دستگاه قضایی زاینده‌رود را از چنگال ویژه‌خواران نجات دهد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از دستگاه قضایی و اجرایی استان انتظار می‌رود حالا که روسای این قوا نسبت به آزادسازی سواحل عمومی همکاری موفقی را پشت سر گذاشته‌اند، زاینده‌رود را نیز از چنگ دستگاه‌های دولتی و عمومی و ویژه‌خوارانی که برخی متولیان سابق را به هر نحو با خود همراه کرده‌اند، نجات دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه، بیست و یکم فروردین‌ماه_ در نطق میان دستور سی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ضمن تبریک تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، اظهار کرد: این تقارن نوید سال نیکویی برای ایران اسلامی و شهر شهیدان است.

وی افزود: در سال ابتدایی قرن جدید، وارد چهارمین سال از گام دوم انقلاب اسلامی شدیم، شرایط و نماگرهای اقتصادی در حوزه‌هایی مانند صادرات غیرنفتی و نفتی، افزایش تجارت خارجی و افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات، کاهش تورم فصلی، افزایش تعداد بیمه شدگان، آزادسازی ارزهای بلوکه شده و سایر مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که کشور بعد از چند سال سختی و مبارزه سنگین در حوزه اقتصادی، آرام آرام به سمتی در حال حرکت است که طعم رشد اقتصادی را تجربه می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان گفت: البته شرایط جدید در این عرصه به آرامی پدیدار می‌شود و با ادامه روند فعلی و به شرط افزایش تلاش‌ها و تغییر رویکردهای مثبت تولیدکنندگان، که بعد از سال ۹۷ در حوزه اقتصادی کشور روی داده است، می‌توان نمای جدیدی را از اقتصاد کشور شاهد بود که تأثیرات آن در زندگی شهروندان نیز قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق بخشی از جنگ ترکیبی است که جمهوری اسلامی ایران بعد از پشت سر گذاشتن جنگ‌های سخت و نرم با آن مواجه شده است، گفت: این جنگ ترکیبی حوزه‌های رسانه‌ای، سیاسی، جنگ سخت، شناختی و اقتصادی را در بر داشته و جنگ اقتصادی یکی از مؤلفه‌های جدی رویارویی ترکیبی ایران با جبهه غربی بوده است.

صالحی تصریح کرد: در سال‌های اخیر انتخاب نوع شعارهای سال با محوریت تولید و با نگاه به شرایط اقتصادی، این طور به ذهن متبادر می‌کند که عمدتاً رویکردها، پدافندی بوده، البته امسال رویکرد در بخش اقتصادی، جنگ ترکیبی و موضوع پدافندی و کاهش آسیب‌پذیری زندگی شهروندان نسبت به این تهاجم همه جانبه بوده است، اما توجه به اهمیت دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودن مسئله تولید، یک نگاه تخصصی‌تر، جدی‌تر و توجه به فزاینده بودن خروجی دانش‌بنیانی و اشتغال‌آفرین بودن، تولید را در بر دارد.

وی ادامه داد: می‌توان این طور تحلیل کرد که در حوزه اقتصادی با توجه به شرایطی که مقاومت مردم و تلاش فعالان اقتصادی در جنگ ترکیبی رقم زده به آرامی وارد مقدمات فاز تهاجمی در حوزه اقتصادی جنگ ترکیبی شده‌ایم، همان طوری که مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع جهاد تبیین و جنگ شناختی که یکی از حوزه‌های این جنگ ترکیبی است تاکید داشتند، که تنها نباید پدافند و دفاع باشد بلکه باید نگاه تهاجمی نیز داشته باشید.

استان اصفهان یکی از پایگاه‌های اصیل انقلاب اسلامی است

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان گفت: این اتفاق به نوعی می‌تواند آغاز فصل تهاجم اقتصادی باشد، در عین حالی که باید تلاش شود آسیب‌پذیری شهروندان را در حوزه اقتصادی کاهش داده و با رویکردهای پدافندی مؤلفه‌های قدرت در این نبرد ترکیبی تقویت شوند.

