شاخص کل یک گام دیگر به عقب بازگشت

بازار امروز با اینکه ۲۲۰ نماد در بازار بورس روند مثبتی را در پیش گرفته بودند شاخص کل روند منفی در پیش گرفت و دلیل آن عقب نشینی بزرگان بازار بود، این وضعیت در بازار فرابورس نیز انجام شد اما منجر به منفی شدن شاخص فرابورس نشد، ارزش معاملات در بازار بورس کاهش و در بازار فرابورس افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش پنج هزار ۹۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۵۸ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۷۲۸ واحدی در سطح ۳۷۸ هزار و ۷۶ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۵ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۱۹ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۲۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۱

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۸ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۸۹۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۱۹ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۴

شاخص کل یک دیگر گام به عقب بازگشت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰ هزار و ۴۵۱ و ۲۹ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹ میلیارد و ۳۶۶ و سه میلیارد و ۲۱ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

شاخص کل یک دیگر گام به عقب بازگشت

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

شاخص کل یک دیگر گام به عقب بازگشت

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ و یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

پیش بینی: امروز بازار به سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد پولبک زد، در صورتی که فردا نتواند روند صعودی بگیرد احتمال از دست رفتن این سطح و افت تا محدوده یک میلیون ۴۳۰ تا ۴۰۰ هزار واحد وجود دارد.

اخبار بازار

همه محصولات زنجیره پتروشیمی وارد بورس کالا خواهد شد

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، گفت: همه محصولات زنجیره پتروشیمی در یک برنامه زمان بندی شده طی یکی دو ماهه وارد بورس کالا خواهد شد. مطابق توافق انجام شده بین وزارت صمت و وزارت نفت، همه محصولات زنجیره پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود و در صورتی که محصولی دارای مازاد بود، اجازه صادرات خواهد یافت.

وی افزود: فقط تولیدکنندگان می‌توانند کد بورسی دریافت کرده و در بورس کالا به خرید بپردازند، بنابراین رقابت تنها بین تولیدکنندگان خواهد بود و دلالان و واسطه‌ها فرصتی برای سوداگری نخواهند یافت.

سهام استقلال و پرسپولیس این بار بلوکی عرضه می‌شوند

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری سهام بلوکی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: پیش‌بینی می‌شود برای هر یک از باشگاه‌ها یک یا دو بلوک ۱۷ تا ۲۰ درصدی به صورت مزایده و از طریق بورس عرضه شود.

وی افزود: کسانی که پیشنهاد عرضه سهام دارند و شرکت‌هایی که خریدار بلوک سهامدار هستند، می‌توانند به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند و ظرف یکی دو ماه آینده پیشنهادها بررسی می‌شود و بعد از سنجش اهلیت خریداران، چون این شرکت‌ها بورسی شده‌اند، مزایده بلوکی از طریق بورس انجام خواهد شد و قرار است تا پایان شهریور سال جاری حجم سهام دولت در هر یک از این دو باشگاه زیر ۵۰ درصد شود.

اخبارشرکت‌ها

نگاهی به گزارش ۱۲ ماهه آریا

آریاساسول در سه ماهه سال ۱۴۰۰ سود ۱۷۱ تومانی را به ازای هر سهم محقق کرده بود؛ در سه ماه دوم و سوم سود ۳۰۲ و ۲۷۲ تومانی را ثبت کرد و در فصل چهارم هم ۲۳۴ تومان سود ساخته است تا در مجموع در ۱۲ ماهه به سود ۹۸۰ تومانی برسد که رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. ۱۲ ماهه سال گذشته ۸۰۵ تومان به ازای هر سهم سود ساخته بود. در فصل اول سال مالی ۱۴۰۰ فروش ۴۷۳۰ میلیارد تومان، حاشیه سود ۵۰ درصد، سود عملیاتی ۲۱۰۵ میلیارد و سود خالص ۲۳۴۸ میلیاردی را داشته است.

در فصل دوم نیز فروش ۶۷۱۸ میلیارد، حاشیه سود ۵۱ درصد، سود عملیاتی ۳۳۰۰ و سود خالص ۴,۱۵۶ میلیارد تومان است.

در سومین فصل نیز رقم فروش ۷۴۰۰ میلیارد بوده که با حاشیه سود ۴۹ درصدی سود عملیاتی ۳۵۰۰ و سود خالص ۳۷۰۰ میلیارد تومانی را بر روی کدال قرار داده است.

در زمستان آریا در عملکردی نه چندان جذاب فروشی معادل ۷۷۰۰ میلیاردی داشته است. در این فصل حاشیه سود با افت به ۴۳ درصد رسیده است. سود عملیاتی و خالص ۳۰۰۰ و ۳۲۰۰ میلیارد گزارش شده است.

شبریز به افزایش سرمایه می‌رود

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-۰۰A-۲۵۶ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۹ از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌گردد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۱۱:۰۰ روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۱ در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز به آدرس تبریز- کیلومتر پنج جاده تبریز آذرشهر-شرکت پالایش نفت تبریز برگزار می‌شود.

نگاهی به بازارهای جهانی

بازار اوراق قرضه شاهد کاهش تقاضا و افزایش نرخ بازدهی اوراق بوده است. با توجه به انتظارات نرخ بهره‌ای، بازدهی اوراق قرضه در حال افزایش است. در بازار ارز دلار آمریکا موقعیت خود در مقابل سایر ارزها را حفظ کرد و روند افزایشی داشت. در بازار کالاها، قیمت نفت با افت قیمت مواجه شد اما قیمت دارایی‌های امن روند صعودی داشتند. بازار سهام آمریکا در واکنش به چشم‌انداز انقباضی سیاست‌های فدرال رزرو، نزول داشتند. فدرال رزرو قصد دارد که ۱ تریلیون دلار در سال از حجم دارایی‌های خود کاهش دهد و نرخ بهره را نیز بالا ببرد.

