۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کتاب «آقاسعید» منتشر شد

«آقاسعید» نام کتابی نوشته «محمدمهدی همتی» است که به رشادت‌ها و زندگی نخستین فرمانده شهید سپاه غرب کشورمان سیدمحمدسعید جعفری پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهید سیدمحمدسعید جعفری، هجدهم بهمن سال ۱۳۳۱ در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه به‌دنیا آمد. به‌استناد شجره‌نامه خانوادگی، او چهلمین نواده امام‌حسن مجتبی (ع) و از نسل عبدالقادر غوث گیلانی بود. وقتی سعید به‌دنیا آمد، پدرش سیدکاظم، مسئول گمرک مرز خسروی بود.

در آن دوره، یک بار غلام‌رضا برادر شاه ملعون رژیم پهلوی می‌خواست محموله‌ای را بدون بازرسیِ گمرک به کشور وارد کند؛ اما سیدکاظم جعفری مخالفت کرد و این مخالفت باعث شد او را به بوشهر منتقل کنند؛ در حالی‌که سعید چند ماه بیشتر نداشت. به این ترتیب کودکیِ سعید در بوشهر گذشت تا اینکه پدرش مسئولیت گمرک فرودگاه مهرآباد تهران را به‌عهده گرفت.

شخصیت سیدمحمدسعید بسیار پرجاذبه و اثرگذار بود و جوانان بسیاری گرد او جمع شده بودند. او جلسات متعددی برای آموزش قرآن کریم و اعتقادات اسلامی راه‌اندازی کرده بود. سعید در هر محله‌ای چند نفر از دوستانش را سازمان‌دهی کرده بود که مسئولیت جذب جوانان و برگزاری جلسات را به‌عهده داشتند. جلساتی نیز در میان طلاب کرمانشاه و نیز در دانشگاه رازی و دانشکده تربیت دبیر سنندج تشکیل داده بود.

بعد از قیام نوزدهم دی‌ماه مردم قم که نهضت امام‌خمینی (ره) به‌تدریج در کشور فراگیر شد، آقاسعید در حرکت انقلاب در کرمانشاه نقشی محوری داشت. در آن دوران، علمای بزرگی در کرمانشاه حضور داشتند که هریک مشی تبلیغی و مبارزاتی خاص خود را دنبال می‌کرد. سیدمحمدسعید با تکیه بر شناخت و اعتمادی که علمای کرمانشاه به او داشتند، برای هم‌گرایی دیدگاه‌ها و فعالیت‌های علما بسیار تلاش می‌کرد. او توانست برای راهبری انقلاب در کرمانشاه وحدتی به‌وجود آورد. در دوران نهضت، جلسات جامعه روحانیت کرمانشاه با پیگیری آقاسعید به‌صورت منظم تشکیل می‌شد و تمام فعالیت‌های مبارزاتی با تدبیر و نظارت علما پیش می‌رفت.

از ابتدای سال ۱۳۵۷ تا پیروزی انقلاب اسلامی، علمای کرمانشاه برای تشکیل مجالس دینی و انقلابی، تبیین مسائل کشور و دعوت مردم به تظاهرات و اعتصابات و سایر برنامه‌ها حدود ۶۰ بیانیه صادر کردند. همه بیانیه‌ها با پیگیری سیدسعید و نیروهایش تهیه می‌شد، به امضای علما می‌رسید و سپس تکثیر و در منطقه غرب کشور توزیع می‌شد.

محمدمهدی همتی نویسنده کتاب «آقاسعید» است و در بخشی از مقدمه با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) به استان کرمانشاه در مهرماه ۱۳۹۰ می‌نویسد:

«رهبری در این سفر سه بار به شهید جعفری اشاره کردند. ایشان ابتدا در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه فرمودند: یک ماه بعد از پیروزی انقلاب، یعنی در اسفند سال ۵۷، جوان‌های کرمانشاهی بودند که رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کنند، اولین گروه‌هایی که برای دفاع در مقابل ضدانقلاب بسیج شدند و رفتند که بعضی از همان‌ها جزو شهدای نام‌آور کرمانشاهند. سپس در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران کرمانشاه در دومین روز سفرشان فرمودند: من دیروز اشاره کردم که جوان‌های کرمانشاهی یک ماه بعد از پیروزی انقلاب احساس کردند نیاز است که بروند. شهید سیدمحمدسعید جعفری، شهید پیشرو و پیشتاز با جمع رفقای خودش رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند، فهمیدند که معنای این دفاع چیست، تسلط ضدانقلاب بر یک پادگان نظامی، معنایش چیست. این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، بهنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، آن نقطه برجسته‌ای است که نباید مغفول بماند.

روز سوم هم در دیدار بسیجیان دوباره فرمودند: در همین غرب کشور، در منطقه جنوب‌شرق، در منطقه شمال‌شرقی، در منطقه جنوب‌غربی کشور، در مناطق گوناگون، مستکبران، دشمنان انقلاب، دشمنان اسلام، دشمنان ایران حوادثی را به راه انداخته بودند. آن روز جوانان مؤمن و دلباخته، با روحیه خودجوش بسیجی توی میدان می‌افتادند و جان خودشان را فدا می‌کردند که من مثال‌های کرمانشاهش را، هم دیروز در دیدار با خانواده‌های شهدا بعضی را اشاره کردم، هم در صحبت پریروز که یک ماه بعد از انقلاب انسان می‌دید این حرکت‌های خودجوش مردمی، این جوان‌ها، از همین کرمانشاه دارند حرکت می‌کنند.

پنجمین شب از آبان‌ماه سال ۱۳۵۹، این فرمانده شجاع سپاه اسلام وقتی برای بازگرداندن پیکر چند نفر از شهدا به نزدیکی خط نیروهای دشمن رفته بود، براثر انفجار مین به‌شدت زخمی شد و پیش از آن که یارانش بتوانند خودشان را به او برسانند، در حال سجده به درگاه معبودش به شهادت رسید و روح بی‌قرارش برای همیشه آرام گرفت. پیکر مطهر آقاسعید را، یار دیرینه‌اش آقای بهروز همتی به عقب بازگرداند و روز ششم آبان در کرمانشاه در مراسمی باشکوه با حضور جامعه روحانیت تشییع و به خاک سپرده شد.»

کتاب «آقاسعید» نوشته «محمدمهدی همتی» از سوی انتشارات راه یار در ۶۶۲ صفحه منتشر و راهی بازار کتاب‌فروشی‌ها شده است.

کد خبر 567261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.