قیمت خودروهای ایرانی ۵ برابر قیمت واقعی است

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اکنون در ایران، خودروهایی که ارزش واقعی آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است، با قیمت‌های بیش از پنج میلیارد تومان به فروش می‌رسد. همچنین خودروهای تولید داخل با قیمت‌های پنج برابر قیمت واقعی ارزش آن در دنیا به دست مصرف کننده ایرانی می‌رسد.

فرشاد پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای ساماندهی بازار خودروی ایران، ابتدا دولت باید از این صنعت و بازار کاملاً خارج شود.

وی با بیان اینکه باید بازار خودروی ایران رقابتی شود، افزود: فقط در صورتی که واردات خودرو آزاد شود، بازار آن رقابتی خواهد شد.

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اکنون در ایران، خودروهایی که ارزش واقعی آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است با قیمت‌های بیش از پنج میلیارد تومان به فروش می‌رسد؛ همچنین خودروهای تولید داخل با قیمت‌های پنج برابر قیمت واقعی ارزش آن در دنیا به دست مصرف کننده ایرانی می‌رسد.

پرویزیان اضافه کرد: دلیل اصلی این تناقض‌ها، نبود رقابت و انحصاری بودن صنعت خودرو در ایران است؛ مردم هم چاره‌ای ندارند جز اینکه همین خودروها را با قیمت‌های غیر واقعی خریداری کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که رقابتی وجود نداشته باشد، خودروسازان دلیلی برای ساخت خودروی با کیفیت‌تر ندارند.

نایب رئیس انجمن اقتصاددان ایران گفت: مخالف تولید خودرو در کشور نیستیم؛ اما تولید خودرو باید در بازار رقابتی انجام شود، جلوگیری از واردات هم مانع ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو شده است.

پرویزیان اضافه کرد: راهکار حل مشکل بازار خودروی ایران، این است که دولت از این بازار کناره‌گیری کند؛ به طوری که بازار خودرو برای دولت، حیاط خلوت نبوده و تعیین مدیران آن بر عهده دولت نباشد.

وی ادامه داد: باید برای صنعت خودرو، فضای رقابتی فراهم شود. اکنون بازار خودرو در انحصار مدیران دولتی است و فقط چهارچرخ‌هایی به نام خودرو، تولید می‌شود.

نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو، مشکلی از این بازار حل نمی‌کند؛ اما می‌تواند خودروسازان را به رقابت وادار کند.

کد خبر 566963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.