷ واحدی به سطح یک میلیون ۴۷۹ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار ۵۵ واحدی در سطح ۳۸۷ هزار ۴۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۳۷ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۹۳ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۴۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۳۷

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۲۹ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۱۹۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۶۴ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۵۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۳۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۲ هزار ۶۸۸ و یک میلیون ۸۴۷ هزار ۸۷۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۱ میلیارد ۲۹۴ و شش میلیارد ۲۶۴ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

روند صعودی بورس ادامه یافت

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

روند صعودی بورس ادامه یافت

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ و یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

پیش بینی: حرکت آهسته به سمت مقاومت یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد.

اخبار بازار

مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: بنابر رویه این سازمان برای حفظ منافع سهامداران و مالکان شرکت‌ها، شرکت‌هایی که عرضه‌های قابل توجه داشته و مشمول معاملات بلوکی یا عرضه عمده می‌شوند، ملزم به عرضه عمده یا بلوکی در بازار سرمایه بوده و سازمان بورس مانع از عرضه آنها به طور خرد می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه شناوری سهام این شرکت‌ها بالا است و بر این اساس بازار از عرضه و فروش این دسته از کدها تأثیرپذیری دارد، سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه بلوکی به طور عمده این کدها را در دستور کار قرار داده است. از این طریق هم مشکل بانک‌ها حل می‌شود و هم بازار سرمایه از انجام این عرضه‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

فراخوان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان از خرداد

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از احکام بودجه امسال واگذاری سهام عدالت به مشمولان جامانده است که از خرداد ماه فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود. مجموعاً ۱۸ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند که واگذاری سهام بعد از خرداد ماه یعنی اواسط سال طی فرایندی صورت می‌گیرد.

وی افزود: البته ابتدا مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر، کارگران فصلی در اولویت واگذاری سهام عدالت قرار می‌گیرند و بعد از آن نوبت به سایر دهک‌های کم برخوردار می‌رسد.

برق صنایع قطع نخواهد شد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور گفت: اعمال محدودیت مصرف برق و انرژی را در سال جدید برای صنایع تأیید نکرد.

وی افزود: وزارت نیرو تلاش دارد امسال با توجه به امکانات موجود برق صنایع را علاوه بر برق خانگی تأمین کند.

به گفته سخنگوی صنعت برق کشور برق در نیمه فصل بهار قطع نخواهد شد و زمانی که خبری از قطعی برق نیست چرا باید به این موضوع پرداخته شود. این در حالیست که برخی از فولادسازان و واحدهای تولید فولادی از قطع برق واحدهای فولادی از اردیبهشت ماه خبر داده‌اند. سهمیه بندی و قطع گاز و برق صنایع گویا به کابوس بخش خصوصی تبدیل شده است و قطع برق صنایع و بویژه صنایع فولادی و سیمانی در سال گذشته، موجب افزایش قیمت بسیاری از محصولات فولادی شد.

اخبار شرکت‌ها

خپویش: با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-00A-268 مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌گردد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۱۰:۰۰ روز چهار شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ در استان تهران، شهر تهران به آدرس کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، شهرک استقلال، خیابان شهید غلامرضا عاشری، خیابان تعاون، پلاک ۲۴ برگزار می‌شود.

وملت: جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۵:۰۰ روز چهار شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ در استان تهران، شهر تهران به آدرس تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، خیابان شهید سلطانی، پلاک ۸۴، طبقه اول، دفتر مرکزی شرکت سرمایه گذاری ملت برگزار می‌شود.

زسپاها: جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۴:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان آفریقا - بالاتر از پل میرداماد - روبروی پارک صبا - نبش کوچه یزدانپناه - پلاک۱ برگزار می‌شود.

نگاهی به بازارهای جهانی

تحلیل وضعیت پت در بازارهای جهانی

قیمت پلی اتیلن ترفتالات فوب جنوب شرق آسیا در هفته گذشته در ۱۲۲۰ دلار به ازای هر میلیون تن ثابت ماند. پت فوب چنوب شرق آسیا نیز بدون تغییر بود و در ۱۳۷۰ دلار معامله شد.

تقاضا برای گرید بطری در آسیا ثابت ماند. بسیاری از تولیدکنندگان در شمال شرقی و جنوب شرقی آسیا محموله‌های نقدی خود را برای بارگیری در ماه آوریل و نیمه اول می تخلیه کردند و اگر محموله‌ای برای بارگیری برای ماه‌های آوریل و مه وجود داشت، تمایل داشتند آن را در محدوده ۱۲۳۰-۱۲۵۰ به فروش برسانند. فعالان بازار معتقدند در صورت حفظ قیمت نفت خام در ماه آوریل، احتمالاً بازار PET حمایت خواهد شد.

در بازار پلی استر، سطوح رو به رشد موجودی انبار باعث شد تا تولیدکنندگان چینی نرخ فعالیت خود را حدود ۹۰ درصد عنوان کنند.

شرکت تأثیر پذیر: شگویا

تحلیل بازار جهانی فولاد

بازار ایران در هفته جاری به طور رسمی با معاملات خوبی بازگشت. چندین قرارداد صادرات بیلت در این هفته تکمیل شده است، از جمله یک دسته ۳۰۰۰۰ تنی بیلت ۱۵۰ میلی متری به قیمت ۶۸۰ دلار در هر تن فوب ایران در ماه می ارسال می‌شود.در حال حاضر جنوب شرق آسیا به ویژه تایلند به بازار ترجیحی صادرات بیلت ایران تبدیل شده است و تجار نیز به آسیای جنوب شرقی روی آورده اند. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت ایرانی ۷۸۰ تا ۷۹۰ دلار سی اف آر تایلند است، اما تجار تایلندی معتقدند که معامله‌ای انجام نخواهد شد و قیمت بسیار بالاست.

