پروژه بن-بروجن فاقد مجوزهای قانونی است

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: تاکنون خواسته‌های به حق کشاورزان استان اصفهان محقق نشده و آب شرب مردم استان با مشکل جدی مواجه است.

پروین صالحی مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح بن-بروجن اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان متعدد و مستندات علمی، شهرستان‌های استان اصفهان و میراث فرهنگی بی‌نظیر اصفهان و حوضه زاینده رود با مشکلات گوناگون و از آن جمله خطر هولناک فرونشست روبه‌رو است و جان و مال صدها هزار انسان در معرض خطر است و زیرساخت‌ها و سرمایه‌های ملی با تهدید جدی روبه‌رو هستند.

وی با توضیح اینکه رفع مشکلات خشکسالی فلات مرکزی نیازمند ورود جدی حاکمیت و نیازمند جراحی اساسی است، افزود: خشک‌سالی و کمبود آب در بخش شرب و کشاورزی ضررهای زیادی به استان اصفهان وارد کرده و خشکی‌های زاینده‌رود باعث بحران فرونشست شده است و تاریخ چند هزارساله اصفهان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان تاکید کرد: بیش از دو دهه است که علی‌رغم مشکلات حوضه زاینده رود و کشاورزان و مردم این حوزه، تخصیص‌های غیرقانونی وزارت نیرو انجام می‌شود؛ طبق مصوبات شورای عالی آب، از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود ممنوع است.

صالحی مبارکه با تأکید بر اینکه پروژه بن-بروجن علاوه بر آنکه فاقد مجوزهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است، تصریح کرد: بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود نیز محسوب می‌شود و چندین شکایت از این پروژه در قوه قضائیه موجود است و علی‌رغم اینکه دیوان عالی کشور شکایت را به کمیسیون آب‌های زیرزمینی ارجاع داده و آن کمیسیون طرح را غیرقانونی دانسته و حکم توقف آن را داده است‌، اما امروز خبر از انجام این پروژه مخابره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون خواسته‌های به حق کشاورزان استان اصفهان محقق نشده و آب شرب مردم استان با مشکل جدی مواجه است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه این طرح را از طریق شخص رئیس‌جمهور و وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم، یاد آور شد: زمانی که آبی پشت سد نیست و مقدار آن بسیار کم است که در تأمین آب شرب مردم استان اصفهان مشکل ایجاد شده است، چگونه بارگذاری جدید انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق مواد ۱۵۸ و ۱۵۹ قانون مدنی و قانون توزیع عادلانه آب، ضروری است قبل از هرگونه برداشتی حقابه های محیط زیستی زاینده رود و تالاب گاوخونی و مردم پایین دست که حقابه داشته‌اند تأمین شود و این حقابه‌ها اولویت قانونی، حقوقی و شرعی دارد.

کد خبر 567270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.