انتشار کتاب «سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علوی»

امام رضا(ع) در زمان بروز تعارض‌های سیاسی و اجتماعی، با شرکت نکردن در قیام‌ها و همچنین رفق و مدارا با افراد خاندان و گره‌گشایی از مشکلات آنها، به رویارویی با تعارضات پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «سیره امام رضا (ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علوی» اثر فاطمه ایزدشناس در ۱۵۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

وجود تعارض در میان جوامع و اعصار مختلف اجتناب‌ناپذیر است. امام رضا (ع) همواره در پی پیشگیری از بروز هر گونه تعارض در جامعه و خاندان خود از طریق تبیین مسئله امامت و اعلام مشروعیت نداشتن حکومت و در نتیجه همکاری نکردن با آن بودند.

ضرورت توجه به نقش الگویی معصومان (ع) و نیاز جامعه امروزی ما به الگوهای عملی و کاربردی در مشکلات نوپدید در جامعه، نویسنده این اثر را بر آن داشت تا با روش کتابخانه‌ای و اتکا بر منابع دست اول و با شیوه‌ای تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهد که شیوه رویارویی حضرت با تعارض‌های درون خاندانی و منسوبان به علویان چگونه بوده است؟

حضرت در زمان بروز تعارض‌های سیاسی و اجتماعی، با شرکت نکردن در قیام‌ها و همچنین رفق و مدارا با افراد خاندان و گره‌گشایی از مشکلات آنها به رویارویی با تعارضات پرداختند و راهکارهای ایشان در مواجهه با تعارض‌های فرهنگی و اعتقادی، معرفی شیعه واقعی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، نخبه‌پروری، مبارزه با مبنای فکری نادرست و در پی آن تصحیح عقاید و گفت‌وگو و مذاکره با طرد افراد فرقه‌های منحرف بود.

اثر پیش‌رو، سیره امام رضا (ع) برای برطرف کردن این تعارض‌ها است.

ساختار اثر

این اثر در دو فصل تألیف شده است؛ نویسنده در فصل اول که با عنوان «امام رضا (ع) در رویارویی با تعارض‌های سیاسی–اجتماعی خاندان علوی» تدوین شده، به تعارض‌های پیش روی حضرت رضا (ع) پیش از ولایت‌عهدی و پس از ولایت‌عهدی و همچنین رویارویی امام (ع) با تعارض‌ها با عنوان «راهکارهای امام برای پیشگیری از بروز تعارض‌ها و راه‌های آن حضرت برای رویارویی با تعارض‌ها» پرداخته است.

«سیره امام رضا (ع) در رویارویی با تعارض‌های فرهنگی–اعتقادی درون خاندانی» عنوان دومین فصل از این اثر است که مشتمل بر نگاهی کلی به اوضاع فرهنگی–اعتقادی زمان امامت امام رضا (ع)، گزارشی از تعارض‌های فرهنگی و اعتقادی زمان امامت امام (ع) و راهکارهای امام رضا (ع) در رویارویی با تعارض‌های علمی–فرهنگی است.

برشی از اثر

با وجود کوشش‌ها و تدابیر ائمه (ع)، بروز تعارض‌ها در جامعه اجتناب‌ناپذیر بوده است. وجود شرایط نامساعد سیاسی–اجتماعی، انحراف‌های عقیدتی و اخلاقی مشکلات گوناگونی را رقم می‌زد که ایجاد تعارض‌ها از جمله پیامدهای آن بوده است.

با توجه به سیره امام رضا (ع) نوع تعامل ایشان با قیام‌هایی که توسط خاندان او صورت گرفته است یا نوع برخورد حضرت با حکومت عباسی و در رأس آن مأمون، چگونگی برخورد حضرت با خویشاوندان و حتی گره‌گشایی از کار آنان، می‌تواند گوشه‌هایی از چگونگی رویارویی امام را با تعارض‌های موجود درون‌خاندانی به نمایش بگذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نحوه برخورد امام (ع) با قیام‌های زمان خود، همکاری نکردن با حکومت، مدارا با برادران و عموها، و گره‌گشایی از مشکلات خاندان اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

کد خبر 566425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.