سرمایه گذاران بر این باور هستند که حرکت فدرال رزرو به سمت کاهش نقدینگی در سیستم مالی با رکود اقتصادی همراه خواهد بود. منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا احتمال رکود اقتصادی را تأیید می‌کند. برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ تاکنون، نرخ بازدهی اوراق کوتاه مدت از بلندت مدت پیشی گرفته است. روز چهارشنبه گزارش آخرین نشست فدرال رزرو منتشر شد. این گزارش حاکی از آن است فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و کاهش ترازنامه جهت مقابله سریع با فشارهای تورمی آماده است.

صعود مجدد قیمت بیلت برای فولادسازان ایرانی

بازار صادراتی فولاد ایران پس از تعطیلات نوروزی در هفته جاری پر رونق با چند معامله دنبال شد. در این هفته یک کارخانه یک محموله را به قیمت ۶۸۸ دلار فوب منعقد کرده است. به گفته منابع بازار، جنوب شرق آسیا به ویژه تایلند در حال حاضر به دلیل داشتن پیشنهادات بهتر برای بیلت، به بازار جذابی برای صادرات کشورمان تبدیل شده است. چینی‌های در ابتدای هفته خریداران عمده بیلت ایرانی بودند، اما به دلیل تقاضای کم به دلیل نگرانی‌های کرونا، تجار جنوب شرق آسیا را هدف قرار داده‌اند. در حال حاضر پیشنهادات خرید جنوب شرق آسیا برای ایران در حوالی ۷۷۰ تا ۷۸۰ دلار CFR ارائه می‌شود.

فخوز در حال حاضر مزایده ۵۰ هزارتنی بیلت را برای تحویل در انتهای ماه می برگزار کرده است. ذوب نیز مزایده مشابهی برای ۳۰ هزار تن محصول باز کرده است.

نفت تحریم نفتی روسیه توسط کنگره آمریکا

قیمت نفت در روز جمعه در معاملات پرتلاطم ثابت بود اما پس از اعلام برنامه‌های کشورها برای آزادسازی نفت خام از ذخایر استراتژیک خود، برای دومین سقوط هفتگی در مسیر خود باقی ماند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با هفت سنت افزایش به ۱۰۰.۶۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳۰ سنت افزایش به ۹۶ دلار و ۳۲ سنت رسید.

طی هفته برنت با کاهش ۳.۶ درصدی و WTI با افت سه درصدی مواجه شده است. معیارها برای هفته‌ها در بی ثبات ترین حالت خود از ژوئن ۲۰۲۰ بوده‌اند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ظرف شش ماه آینده ۶۰ میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد و ایالات متحده نیز به عنوان بخشی از انتشار ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای خود که در ماه مارس اعلام شد، با این مقدار برابری خواهد کرد.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، گفت: «نگرانی وجود دارد که با کاهش مصنوعی قیمت‌ها، فقط تقاضا را افزایش می‌دهید و این امر به سرعت این عرضه را از بین می‌برد.»

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی اعلام کردند که انتشار نفت همچنین می‌تواند تولیدکنندگان از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان شیل ایالات متحده را از تسریع افزایش تولید حتی با قیمت حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه باز دارد.

در همین حال، استفان برنوک، تحلیلگر PVM، تأثیر آزادسازی ذخایر را زیر سوال برد.

وی گفت: «علیرغم این حجم بی‌سابقه، شک و تردید وجود دارد که آیا این سیل عرضه‌ای وارده، کمبود نفت خام روسیه را برطرف می‌کند یا خیر.

جی پی مورگان (NYSE:JPM) می‌گوید آزادسازی ذخایر تا یک میلیون بشکه در روز «در کوتاه مدت مسیری طولانی در پیش دارد» تا کمبود عرضه نفت روسیه را جبران کند.

این بانک در یادداشتی می‌گوید: «با این حال، با شروع سال ۲۰۲۳ و پس از آن، تولیدکنندگان جهانی احتمالاً نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری خواهند داشت تا هم شکاف روسیه در عرضه را پر کنند و هم ذخایر استراتژیک آژانس بین‌المللی انرژی را دوباره ذخیره کنند».

آزادسازی سهام اضطراری بازارهای فیزیکی را نیز تضعیف کرده است

در حالی که روسیه خریداران آسیایی پیدا کرده است، خریداران غربی از آغاز درگیری در اوکراین از خرید محموله‌ها اجتناب می‌کنند.کرملین روز جمعه اعلام کرد آنچه که «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین می‌خواند، می‌تواند در «آینده قابل پیش‌بینی» پایان یابد، زیرا اهداف آن در حال دستیابی هستند و کار توسط ارتش روسیه و مذاکره‌کنندگان صلح روسیه انجام می‌شود.

دو منبع آگاه روز پنجشنبه به رویترز گفتند که تولید نفت و میعانات گازی روسیه از ۱۱ تا ۶ آوریل به ۱۰.۵۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. کنگره ایالات متحده روز پنجشنبه به تحریم نفت روسیه رأی داد، در حالی که اتحادیه اروپا در حال بررسی این ممنوعیت است. اما عدم قطعیت تقاضا در روز جمعه پس از اینکه شانگهای قرنطینه خود را برای مقابله با افزایش سریع عفونت‌های COVID-۱۹ تمدید کرد، رشد قیمت‌ها را محدود کرد.

نقشه بازار

شاخص کل یک دیگر گام به عقب بازگشت

کد خبر 567135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.