زیرسویه جدید امیکرون XE چقدر نگران‌کننده است؟

یک زیرسویه جدید از ویروس کرونا در بریتانیا شناسایی شده است که نتیجه ترکیب دو زیرسویه قبلی کرونا امیکرون است؛ اما کارشناسان معتقدند که هنوز دلیلی برای نگرانی درباره آن وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیراً هشدار داده که یک جهش جدید از ویروس کرونا شناسایی شده که مسری‌تر از سویه‌های قبلی است. این زیرسویه جدید که XE نام دارد، ترکیبی از سویه اصلی امیکرون یا BA.1 و زیرسویه آن یا BA.2 است. کارشناسان معتقدند که پدیدار شدن سویه‌های نوترکیب، بسیار رایج است و معمولاً به صورت خود به خود ناپدید می‌شود؛ بنابراین در حال حاضر جای نگرانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: سویه جدید مسری‌تر از امیکرون

علت نام‌گذاری XE برای سویه جدید این است که پیش از این سویه‌های XD، XC، XB و XA وجود داشته‌اند و هیچ‌کدام از آن‌ها نیز مشکلی ایجاد نکرده‌اند. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که از ۱۹ ژانویه تا ۲۲ مارس، ۶۳۷ مورد عفونت با سویه جدید XE در بریتانیا شناسایی شده است. شواهد اولیه ارائه شده از این کشور نشان می‌دهد که XE می‌تواند کمی مسری‌تر از BA.2 باشد، البته سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

تاکنون موارد عفونت با این زیرسویه نوترکیب در کشورهای دیگر گزارش نشده، یکی از علت‌های تشخیص سریع‌تر این زیرسویه جدید در انگلیس، سیستم نظارتی قوی در این کشور است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز در این زمینه اعلام کرده است که سویه XE را زیر نظر دارد، اما هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این سویه مانند آلفا، دلتا و امیکرون نگران‌کننده باشد. سازمان امنیت بهداشت انگلیس نیز گزارش کرده است که دو سویه نوترکیب دیگر که XD و XF نام دارند را زیرنظر دارد، هر دو آن‌ها از ترکیب دلتا و BA.1 ایجاد شده‌اند.

کد خبر 566385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.