وی با بیان اینکه تمام مجموعه‌ها در بخش‌ها و نقاط مختلف کشور به خصوص در حوزه مدیریت شهری که ارتباط مستقیم، روزانه و لحظه‌ای با زندگی شهروندان دارند، باید در این جنگ ترکیبی به ایفای نقش بپردازند، افزود: کلانشهرها به خاطر تمرکز جمعیتی و به صورت ویژه در اصفهان که به لحاظ تنوع اقوام شرایط خاصی را دارد، باید بتواند به خوبی در این پازل پدافندی جنگ ترکیبی ایفای نقش کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: در واقع شهر و استان اصفهان به عنوان موقعیت راهبردی و قرار گرفتن در محور ارتباطی و انتقالی مرکز کشور، وجود اقوام و گروه‌های مختلف در شهر و در عین حال شناخته شدن به عنوان یک شهر هویتی و تاریخی، یکی از قطب‌های صنعتی کشور و البته یکی از پایگاه‌های اصیل انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه حضور صدها شرکت دانش‌بنیان و فناور، اصفهان را به یکی از قطب‌های این حوزه تبدیل کرده است، تصریح کرد: مدیریت شهری اصفهان باید به صورت جدی در این عرصه ورود کند و توانایی موجود را به میدان بیاورد تا بتواند در این موقعیت تاریخی مهم از انقلاب اسلامی، کارنامه‌ای روشن و قابل دفاع را در جایگاه مهم و تأثیرگذاری که در اختیار دارد از خود به یادگار بگذارد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری در تأمین نیازها، مشارکت در سرمایه گذاری برای تأمین نیازهای جدید شهروندان و در حوزه ترویجی و در تسهیل روندها و بسترها می‌تواند حضور مؤثری برای تحقق عملی شعار سال داشته باشد و این انتظار می‌رود که بخش‌های مختلف شهری و معاونت‌های مختلف این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: شورای ششم می‌تواند با نگاه به مسئولیت اجتماعی، ارزشی و انقلابی و وظیفه‌ای که پیام امام امت بر دوش تمام افراد در همه مجموعه‌ها قرار داده با تمام توان به سمت تحقق این شعار پیش برود، چرا که نمی‌شود به چنین مطالبه و موضوعی که به صلاح مردم، شهر و کشور است کم توجه بود. شورای ششم شهر اصفهان باید فراتر از مأموریت‌های قانونی، راه‌هایی را جست‌وجو کرده و به عنوان یک مسئولیت در تبیین و اجرایی شدن این شعار تلاش کند، حتی اگر لازم است با دستگاه‌های دیگر هم‌افزایی انجام شود و کمک‌رسانی به دستگاه‌های اصلی متولی این حوزه انجام گیرد.

صالحی گفت: این روزها خبرهایی به گوش می‌رسد از اینکه باز هم برخی در اتاق‌های دربسته درباره تن نحیف و نیمه‌جان زاینده‌رود تصمیم‌های خطرناک و غیرقانونی گرفته‌اند.

وی افزود: آقای رئیس جمهور آنچه که شوراهای غیر پاسخگو و وزارت نیرو در حال رقم زدن آن هستند نه بویی از مشی دولت مردمی دارد و نه پاسخی به دستور رسیدگی به مطالبات مردمی اصفهان است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان گفت: آقای رئیسی شما وظایف و تکالیف دستگاه‌ها برای احیای زاینده رود را ابلاغ می‌کنید، اما وزرایتان دستورالعمل نابودی زاینده رود و انتقال آب از حوزه کم آب به حوزه پر آب را اجرا می‌کنند. می‌نویسند «احیای زنده رود» می‌خوانیم «پایان یک تمدن با سو تدبیرهای کوتاه بینانه». تا چه زمانی قرار است این استخوان در زخم باقی بماند و به جای علاج منطقی آنچه سوال و پاسخش روشن است دائماً نمک بر این زخم مردم اصفهان پاشیده شود. تا چه زمانی قرار است با روح و روان مردم این دیار مقاوم بازی شود؟

وی افزود: انتظار داریم مدیران ملی به اندازه جایگاهشان افق نگاه داشته باشند و به جای تکرار تصمیمات خلق‌الساعه قومی و قبیله‌ای مصلحت عمومی و قانونی را ساری و جاری کنند. از مدیران استان نیز موکدا تقاضا داریم، همچون ماه‌های اخیر در کنار نمایندگان مردم، اجازه ندهند دشنه دیگری بر تن زنده رود حیات آن را به خطر اندازد. نباید اجازه داد سو تدبیرهای دهه ۷۰ دوباره در قرن جدید تکرار شود. نکته دیگری که لازم است در حوزه زنده‌رودمان اشاره کنم، مسئله مهم آزادسازی نفس زاینده رود در بستر و حریمی است که متجاوزانه به آن تعرض شده است.

