۳۱۳ هزار فرآورده خام دامی طی یک‌ماه اخیر معدوم شد

سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: براساس اجرای طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی، طی مدت یک ماه اخیر ۱۷۰ هزار بازدید صورت گرفته که ۳۱۳ هزار و ۷۹۳ کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و معدوم شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، طبق گزارش تجمیع شده از طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان که از چهاردهم اسفندماه سال گذشته (۱۴۰۰) آغاز شد، بازرسی و نظارت بهداشتی بر کشتار یک میلیون و ۴۶ هزار و ۸۲۲ رأس گوسفند و بره به وزن بیش از ۳۱ هزار تن انجام شده است.

براساس این گزارش در همین بازه زمانی، تعداد ۱۳۰ هزار و ۷۹۴ رأس گاو، گوساله و گاومیش به وزن حدود ۳۹ هزار تن نیز در مرحله کشتار از سوی سازمان دامپزشکی کشور بازرسی و نظارت شده؛ همچنین در بین دام‌های سنگین ذبح شده تعداد ۵۷ هزار و ۹۲۹ نفر شتر به وزن حدود ۷۴۷ تن نیز ذبح شرعی شده است.

بازرسی و نظارت بهداشتی بر کشتار ۱۰۶ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۷۲۶ قطعه طیور به وزن بیش از ۲۴۰ هزار تن از دیگر اقدامات ادارات کل دامپزشکی استان‌ها بوده که در مجموع میزان وزن لاشه‌های ضبطی در بین تمام این بازرسی‌ها بالغ بر ۱۷۷ هزار و ۲۱۰ کیلوگرم دام و یک میلیون و ۱۱ هزار و ۶۳۶ کیلوگرم طیور بوده است.

در زمینه عملیات نظارت بهداشتی بر «تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی» در همین مدت زمان اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته و ۱۷۰ هزار بازدید از انواع واحدهای عرضه، انبارها، سردخانه‌ها، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی و کشتارگاه‌های دام و طیور انجام شده که تعدد عملیات صورت گرفته بر اساس تکلیفی ملی است که طرح تشدید نظارت بهداشتی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور در اقصی نقاط کشور طی شب عید و ایام نوروز ۱۴۰۱ بوده است.

بر اساس میزان بازدید فوق، ۱۲ هزار و ۹۹۶ مورد غیربهداشتی ملاحظه شد که منجر به ضبط ۶۱۸ هزار و ۱۸۸ کیلوگرم (بیش از ۶۰۰ تن) فرآورده دامی، از بین ۸۵۰ نمونه برداری صورت گرفته انجامیده است.

در این میان بر حسب رسالت حرفه‎‌ای و اخلاقی دفاع از بهداشت و سلامت عمومی یک هزار و ۲۷۴ مورد از بین موارد غیربهداشتی مشاهده شده جهت رسیدگی به مراجع قضائی معرفی و ۳۱۳ هزار و ۷۹۳ کیلوگرم فرآورده خام دامی نیز معدوم شد.

براساس این گزارش، طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان که از ۱۴ اسفندماه سال گذشته (۱۴۰۰) آغاز و تا پایان روز عید سعید فطر تداوم خواهد داشت.

کد خبر 566483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.