لزوم ایجاد درک مشترک عناصر شهرهای تاب‌آور

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: در صورتی که دولت‌ها، خیران، سیاست‌گذاران و بخش‌های خصوصی به طور جمعی از شهرهای تاب‌آورتر حمایت کنند و آنها را شکوفا سازند، ضرورت دارد یک درک مشترک در خصوص عناصر تشکیل دهنده شهر تاب‌آور و چگونگی دست‌یابی به آن ایجاد شود.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رفاه انسانی در شهرها به مجموعه پیچیده‌ای از نهادهای درهم تنیده، اطلاعات و زیرساخت‌ها وابسته است.

وی با بیان اینکه مردم به شهرها به عنوان مراکز فعالیت اقتصادی، فرصت و نوآوری می‌نگرند، اضافه کرد: شهرها مکان‌هایی هستند که استرس‌ها و فشارها در آن انباشته می‌شود یا شوک‌های تصادفی در آن اتفاق می‌افتد که به شکست‌های اجتماعی، اضمحلال فیزیکی و محرومیت اقتصادی منجر می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در عصر حاضر مقیاس ریسک شهری در حال افزایش است و در صورتی که دولت‌ها، خیران، سیاست‌گذاران و بخش‌های خصوصی به طور جمعی از شهرهای تاب‌آورتر حمایت کنند و آنها را شکوفا سازند، ضرورت دارد یک درک مشترک در خصوص عناصر تشکیل دهنده شهر تاب‌آور و چگونگی دست‌یابی به آن ایجاد شود.

وی ادامه داد: "بحران" وضعیتی است که به‌طور غیرمترقبه در نتیجه رویدادهای طبیعی و اعمال انسانی اتفاق می‌افتد و زندگی انسان را مختل می‌کند؛ لذا ضرورت دارد اقدامات فوری برای آن در نظر گرفته شود. بحران وضعیتی است که سیستم‌های اصلی و زیرسیستم‌ها را مختل می‌کند و عناصر تشدیدکننده بحران مشتمل بر نبود اطلاعات، تصمیم‌گیری نادرست و نبود اقدامات جدی برای رویارویی با آن هستند.

پرهیز تصریح کرد: فاجعه به عنوان یک رویداد اتفاقی نظیر یک تصادف یا بلای طبیعی تعریف شده است که سبب آسیب یا ازهم‌گسیختگی شدید عملکرد یک اجتماع یا جامعه شده و موجب ورود خسارات زیاد به زندگی می‌شود.

وی افزود: فاجعه موجب زیان‌های زیست‌محیطی، اقتصادی، مادی و انسانی می‌شود و چنانچه بر توانایی اجتماع یا جامعه متأثر شده باشد برای مقابله با آن از راه استفاده از منابع آن پیشی می‌گیرد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه فجایع اغلب به عنوان نتیجه ترکیب چند عامل توصیف می‌شود، گفت: ترکیبی از عواملی همچون قرار داشتن در معرض مخاطره، شرایط آسیب‌پذیری موجود و اقدامات یا ظرفیت ناکافی برای کاهش یا مقابله با پیامدهای منفی بالقوه، فجایع را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: فجایع ممکن است اثراتی همچون از دست دادن زندگی، مصدومیت، بیماری و سایر اثرات منفی روی رفاه اجتماعی و روانی و جسمی انسان باشد و همین‌طور آسیب‌رساندن به اموال، تخریب دارایی‌ها، از دست دادن خدمات، ازهم‌گسیختگی اجتماعی و اقتصادی و فروپاشی زیست‌محیطی را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 566476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.