قیمت فولاد روسی در این هفته هم کاهش یافت. قیمت صادراتی بیلت روسی در این هفته حدود ۷۸۰ دلار در هر تن فوب است که نسبت به هفته گذشته ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر تن کاهش یافته است. همچنین قیمت بیلت روسیه به مصر ۸۱۵ دلار در هر تن سی اف آر است که کاهش شدیدی نسبت به هفته گذشته دارد، در حالی که پیشنهاد ترکیه به مصر ۹۲۰ تا ۹۳۰ دلار در هر تن سی اف آر است.

یک محموله بیلت روسی در اوایل این هفته با قیمت ۸۳۰ دلار در هر تن Cfr به ترکیه ارسال شد. ترکیه در حال حاضر خریدار اصلی منابع روسیه است.

قیمت اسلب روسیه نیز کاهش یافته است، به طوری که اسلب روسی حدود ۸۶۰-۸۷۰ دلار در هر تن فوب ارائه می‌دهد که نسبت به هفته گذشته ۳۰-۴۰ دلار در هر تن کاهش یافته است و ترکیه نیز خریدار اصلی است.

در چین نیز این هفته این هفته معاملات نسبت به هفته قبل افزایش یافته و تجار سفارشات بیشتری را برای تحویل گرفتن کالا ارسال کرده اند ولی موجودی کالا تغییر چندانی نداشته است. قیمت داخلی در منطقه کیان آن تانگشان ۴۸۳۰ یوان / تن با احتساب مالیات گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته ۳۰ یوان / تن کاهش یافته است.

اختصاصی تحلیل وضعیت روغن پایه در بازارهای جهانی

قیمت روغن پایه ایران نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت و ۸۲۳ دلار گزارش شده است.

طی هفته اخیر شاهد افزایش قیمتی در خاورمیانه بودیم هرچند که با شروع فصل ماه رمضان فعالیت‌های تجاری کاهش یافت. انتظار می‌رود عرضه ایران برای گروه I همچنان ثابت باشد در صورتی که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عرضه گروه II در آسیا محدود خواهد شد و همچنین تا انتهای ماه رمضان در خاورمیانه کاهش تقاضا خواهیم داشت.

تفاوت هزینه‌های حمل و نقل محموله‌ها از مبدا ایران به امارت و هند در حال کاهش است و از ۸۰ دلار به ۲۰ دلار کاهش یافته و اگر این تفاوت به صفر برسد ترجیح تولیدکنندگان ایرانی صادرات به هند به جای امارات است.

شرکت‌های تأثیر پذیر: شسپا شبهرن شنفت شرانل

تحلیل بازار جهانی پلی اتیلن

قیمت‌های واردات پلی‌اتیلن به چین عمدتاً ثابت و رو به پایین بود. اما به دلیل چالش‌های حمل و نقل و تدارکات و به دنبال شیوع پراکنده ویروس کرونا و نبود فرصت آربیترآژ حجم معاملات کم بود. همچنین انتظار می‌رود تقاضای پایین دستی چین در میان محدودیت‌های شدیدتر COVID-۱۹ کم‌تر هم شود.

قیمت پلی اتیلن در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در این هفته افزایش یافت و تولیدکنندگانی که هفته گذشته از بازار غایب بودند مواد را با قیمت‌های بالاتر عرضه کردند. در بازار مدیترانه شرقی (East Med)، قیمت‌ها با فعالیت نسبتاً کم ثابت بودند. انتظار می‌رود تقاضا در خاورمیانه تا عید فطر کند باقی بماند.

تجارت در بازار واردات هند در آغاز سال مالی جدید که از اول آوریل آغاز شد کند ماند. نوسانات اخیر در بازارهای بالادستی همچنین باعث شده است که خریداران به طور کلی استراتژی صبر داشته باشند و در نتیجه تنها تجارت پراکنده را شاهد بودیم. خرید محلی نیز در سال مالی جدید هنوز افزایش نیافته است. تمدید مهلت BIS ممکن است تقاضا برای واردات پلی اتیلن به هند را افزایش دهد.

قیمت پلی اتیلن ترکیه در این هفته بسته 'گرید نسبتاً ثابت ماند. فعالیت در این هفته افزایش جزئی داشت و پیشنهادات بالاتری نیز در بازار مشاهده شد. بازار این هفته نسبتاً آرام است زیرا ماه رمضان هم اکنون آغاز شده است. بازار ترکیه احتمالاً برای اکثر ماه آوریل از نظر حجم خلوت خواهد بود و فعالیت به ویژه در نزدیکی جشن‌های عید در پایان ماه متوقف خواهد شد. اتیلن اروپایی در ماه آوریل هفته گذشته با افزایش ۲۳۰ یورویی به ازای هر تن تعیین قیمت شد و این باعث افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار پلی اتیلن اروپا شد. بازار ترکیه فعلاً در واکنش به این افزایش قیمت‌ها کندتر عمل کرده است و چندین پیشنهاد بالاتر توسط تجار رد شده است اما انتظار دنبال شدن قیمت‌ها در مسیر قیمت‌های اروپا را داریم.

نقشه بازار

روند صعودی بورس ادامه یافت

کد خبر 567766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.