شورای ششم به وعده شفافیت خود عمل کرد

صالحی تصریح کرد: از سه سال پیش رسانه‌های مؤثر استان بارها بلعیده شدن زنده رود توسط ساخت‌وسازهای صاحبان زر و زور فریاد برآوردند. از دستگاه قضائی و اجرایی استان انتظار می‌رود حالا که رؤسای این قوا نسبت به آزادسازی سواحل عمومی همکاری موفقی را پشت سر گذاشتند این مهم را در اصفهان و برای رهایی زاینده رود از چنگال دستگاه‌های دولتی و عمومی و ویژه‌خوارانی که برخی متولیان سابق را به هر نحو با خود همراه کرده‌اند انجام دهند.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن تشکر از میزبانی شایسته همکارانمان در مدیریت شهری از مهمانان نوروزی که بعد از دو سال تعطیلی رقم خورد، خاطرنشان کرد: این رضایت بیش از ۹۰ درصدی مردم بر اساس نظرسنجی‌های علمی جهاد دانشگاهی در برخی از حوزه‌ها بعد از دو سال سوء‌تدبیر و بی‌توجهی به زیرساخت‌های گردشگری شهر و نیز اعلام دیرهنگام آغاز سفرها رقم خورد، اما همه چیز به خوبی به شهروندان و مسافران ارائه شد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان گفت: در حالی که در همین روزهای نوروزی موضوع وضعیت اسفبار بازدیدها از میراث کهن و چندصد ساله اصفهان بود که بدون نظم و قاعده‌مندی با ازدحام جمعیت در لحظه، هویت و تاریخ اصفهان را به مخاطره انداخت. آقای وزیر میراث فرهنگی در همان میدانی که صرف چایی کردید و رفتید با بلیت فقط ۵۰۰۰ تومانی در آن واحد بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بر ایوان چندساله عالی‌قاپو ایستادند و با تاریخ در دست تخریب اصفهان عکس یادگاری گرفتند جالب اینکه با همین ۵۰۰۰ تومان‌ها هم حق قانونی شهر ادا نمی‌شود و انتظار می‌رود مدیرکل محترم و پرتلاش میراث فرهنگی استان پیگیر حقوق مردم اصفهان باشند.

وی ادامه داد: شورای ششم به دور از رفتارهای عوام‌فریبانه و تبلیغاتی به وعده شفافیت خود عمل کرد و امروز به عنوان نخستین شورای اسلامی شهر در کشور و پیش از مجلس شورای اسلامی شفافیت آرا را به اجرا درآورد تا بند دیگری از ۲۵ بند طرح شفافیت اجرایی شود و این خبر خوبی برای مردم است.

صالحی گفت: امید است که با مطالبه کنشگران حوزه شفافیت این طرح مؤثر و اقدام اعتمادساز شورای ششم اصفهان به عنوان الگوی کشوری مطرح شود.

وی اظهار کرد: به این بهانه در خواست دارم از زبان‌ها و قلم‌های حق طلب که در جنگ روایت‌ها و در وانفسای تلاش‌ها برای ناامید کردن مردم این اتفاق و خدمات دیگر شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان را در جهاد تبیین به گوش مردم برسانند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان گفت: در حوزه جهاد تبیین از نخبگان و اصحاب رسانه تقاضا دارم که در دعواهای سیاسی رایج مبادا که گرفتار مارپیچ سکوت شده و اسیر تله‌های شناختی جنگ ادراکی، سکوت و انفعال را به جای تبیین و تحرک برگزینیم.

وی افزود: درخواست دارم که تمام این افراد آتش به اختیار برای عمل به تکلیف تبیینی خود مطالبه‌گری روشمند و تبیین دستاوردها را با هم ادامه دهند تا نقش خود در ارتقای مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را توأمان انجام دهند.

کد خبر 567389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.