۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
پیوند ربات و صنعت با بازوی رباتیک

یک دکترای هوش و رباتیک گفت: بازوهای رباتیک، یکی از ابزارهای مهم صنعت مدرن است. این تکنولوژی در صنایع مختلفی کاربرد دارد و یکی از مهم‌ترین جنبه‌های استفاده از ربات‌ها در زندگی است.

حامد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بازوهای رباتیک یکی از ابزارهای مهم صنعت مدرن است، اظهار کرد: این تکنولوژی در صنایع مختلفی کاربرد دارد و یکی از مهم‌ترین جنبه‌های استفاده از ربات‌ها در زندگی است.

وی افزود: در حالت کلی، بازوهای رباتیک به دو دسته سری و موازی تقسیم می‌شود که بازوهای سری در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این نوع از بازوها قابلیت‌های مختلفی دارد و می‌توان در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، مونتاژ، جوشکاری، رنگ، پرینت سه بُعدی و CNC از آن‌ها استفاده کرد.

این دکترای هوش و رباتیک ادامه داد: یکی از کاربردهای مهم دیگر بازوهای سری در صنعت تراشکاری است که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله سنگ مورد استفاده قرار بگیرد و عملیات برش را انجام دهد.

وی در رابطه با خاصیت بازوهای سری گفت: خاصیت بازوهای سری این است که موتورهای سروو یا کنترل‌پذیری که در رباتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت ممتد و پشت سر هم در این بازوها قرار گرفته و می‌تواند فضای کار وسیعی را پوشش دهد.

شهبازی اضافه کرد: در انتهای بازوهای سری وسیله‌ای خاص به عنوان اثرگذار نهایی نصب می‌شود که می‌تواند از وسیله جوش‌کاری، تراشکاری، برش، رنگ‌پاشی و حتی راکت پینگ‌پونگ استفاده کند.

وی در رابطه با بازوهای موازی گفت: این بازوها در صنایع مختلفی از جمله خط تولید صنایع مونتاژ و شبیه‌سازی که یکی از صنایع مهم در حوزه هوا-فضا بوده و برای تولید تجهیزات و شبیه‌سازی عملیات پرواز کاربرد دارد، استفاده می‌شود.

این دکترای هوش و رباتیک ادامه داد: شبیه‌سازهای پرواز که نوعی پلتفرم رباتیک موازی است تجهیزات بسیار گران‌قیمتی دارد که در صنایع ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملیات پرواز را شبیه‌سازی می‌کند؛ این صنعت به دلیل اینکه خلبان‌ها هر ساله باید گواهینامه پروازشان را تمدید کنند، بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: از دیگر کاربردهای پلتفرم بازو رباتیک موازی می‌توان به لوازم مربوط به آزمایشگاه‌های کنترلی اشاره کرد که در آن، امکانات و الگوریتم‌های کنترلی با استفاده از رباتیک شبیه‌سازی و تست می‌شود.

کد خبر 566246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.