بیانیه ۲۵۰ نماینده مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای

هیات رئیسه مجلس بیانیه‌ای با امضای بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان پیرامون مذاکرات هسته‌ای خطاب به رییس‌جمهور را قرائت کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت در پایان جلسه علنی روز یکشنبه _بیست‌ویکم فروردین_ مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای با امضای بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان پیرامون مذاکرات هسته‌ای خطاب به رئیس جمهور قرائت شد. متن کامل بیانیه به شرح زیر است.

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب دکتر رئیسی

ریاست جمهوری اسلامی ایران

احتراماً، ضمن تبریک حلول سال جدید و آرزوی قبولی طاعات در ماه رمضان ضمن تشکر از تلاش‌های جنابعالی و هیئت مذاکره‌کننده برای رفع مشکلات مربوط به توافق هسته‌ای که از جانب برخی کشورها به‌ویژه آمریکا اعمال شده است به عنوان نمایندگان مردم و بر اساس تکالیف و وظایف قانونی و نظارتی و در چارچوب اصل عزت، حکمت و مصلحت و نظر به تجارب سال‌های گذشته موارد زیر را یادآور می‌شویم.

۱. تجربه مذاکرات قبلی نشان می‌دهد که عدم تمایل آمریکا و طرف‌های مذاکره کننده برای ارائه تضمین‌های لازم عملاً نه تنها منافع ملی کشور را تأمین نکرد بلکه به دلیل خروج آمریکا از برجام موجب آسیب به منافع ملی و شکست توافق گردید.

لذا در مذاکرات جدید لازم است آمریکا تضمین قانونی دهد که از برجام خارج نمی‌شود و به شکل کاملاً قانونی موضوع در نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر آن کشور مانند کنگره نیز مصوب گردد که در آینده مانعی برای اجرای آن ایجاد نکند.

۲. یکی از شرایط اصلی مذاکره فقدان تهدید بعد از توافق است و وجود مکانیزم ماشه عملاً به معنای حفظ تهدید و شکست مذاکره است. لذا لازم است تضمین‌های لازم به شکلی اخذ شود که در صورت ورد آمریکا به برجام، مکانیزم ماشه به بهانه‌های مختلف اعمال نشود.

۳. متأسفانه در حین مذاکرات آمریکا تحریم‌های جدید را علیه اشخاص، نهادها و دستگاه‌ها تصویب کرد که بیانگر نیت تخریبی در مسیر مذاکرات است. لذا ضروری است مشخصاً در مذاکرات تصویب و اعمال تحریم‌های جدید ممنوع گردد و همچنین قید شود که تحریم‌های برداشته شده مجدداً وضع نخواهد شد.

۴. جمهوری اسلامی ایران حق دارد در چارچوب سهمیه تعیین شده توسط اوپک قبل از اعمال تحریم‌ها و با توجه به وضعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به هر کشور و به هر میزان که مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد نفت صادر کند و از طریق سیستم بانکی مبالغ مربوطه را دریافت کند.

۵. انتقال منابع و منافع مالی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع حاصل از فروش نفت و منابع بلوکه شده و مسدود شده از همه کشورها حق جمهوری اسلامی است و کشورهای طرف مذاکره باید موانع موجود در این مسیر را رفع نماید و در این راستا هرگونه ایجاد مانع در تبدیل ارز و ممانعت در جذب سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ممنوع است و مورد پذیرش ملت ایران نیست و حق راستی‌آزمایی در اختیار دولت ایران است.

همچنین در مواد ۶ و ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران شرط اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران برقراری کامل روابط بانکی، رفع کامل موانع صادرات، فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران، برگشت کامل و سریع ارز و منابع حاصل از فروش و ارائه گزارش این اقدامات به مجلس و تأیید نمایندگان می‌باشد.

بر این اساس بدون شک وعده‌های شفاهی از جمله سخنان رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند تضمین شمرده شود.

نمایندگان شورای اسلامی ضمن حمایت از دولت انقلابی به دقت مذاکرات را زیر نظر دارند و بدون شک دولت و مجلس در حفظ منافع ملی توافق نظر دارند و ضمن رعایت خطوط قرمز از قانون مجلس صیانت خواهند کرد.

مجلس شورای اسلامی از هرگونه توافقی که با رعایت قانون مجلس و خطوط قرمز ترسیم شده نظام، منافع ملت ایران را تضمین کند حمایت خواهد کرد.

توفیق جنابعالی و کارگزاران نظام در خدمت به مردم را از خداوند منان مسالت می‌نمائیم.

کد خبر 567393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.